160-kiloinen kuulamörssäri Nico esittelee yhden päivän ruokansa: 750 g rahkaa, 10 kananmunaa, 350 g jauhelihaa... - Yleisurheilu - Ilta-Sanomat

160-kiloinen kuulamörssäri Nico esittelee yhden päivän ruokansa: 750 g rahkaa, 10 kananmunaa, 350 g jauhelihaa...

Kuulantyöntäjä Nico Oksasen tavoitteena on tiputtaa painoa, mutta päivittäinen ruokamäärä on siitä huolimatta melkoinen.

Nico Oksanen pudottaa tällä hetkellä painoa.­

14.4.2020 21:45

Kuulantyöntäjä Nico Oksanen esitteli tiistaina blogikirjoituksessaan dieettijaksonsa ruokavaliota.

Viime kesän Kalevan kisojen hopeamitalistin ruokamäärä lyö ällikällä: 160-kiloinen mörssäri mättää hurjat 320 grammaa proteiinia päivässä.

Määrä on valtava, jos sitä vertaa proteiinin saantisuosituksiin. Proteiineja suositellaan käytettävän noin 1,1–1,3 grammaa painokiloa kohden, mikä tarkoittaa 75-kiloisen aikuisen kohdalla noin 90 grammaa päivässä.

Proteiinin tarve on kuitenkin usein suurempi urheilijoilla.

Etenkin sellaisilla, jotka tavoittelevat painonpudotusta ilman lihasmassan merkittävää pienenemistä.

– Dieetin aikana yritän ajaa lihaksiin paljon proteiinia ja pitää hiilihydraattien saannin mahdollisimman vähäisenä, mutta muulloin en ole ihan näin tarkka, Turun urheiluliittoa edustava Oksanen valottaa Ilta-Sanomille

Oksasen kokoisella urheilijalla painonpudotusurakka tarkoittaa siis melkoista määrää rahkaa, raejuustoa ja lihaa.

– Tällaista se on kuulantyöntäjällä.

Kuulajätin päivä käynnistyy yksinkertaisella reseptillä: rahkan ja proteiinivanukkaan sekoitus antaa hyvän lähtölaukauksen päivittäiselle proteiinimaratonille.

– Joskus myös paistellaan 100 grammaa pekonia ja kylkeen herne-maissi-paprikaa sekä munia.

Aamupala.­

Oksanen suuntaa aamupalan jälkeen pariksi tunniksi harjoittelemaan. Hän nauttii mahdollisimman nopeasti harjoituksen jälkeen proteiinijuoman tai -patukan.

Lounaaksi Oksanen popsii lihaa ja salaattia paikallisen huoltoaseman lounaspöydästä.

Kolmen tunnin kuluttua on jälleen uuden proteiinitankkauksen aika. Silloin pöytään isketään jo aamupalalta tuttu rahka-vanukassekoitus.

Iltaseitsemältä Oksanen valmistaa tuhdin bravuuriateriansa.

Päivän kulinaristinen helmi sisältää ”helpot 130 grammaa proteiinia”.

– 350g jauhelihaa, kuusi isoa kananmunaa ja herne-maissi-paprikaa pannulle. Kaiken paistaa kypsäksi, törkkää ketsuppia päälle ja raejuustoa kylkeen, niin kyllä on hyvää, hän tunnelmoi kirjoituksessaan.

Päivällinen.­

Päivän urakka ei ole kuitenkaan vielä siinä. Oksanen nauttii ennen nukkumaanmenoa tutun rahkasekoituksen – jotta lihas saa riittävästi kaipaamansa polttoainetta.

– Se on suhteellisen kevyt setti ja siirtää kivasti nälän tunteen aamuun, mörssäri tiivistää.

Päivän saldo on vakuuttava: 750 grammaa maitorahkaa, 3 purkkia vanukkaita, kymmenen kananmunaa ja 350 grammaa jauhelihaa.

Oksasen kahden päivän ruokaostokset maksoivat 30 euroa.­

Oksasen mukaan varsin intensiivinen tankkaamisrytmi ei tunnu väkinäiseltä.

– Kyllä minulle tulee nälkä kolmessa tunnissa. Kroppa tottuu tähän kolmetuntisrytmiin ja alkaa huutaa ruokaa aika nopeasti.

300 kiloa takakyykystä nostava kolossi ei stressaa ravinnostaan, vaikka päivittäiset proteiininsaantitavoitteet ovatkin hurjia.

– En ole ikinä punninnut ruokiani, vaikka joudunkin katsomaan kisakaudella vähän tarkemmin syömisiäni.

Oksasella on lopuksi kelpo vinkki ruokarytminsä kanssa tuskaileville peruskuntoilijoille.

– Nythän syömisen tarkkailu on tosi helppoa, kun joutuu olemaan koronan takia kotona koko ajan, eikä ole juuri muuta aikaan sidottua. Nyt ruokarytmistä on paljon helpompi pitää kiinni, hän vinkkaa.

Turun urheiluliittoa edustavan Nico Oksasen ennätys on 17,88 metriä.­

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?