Ruuskanen nostaa punttisalilla rautaa kuudella eri tavalla – murjaisi vitsin Yegon kilomääristä

Julkaistu: , Päivitetty:

Yleisurheilu
Antti Ruuskanen muistuttaa, että Yegon lajivoima löytyy muualta kuin punttituloksista.
Keihäänheiton Euroopan mestari Antti Ruuskanen harjoitteli tammi-helmikuussa Etelä-Afrikassa myös punttisalilla samaan aikaan kuin viime kesän maailmanmestari Julius Yego.

Yegon valmentaja Petteri Piironen kertoi Ilta-Sanomissa keskiviikkona hämmentäviä tietoja Yegon voima-arvoista. Piirosen mukaan Yego kokeili Etelä-Afrikassa ensimmäistä kertaa tempausnostoja viiden sarjoina. Tankoon kasattiin rautaa 40 kiloa eli hyvin vaatimaton määrä, mikä Piirosen mukaan kertoo olennaisen suojatin voima-arvoista.

Yego voitti Pekingissä MM-kultaa tuloksella 92,72, joka oli maailman pisin heitto yli 13 vuoteen. Sergei Makarov heitti 92,61 kesäkuussa 2002. Edellinen pidempi heitto on Jan Zeleznyn MM-kultaheitto 92,80 Edmontonissa 2001.

Tanhuvaaran urheiluopistolla tiistaista torstaihin harjoitellut Ruuskanen myöntää, että Yegon alhaiset voimatasot tai tottumattomuus perinteiseen voimaharjoitteluun ovat aiheuttaneet lajipiireissä ihmetystä ja jopa huvitusta.

– Pitäisikö minunkin kokeilla treenaamista tuollaisilla raudoilla, josko sitten lentäisi ensi kesänä viisi metriä pidemmälle? Ei taitaisi toimia, Ruuskanen naureskeli.


Hän muistutti, että vaikka Yego on salilla heikompi kuin esimerkiksi suomalaiset päävastustajansa, kenialaisen lajivoima on kotoisin muualta.

– Hänellä on loistavat elastiset jalat ja lähes pikajuoksijan keskikroppa. Myös olkapään ja rintarangan liikkuvuus ovat jotain huikeaa. Ei keihäs tietenkään ilman voimaa lennä, mutta lajivoimaa voi hankkia useammalla tavalla. Kunkin pitää itse löytää se oma hyvä juttunsa.

Ruuskanen arvioi, että Yego kyllä pystyisi nostamaan tempaamalla hieman isompaakin rautaa, jos olisi tarve.

– Vaikea uskoa, että tuossa olisi maksimi ollut pelissä. Kyllä hän sen viiden sarjan olisi saanut varmaan ylös myös 55–60 kilolla, Etelä-Afrikasta puolitoista viikkoa sitten palannut Ruuskanen kertoi.

Lontoon olympiakolmonen sanoi kokeneensa, että harjoitteleminen ja kilpaileminen kulkee parhaiten, kun tietty hyvä perusvoimataso on saavutettu. Täytettyään 30 vuotta Ruuskanen on lähinnä keskittynyt ylläpitämään jo saavutettuja tasoja.

– Esimerkiksi kapealla tempausotteella, jota aina käytän, nostan 15 toiston sarjan 70 kilolla. Leveällä otteella sama menisi varmaan noin 85 kilolla. Maksimiykkösiä en enää juuri kokeile, ne olivat niitä nuoruuden juttuja. Olen kyllä aikanaan treenannut itseni salilla melkoiseen jumiinkin. Varsinkin nuori urheilija helposti unohtaa sali-innossaan, että voimaharjoittelu on kuitenkin sen oman urheilulajin tukimetodi, ei sen pihvi.


Ruuskanen harjoittelee salilla perusnostomuotoja: etu- ja takakyykkyä, tempausta, penkkipunnerrusta, rinnallevetoa ja ylivetoa. Rinnallevetoa ja tempausta hän nostaa ”raakana” eli käymättä syväkyykyssä noston aikana.

– Niin sanottujen hitaan voiman nostojen eli penkin ja takakyykyn tulokset paranisivat halutessani yhä, mutta räjähtävämpää voimaa vaativien arvojen ylläpidossa riittää hommia. Ikä tekee sen.

Ruuskanen harjoittelee joskus salilla samaan aikaan kuin fyysisesti eläimenä pidetty Tero Pitkämäki.

– Mutta salilla me emme kilpaile, vaan kumpikin tekee oman ohjelmansa mukaan. Kilpailemme ainoastaan keihäänheitossa, pingiksessä, frisbeegolfissa ja tietokilpailukysymyksissä, tässä järjestyksessä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt