Erikoinen annos Kalevan kisojen lounasmenussa naurattaa yleisurheilijoita: ”Ei ehkä se ykkösvaihtoehto” - Yleisurheilu - Ilta-Sanomat

Erikoinen annos Kalevan kisojen lounasmenussa naurattaa yleisurheilijoita: ”Ei ehkä se ykkösvaihtoehto”

Kalevan kisojen avauspäivänä torstaina kisaravintolan listalla on hernekeittoa ja kebabbuffet. Kuvituskuva.

Julkaistu: 19.7.2017 7:00

Kalevan kisojen urheilijaravintolassa tarjoillaan avauspäivänä kebabbuffettia.

Kokenut yleisurheiluvalmentaja ja Ilta-Sanomien yleisurheiluasiantuntija Lauri Hollo törmäsi Kalevan kisojen urheilijaravintolan ruokalistaa silmäillessään yllätykseen.

Kisojen avauspäivän eli tämän viikon torstain kohdalla listalla oli hernekeittoa ja urheilijaruuaksi melko erikoinen vaihtoehto – kebabbuffet.

– Enpä muista, että tarjolla olisi koskaan aikaisemmin ollut kebabbuffettia. Yleensä on oltu kanapasta- tai muulla hiilarivoittoisella linjalla. Tämä oli kieltämättä hauska yksityiskohta, Hollo naureskeli.

 Tuo on käytännössä sama kuin ”syö niin paljon kuin jaksat” -pizzabuffet.

Kalevan kisat järjestetään tänä vuonna Seinäjoella 20.–23. heinäkuuta. Juoksuvalmentajan mukaan kebabbuffetin löytyminen ruokalistalta on herättänyt yleisurheiluväessä hilpeyttä.

– En tiedä, kuinka moni sitä siellä syö. (Kuulantyöntäjä) Conny Karlsson kommentoi, että ajatteli viedä dogibägissä vähän kebabia karsintakentälle ja syödä siellä saadakseen henkistä yliotetta muihin. Tämä on noteerattu piireissä.

Asiaan huumorilla suhtautuva Hollo ei suosittele kebabkarkeloita SM-suorituksiinsa valmistautuville urheilijoille.

– Ei se ole ehkä se ykkösvaihtoehto. Syksyn ylimenokaudella sitä voi miettiä, mutta tuo on käytännössä sama kuin ”syö niin paljon kuin jaksat” -pizzabuffet. Pidän pienenä riskinä, jos lähtee kebabbuffettiin torstaina ja perjantaina pitäisi juosta maksimilla tai suorittaa täydellisesti.

Lauri Hollo suosittelee pitäytymään ennen kisasuoritusta tutuissa ja turvallisissa ruokavaihtoehdoissa.

Muuten kisaravintolan listalta löytyy Hollon mukaan perinteisiä ruokavaihtoehtoja kuten esimerkiksi kasvissosekeittoa ja kanapataa.

– Kanapata on aika klassikko. Sunnuntaina on tarjolla burgundinpataa, joka on ehkä vähän huonommin sulavaa. Muuten tämä on aika lailla peruskisaruokailu.

Hollo muistuttaa, että monet urheilijat syövät kisojen aikana omissa paikoissaan, vaikka seura tarjoaisi kisaravintolan lounaan. Tärkeintä on syödä ennen suoritusta sellaista ruokaa, johon on tottunut.

– Osa urheilijoista on kisoissa kasvispainotteisella ruokavaliolla, osa ei taas syö punaista lihaa. Kestävyysurheilijat voivat syödä paljon reilummin kuin esimerkiksi korkeushyppääjät, joilla painon kontrollointi on huomattavasti vaikeampaa vähäisemmän harjoittelun vuoksi.

– Sanoisin kisaruokailusta lähinnä, että ei kannata lähteä kokeilemaan mitään uutta. Siinä on aika paljon hävittävää.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?