Nyt mökkitreeni on pop! Urheilutähdet Harri Kirvesniemi ja Maria Huntington kertovat, kuinka saat treenattua hyvin mökillä - Yleisurheilu - Ilta-Sanomat

Nyt mökkitreeni on pop! Urheilutähdet Harri Kirvesniemi ja Maria Huntington kertovat, kuinka saat treenattua hyvin mökillä

Maria Huntington opastaa, miten simppeli, mutta toimiva treeni mökkimaisemissa onnistuu.

Maria Huntington opastaa, miten simppeli, mutta toimiva treeni mökkimaisemissa onnistuu.

Julkaistu: 22.6.2019 11:22

Yleisurheilija Maria Huntington ja hiihtolegenda Harri Kirvesniemi kertovat vinkkinsä mökillä harjoitteluun.

Mökkeilykausi on saatu hyvään vauhtiin. Useimmilla mökeillä riittää puuhasteltavaa ja nikkaroitavaa, mutta mitä tehdä, jos mieli halajaa korvesta kuntosalille ja ajanvietto kesäasunnolla uhkaa sotkea treeniohjelman tai tuo ei-toivottuja lisäkiloja?

Ei hätää. Nouseva seitsenottelijakyky Maria Huntington, 22, ja hiihtolegenda Harri Kirvesniemi, 61, kertovat Ilta-Sanomien lukijoille vinkkinsä mökillä treenaamiseen.

Huntington ja Kirvesniemi vakuuttavat, että mökkimiljöössä voi tehdä tehokkaan ja itselle sopivan treenin ilman ylimääräisiä reissuja kaupungin kuntosaleille tai tavanomaisiin urheilupaikkoihin.

– Kuntoilu mökillä onnistuu myös ilman sen kummempaa välineistöä, kunhan ottaa kesäisen mielikuvituksen käyttöönsä, Kirvesniemi sanoo.

Maria Huntington mökkeilee usein Korpilahden maisemissa.

Maria Huntington mökkeilee usein Korpilahden maisemissa.

Lepo kuuluu oleellisesti asiaan, jos treenaaminen on tavoitteellista. Silti pelkkä varpaiden uittaminen päivätolkulla laiturinnokassa ei välttämättä ole oikea tapa hakea tuloksia kehonmuokkaamisessa tai urheilullisessa elämäntavassa yleensä.

– Mökkitreenissäkin säännöllisyys on tärkeää. Ihan välttämättä ei tarvitse tehdä kovin paljon kerrallaan, mutta säännöllisesti. Yleensä se johtaa parhaaseen lopputulokseen, Kirvesniemi opastaa.

Treenaaminen mökillä on luonnollinen ja tarkoituksenmukainen tapa jatkaa kuntoilua. Ja kun kuntoilu toteutetaan kesäasunnolla tai sen läheisyydessä, ei se tuo ylenpalttisen häiritseviä keskeytyksiä perheen, kaveriporukan tai pariskunnan mökkeilyyn.

Itse asiassa vaihto kuntosalilta mökkitreeniin voi tehdä ihmeitä. Keho saa uudenlaisia ärsykkeitä ja treenikin voi maistua erityisen hyvältä tavanomaisesta poikkeavassa ympäristössä. Treenaaminen mökillä voi siis parhaimmillaan olla kaikin tavoin virkistävää!

– Mökillä treenaaminen on mielelle ja keholle erittäin vapauttavaa. Onhan se ihan eri juttu treenailla välillä mökkimaisemassa järven rannalla kuin vääntää aina samoilla tutuiksi käyneillä harjoituspaikoilla, Korpilahdella usein mökkeilevä Huntington toteaa.

Maria Huntington sanoo mökkitreenin tekevän hyvää keholle ja mielelle.

Maria Huntington sanoo mökkitreenin tekevän hyvää keholle ja mielelle.

Kirvesniemen vinkit mökkitreenaajille liittyvät etenkin järveen. Mökiltä on helppo lähteä juoksulenkille, mutta esimerkiksi hiihtäjän kannattaa oheisharjoitteluna meloa tai soutaa.

– Tavoitteellisesti treenaavalla päivän päätreeni voi olla se juoksulenkki ja vaikkapa myöhemmin päivällä voi soutaa tai meloa. Siinä tulee hyvin yläkropan treeniä, jota ei ehkä välttämättä tule monessa muussa perusliikuntatreenimuodossa ihan vastaavalla tavalla.

– Soutu ja melonta on myös henkisesti todella piristävää, kun oikein sattuu sellainen mukavan tyyni sää, Kirvesniemi tunnelmoi.

Kirvesniemi suosii myös vesijuoksua. Hän harrasti sitä myös aktiiviaikoinaan.

– Vesijuoksu ei ole järvessä lainkaan niin yksitoikkoista kuin se voi altaassa olla, Kirvesniemi vinkkaa.

Uinti on etenkin hyvä palauttava harjoite varsinaisen harjoituksen jälkeen.

– Jo reilun kymmenen minuutin uinti riittää palauttavaksi harjoitteeksi. Ja onhan se kesäisen treenipäivän jälkeen parhaimmillaan aivan taivaallista.

Maria Huntington ylitti hiljattain 6000 pisteen rajan seitsenottelussa. Edellisen kerran suomalaisottelija ylitti 6000 pistettä vuonna 2004. Tuolloin sen teki Tiia Hautala.

Maria Huntington ylitti hiljattain 6000 pisteen rajan seitsenottelussa. Edellisen kerran suomalaisottelija ylitti 6000 pistettä vuonna 2004. Tuolloin sen teki Tiia Hautala.

Himokuntoilija tai huippu-urheilija ei hellitä juhannuksenakaan.

– Kyllä sitä tulee juhannusaattonakin lähdettyä vähintään sellaiselle palauttavalle hölkkälenkille, Huntington kertoo.

Kirvesniemellä oli aktiiviaikoinaan tapana tehdä juhannusaaton aamuna ”ihan kunnon harjoitus”. Sen jälkeen hän piti yleensä taukoa treenaamisesta juhannuspäivän yli.

Juhannuspäivän jälkeen oli jo edessä paluu normaaliin harjoitteluarkeen.

Alkoholi kuuluu yhä suomalaiseen juhannuksenviettoon ja mökkeilyyn – toisilla enemmän ja toisilla vähemmän.

– Jos on krapula, niin se päivä kannattaa pitää ihan suosiolla lepoa, Huntington naurahtaa.

Maria Huntingtonin treenivinkit mökille

Muista tauot toistosarjojen välillä, mutta pidä silti reipas tahti harjoittelussa.

1. Lämmittely: sulkapalloa pelaten / hieman hölkäten / keppijumppa.

2. Muutama toistosarja askelkyykkyjä, mutta tee ne hyppyinä.

3. Muutama toistosarja tasaloikkia portaille. Loikkaa mahdollisimman monta porrasta kerrallaan. Muista turvallisuus.

4. Joka portaalle pohjehyppyjä.

5. Tasamaalla muutama toistosarja punnerrus–loikka-yhdistelmää. Eli ensin etunojapunnerrus, heti sen jälkeen nousu punnerrusasennosta kyykkyyn ja räjähtävä loikka kyykystä ylöspäin kädet ylhäällä.

6. Ota voimillesi sopiva kivi. Heittele sitä kahdella kädellä vartalosi yli korkealle taaksepäin. Ponnista alhaalta kiven kanssa ja tee harjoite räjähtävästi. Varmista turvallisuus!

7. Tee sinulle sopiva keskivartalotreeni mökin lattialla jumppa-alustalla. Venyttele jonkin aikaa.

8. Saunan tai uinnin jälkeen voit rullailla foamrollerilla tai vaikkapa pallolla lihaksistoa auki.

Harri Kirvesniemen treenivinkit mökille

Tee päivän päätreeni, esimerkiksi juoksulenkki aamulla, kun aamiainen on sulanut. Päivän toinen treeni voi olla soutua tai melontaa lounaan jälkeen.

Kymmenen minuutin uinti on erittäin hyvä palauttava harjoite varsinaisen harjoituksen jälkeen.

Muista hyötyliikunta. Ota puutyöt harjoituksen kannalta ja huomioi niiden kuormittavuus treenikokonaisuudessa. Lähde auton sijasta pyörällä lähikauppaan, jos mökin jääkaappiin pitää hakea täydennystä.

Vesijuoksu on erittäin hyvä ja mukava treeni järvessä. Käytä vesijuoksuliivejä.

Muista säännöllisyys. Ei tarvitse tehdä välttämättä paljon kerralla, mutta säännöllisesti. Se johtaa usein parhaaseen lopputulokseen.

Salli itsellesi kesän herkkuja, mutta muista kohtuus.

Tuoreimmat osastosta