Yleisurheilun MM-kisojen komeetan tulot räjähtävät taivaisiin – ”Miljoonat odottavat häntä” - Yleisurheilu - Ilta-Sanomat

Yleisurheilun MM-kisojen komeetan tulot räjähtävät taivaisiin – ”Miljoonat odottavat häntä”

Karsten Warholm yllätti monet voittamalla Lontoossa MM-kultaa.

Julkaistu: 23.8.2017 12:13

Karsten Warholmin on nyt kuuma nimi.

Norjalaiset tähtitason hiihtäjät, ampumahiihtäjät ja muut talviurheilijat ovat erittäin haluttuja sponsorointikohteita, mutta he kärsivät tietystä runsaudenpulasta. Sen sijaan kesäolympialajien ja varsinkin yleisurheilun puolella Norjalta ovat viime vuosina uupuneet esimerkiksi Marit Björgenin tasoiset supertähdet.

Tähän tarpeeseen vastaa loistavasti 21-vuotias Karsten Warholm, joka voitti Lontoossa MM-kultaa 400 metrin aidoissa. Vielä viime vuonna äitinsä neuvottelemista, varsin vaatimattomista yhteistyösopimuksista nauttinut Warholm on asiantuntijoiden mukaan matkalla miljonääriksi.

– Sponsorit kilpailevat Warholmin allekirjoituksesta, kertoo Norjan suurimman pankin DNB:n entinen sponsorisopimusvastaava Jacob Lund talouslehti Dagens Naeringslivissä.

Vertaus Thorkildseniin

Lund on vakuuttunut, että Warholm edustajineen pääsee valitsemaan sopimuskumppaneitaan suurten kansainvälisten yhtiöiden ja maailmankuulujen brändien väliltä.

– Jos hän osaa lukea markkinoita ja tehdä oikeat ratkaisut, miljoonat odottavat häntä.

Yleisurheilu on globaali, kaikkialla seurattu urheilumuoto, Lund sanoo.

Hän vertaa Warholmia keihäslegenda Andreas Thorkildseniin. Uransa viime vuonna lopettanut kaksinkertainen olympiavoittaja ansaitsi parhaimmillaan pelkästään sponsorituloja vuosittain noin miljoonaa euroa vastanneen kruunukasan.

– Kaikki kunnia Andreakselle, mutta 400 metrin aitajuoksu on tässä mielessä kovempi juttu kuin keihäänheitto.

Tällä hetkellä Warholmia sponsoroivat tossufirma Nike, juoksijan kotiseudun paikallispankki, autokauppa ja työnvälitysfirma.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?