Tässä olisi peruskuntoilijalla tekemistä – Tero Pitkämäki, 36, avasi IS:lle hurjaa harjoitusohjelmaansa

rac

Julkaistu:

yleisurheilu
Ilta-Sanomat seurasi Tero Pitkämäen talviharjoittelua Seinäjoella.
Keihäslegenda Tero Pitkämäen, 36, ura oli vakavasti katkolla viime kesänä. Miehen edellinen kilpailusuoritus, Turussa 5. kesäkuuta, päättyi vasemman polven eturistisiteen hajoamiseen. Polvi operoitiin elokuussa, ja joulukuun alussa Pitkämäki ilmoitti jatkavansa uraansa.

Pitkä kuntoutus on takana, ja harjoittelu on joulukuusta alkaen ollut huippu-urheilumenestykseen tähtäävää toimintaa. llta-Sanomat sai alkuviikosta seurata Seinäjoen Nurmohallissa viime kuukausina hiljaiseloa viettäneen, seitsenkertaisen arvokisamitalistin kovaa kahden ja puolen tunnin harjoitusta.

– Heitän kilpaa, kun tiedän olevani siihen täysin valmis. Ensimmäinen tavoite on rikkoa MM-raja 83 metriä, mutta nyt mennään vielä rauhallisesti eteenpäin.

Pitkämäen kuulumisia on tarjolla oheisella videolla sekä päivän painetussa Ilta-Sanomissa.

Tässä Pitkämäen yhden harjoitusviikon ohjelma 28.–3. helmikuuta:

Maanantai:
Heittoharjoitus heittokuulilla (1–2,5 kg) ja kuntopalloilla (3–5 kg). Oikealla kädellä 100, vasemmalla 50 toistoa. Lopuksi pesäpallonheittoa. Lisäksi juoksuvetoja, ristiaskeljuoksuja, loikkimista, kelkantyöntöä.

Kesto 2,5 tuntia.

Tiistai:
Aamulla punttitreeni, jossa kyykkyä, etukyykkyä, puolikyykkyä, askelkyykkyä, yhden jalan maastavetoja ja vastapenkkiä. Iltapäivällä keskivartalon lihaskunto. Illalla sulkapalloa.

Kesto 3 h 15 min.

Keskiviikko:
Kuntopallonheittoa, erilaisia hyppyjä ja juoksuvetoja. Illalla tunti hiihtoa.

Kesto 2,5 h.

Torstai:
Kokonaisvaltainen voimaharjoitus eli rinnallevetoja, ylivetoja, pohkeet, takareidet.

Kesto 2 tuntia.

Perjantai:
Ensimmäinen heittoharjoitus keihäällä ja kevennetyllä vauhtijuoksulla. Aitahyppyjä, juoksuvetoja, kelkanvetoa.

Kesto 2,5 h.

Lauantai:
Kovatempoinen, sykkeen nostava lajikuntopiiri useille lihasryhmille. Illalla tunti hiihtoa.

Kesto 2,5 h.

Sunnuntai:
Lepo.

Pitkämäki harjoitteli perjantaina ensimmäisen kerran tällä harjoituskaudella Kuortaneen yleisurheiluhallissa. Tähän saakka hän on harjoitellut oman talonsa kuntosalissa tai Nurmo-hallissa.

Valmentaja Hannu Kangas valvoo tästä viikosta lähtien kaikki heittoharjoitukset. Hiihtämässä Pitkämäki käy enimmäkseen perinteisellä tekniikalla ja käyttää runsaasti tasatyöntöä. Sukset entinen kilpahiihtäjä voitelee aina itse.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt