Unitutkija paransi Annimari Kortteen yöunta – ongelmat alkoivat lapsuudessa: ”Koko ala-asteen menin itkien nukkumaan”

Julkaistu:

Yleisurheilu
Aitajuoksija Annimari Kortteen huipputulosten taustalla on monta tekijää, ja yksi niistä on pidemmät yöunet.
Dohan MM-kisat alkavat tällä viikolla. Yksi Suomen joukkueen seuratuimmista urheilijoista on aitajuoksija Annimari Korte. Urheilulehti haastatteli Kortetta elokuun puolivälissä ja siinä yhteydessä aituri kertoi univaikeuksistaan ja niiden ratkaisuyrityksistä.

Kortteen uniongelmat alkoivat jo ala-asteiässä, kun häntä kiusattiin koulussa.

– Koko ala-asteen menin itkien nukkumaan ja vielä yläasteellakin. Varmasti jäi pahoja traumoja, ja näistä kokemuksista alkoivat uniongelmani, Korte raotti verhoa lapsuuden mustaan maailmaan.

Paniikkikohtauksia

Nukahtamis- ja univaikeudet jatkuivat sen jälkeenkin. Vuoden 2018 alussa suomalaisjuoksija joutui ryöstön kohteeksi silloisessa asuinkaupungissaan Barcelonassa.

– Sen jälkeen sai jatkuvasti paniikkikohtauksia ja nukuin unilääkkeiden avulla.

Yöunet jäivät liian lyhyiksi, eikä niiden laatu ollut hyvä. Vaikka uniongelmat ovat jatkuneet ala-asteelta lähtien, Korte ryhtyi hakemaan muutosta vasta kesäkuun alussa tapahtuneen MM-rajan alittamisen jälkeen.

Hän marssi unitutkija Henri Tuomilehdon pakeille. Monen urheilijan kanssa työskennellyt Tuomilehto tutki aiturin unta useampaan otteeseen, ja tulokset olivat mielenkiintoisia.

– Ennen tämän kesän kisakauden alkua olin nukkunut vajaat kuusi tuntia yössä, mikä on urheilijalle aivan liian vähän. Kesä–elokuussa unen määrä oli kasvanut 6 tuntiin 50 minuuttiin. Sekin on vielä huono lukema.

Enää ei väsytä

Korte tietää, että urheilijan pitäisi nukkua vähintään kahdeksan tuntia, ja mieluummin yhdeksän tuntia.

Koska unimäärä lisääntynee jatkossa, Korte uskoo pystyvänsä vielä huomattavasti parempiin tuloksiin radalla. Jo nyt hän on huomannut eron entiseen.

– Kesällä ei ole ollut yhtään treeniä, jossa minua olisi ruvennut väsyttämään, kuten aikaisemmin.


Hänen mukaansa keskittyminen ja harjoituksiin fokusointi on ollut parempaa.

Levottomat jalat

Kortteen yöunen laadusta on tehty tarkka analyysi nykytekniikan mahdollistamilla keinoilla.

– Jalkani liikkuivat 133 kertaa yön aikana, ja aivot heräsivät 126 kertaa yön aikana eli keskimäärin neljän minuutin välein. Eli nukkumiseni on ollut todella levotonta. Siihen nähden tulokset ovat olleet tosi hyviä.

Unen analysoinnissa kävi ilmi, että aiturilla on melkein tuplasti syvää unta kuin normaali-janatuisella.

– Sen takia palaudun ja olen pystynyt tekemään niin hyviä tuloksia.

Valenciassa ja Veikkolassa asuva Korte pyrkii parantamaan unensa laatua myös lisäaineiden avulla.

– Olen ryhtynyt syömään melatoniinia ja mennä samaan aikaan nukkumaan, mikä on auttanut.

Korte on parhaillaan Turkin Belekissä valmistautumassa perjantaina alkaviin MM-kilpailuihin. Naisten 100 metrin aitojen alkuerät juostaan vasta kisojen toisena viikonloppuna.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt