Nooralotta Neziri haluaa nostaa tasoaan reilusti - Yleisurheilu - Ilta-Sanomat

Nooralotta Neziri haluaa nostaa tasoaan reilusti

Nooralotta Neziri odottaa pysyvänsä terveenä, jotta MM-Lontoossa tärähtää.

Nooralotta Nezirin talviharjoittelua on häirinnyt nilkkavamma ja sairastelu.­

17.4.2017 12:00

Talvikautesi jäi sairastumisen takia kesken ennen EM-hallikisoja. Mikä on terveystilanteesi tällä hetkellä?Valmistautuminen talvikauteen oli huono. Kaikki alkoi nilkkavammasta, joka tuli juuri ennen joulua. Sen jälkeen en saanut tehtyä yhtään kunnon harjoitusjaksoa ilman jotain vaivaa. Heti kun pääsin juoksemaan, sairastuin oksennustautiin. Sen jälkeen palasi nilkkasärky, jota seurasi uupumus ja viime kesän kaltainen poskiontelotulehdusjakso. Olen käynyt lääkärissä, ja syksyllä edessä on todennäköisesti poskionteloiden leikkaus. Oikea nilkka on kuitenkin paranemaan päin, ja olen pystynyt harjoittelemaan sen kanssa normaalisti muutaman viikon.

Ovatko vastoinkäymiset muuttaneet suunnitelmiasi leirityksien tai kisakauden avaamisen suhteen?Eivät ole. Kisakalenteria en ole vielä lyönyt lukkoon, mutta todennäköisesti avaan kauden toukokuun loppupuolella, kuten aiempina vuosina.

Viime vuonna nostit tasoasi selvästi: paransit ennätystäsi 17 sadasosaa ja juoksit seitsemässä kilpailussa alle 13 sekunnin. Mitkä tekijät auttoivat tuloskunnon ulosmittaamiseen?Taustalla oli monta tekijää. Alkukaudella tekeminen oli jäykkää, mikä johtui kovista harjoituksista. Teimme aiempaa enemmän voimaa ja hermostoa voimakkaasti rasittavaa harjoittelua. Oli paljon tiheällä välillä juoksua ja kovaa juoksua. Menimme valmentajani (Jussi Ihamäki) kanssa jopa vähän riskillä. Vaikka sairastin keväällä vatsataudin, pysyin suhteellisen ehjänä ja terveenä. Erikoinen asia on se, etten lapsuuden jälkeen sairastanut vatsatauteja käytännössä kertaakaan, mutta nyt vuoden sisään niitä on ollut useita. Sen sijaan aiempina vuosina vihoitelleet taka- ja etureidet pysyivät ehjinä.

Viime ulkoratakautesi alkoi 13,2-alkuisilla ja jopa huonommilla ajoilla, kunnes juoksit Suomen ennätyksen 12,81 Lapinlahdella 19. kesäkuuta. Muutatko mitään valmistautumisessa tähän kauteen?Olen luontaisesti vähän hidas aloittaja. Poikkeuksena oli hallikausi 2015, jolloin juoksin heti ensimmäisissä kilpailuissa Suomen ennätyksiä. Silläkin kaudella kun juoksin ensimmäistä kertaa alle 13 sekunnin, avauskisan aikani oli päälle 13,5 sekunnin. Jos avaan kesäkauden 13,2-alkuisella ajalla, kenenkään ei tarvitse olla huolissaan. Toivon toki, että aika on parempi. Harjoittelu tähtää kuitenkin elokuun MM-kisoihin, joten heti touko-kesäkuussa ei tarvitse olla herkimmässä kunnossa.

Muuttavatko viime vuonna juoksemasi 12,8-alkuiset ajat tämän kauden kilpailukalenteriasi? Aiotteko valmentajasi ja managerisi Jukka Härkösen kanssa suunnata katseita ulkomaille?En osaa antaa tähän tarkkaa vastausta. Sen tiedän, että Eliittikisat ja Paavo Nurmi Games kuuluvat kalenteriin. Haluan koviin kansainvälisiin startteihin, mutta niihin haluavat kaikki. Onneksi olen hyvillä sijoilla Euroopan ja maailman rankingissa. Odotellaan rauhassa ja katsotaan, mihin kisoihin ne riittävät.

Harjoittelit toissa vuonna Alina Talain kanssa. Oletko sopinut yhteistyökuvioita joidenkin urheilijoiden kanssa tälle keväälle?Alun perin suunnitelmissa oli lähteä Yhdysvaltoihin Alinan luokse, mutta kevään leirikohteeksi valikoitui Teneriffa. Siellä harjoittelee muun muassa Saksan Pamela Dutkiewicz, joka juoksi hallikaudella 7,79 ja viime kesänä 12,85. Reissu tulee huomattavasti halvemmaksi: koko paketti oli lopulta saman verran kuin pelkät lennot Floridan Sarasotaan. Olosuhteissa Teneriffa ei kuitenkaan häviä, joten tämä oli järkevä vaihtoehto.

Zürichin EM- ja Pekingin MM-pettymyksen jälkeen pääsit Rion olympialaisissa välieriin. Antoiko se jotain oppia tähän kauteen?Teen kaikkeni sen eteen, että pysyn terveenä. Riossa alkuerien 12,88 oli lähtökohtiin nähden superhyvä suoritus, sillä pari kolme päivää aiemmin juoksemisesta ei meinannut tulla yhtään mitään. Ennen olympialaisia sairastelu vei kaikki voimat. Yhdessä startissa se onnistui, mutta seuraavan päivän välieriin ei jäänyt enää paukkuja. Kun pysyin alkukesän terveenä, pystyin juoksemaan 12,8-ajan vaikka kahdesti saman päivän aikana.

 Jos avaan kesäkauden 13,2-alkuisella ajalla, kenenkään ei tarvitse olla huolissaan.

Millaiseen tulokseen olet tyytyväinen Lontoossa?Jos juoksen MM-kisoissa ennätykseni, voin olla tyytyväinen. Haluan silti parantaa perustasoani kymmenyksellä, jottei 12,8-alkuisiin aikoihin tarvitsisi enää nappisuoritusta. Riossa finaaliin pääsi ajalla 12,82, joka olisi vaatinut itseltäni nappisuoritusta. On aika paljon vaadittu, että arvokisoissa jatkoon pääsy vaatisi aina ennätystä – kyse on kuitenkin yhdestä päivästä. Ainakin alkuerissä jatkoon riittäviä aikoja on pystyttävä juoksemaan heikommillakin vedoilla.

Jotta MM-kisoista voi odottaa SE-tuloksia, milloin huippukunnon pitäisi alkaa näkyä ajoissa?Kalevan kisat ovat heinäkuun lopussa. Silloin olisi viimeistään hyvä olla 12,8:n kunnossa. Tosin laji on herkkä. Saksan Cindy Roleder ei ollut alittanut pariin kuukauteen 13:a sekuntia ennen Pekingin MM-kisoja, mutta niin vain hän voitti hopeaa ajalla 12,59. Jotta tällainen on mahdollista, on pysyttävä terveenä koko kesä.

Urheilusanomat 15/2017

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?