Tero Pitkämäki kaivaa tehoja irti – ”Eväät on huippukauteen”

Julkaistu:

Keihäänheitto
Keihäänheittäjä harjoittelee vähän, mutta terävästi Portugalin-leirillä.
Hyvältä näyttää, myhäilee keihäänheittäjä Tero Pitkämäen valmentaja Hannu Kangas, kun hänen suojattinsa on saanut kuulanheittoharjoituksensa tehtyä Santo Antonion harjoituskeskuksessa Portugalissa.

Pitkämäki paiskoo nelikiloista kuulaa pään yli selän taakse, sitten alakautta eteen ja lopuksi pään takaa eteen. Heittäjän keskivartalon lihakset ovat kovilla, kun Pitkämäki linkoaa kuulaa toiselle puolelle hiekkakenttää koko kroppaa hyödyntäen.

Mittanauha on tarkassa syynissä Pitkämäen harjoituksissa. Heittäjä haluaa tietää viiden sentin tarkkuudella, kuinka pitkälle kuula lentää.

– Tässä harjoituksessa ei välttämättä tule kova hiki, mutta Teron kroppa kyllä tuntee, että harjoiteltu on, Kangas luonnehtii kuulatreeniä, josta Pitkämäki siirtyy vielä vauhdittomien loikkien pariin.

Pitkämäki, 32, hakee runsaan kahden viikon mittaiselta Portugalin-leiriltä tehoja, jotta olisi iskussa jo kilpailukauden avauksessaan 15. toukokuuta Dohan Timanttiliigassa.

Portugalin etelärannikolla Monte Gordossa viihtyvä Pitkämäki ja tunnin matkan päässä Alfamarissa harjoitteleva Antti Ruuskanen matkustavat Dohaan suoraan Portugalista vajaa viikko ennen kisapäivää.

– Minä pidän Santo Antonion heittopaikasta enemmän kuin Alfamarin harjoitusalustasta. Kisakaudella alustalla ei ole niin väliä, mutta harjoituskaudella heittopaikan pitää olla kova, Pitkämäki selittää, miksi Pekingin MM-kisoihin valittu Suomen kärkikaksikko treenaa lähekkäin, mutta erillään.

Jalat väsyvät ensimmäisinä

Keväinen leiri on jo itsessään taitolaji. Peruskuntokaudella huippu-urheilija ahnehtii harjoitusmääriä, mutta kilpailukauden lähetessä pitää osata tehdä vähän, mutta tehokkaasti.

– Heittäminen on terävämpää ja myös painot liikkuvat terävästi, Pitkämäki kertoo.

Olennaista on myös kehon huolto, sillä kesän kynnyksellä urheilija ei kaipaa loukkaantumisia. Pitkämäellä on Portugalissa mukana hovihierojansa Pentti Niemi, ja urheilija käyttää päivittäin aamupäivän harjoituksen liikkuvuuden ylläpitoon.

– Hieronta painottuu eniten jalkoihin. Ne väsyvät ensimmäisenä, Pitkämäki kertoo.

Vakaata tekemistä

Heiton tekniikkaa Pitkämäki on hionut koko talven. Keväällä vauhdit kovenevat, ja tavoitteena on karsia huonot heitot pois.

– Heittoharjoituksissa yli 80 prosenttia heitoista pitäisi olla hyviä, jotta voi odottaa tason nousua, Pitkämäki arvioi.

Dohassa onnistumisen kannalta Pitkämäellä on loppuviikolla Portugalissa vielä tärkeä etappi, viimeinen heittoharjoitus ennen kisakauden avausta.

– Heittokäden puolesta voisi heitellä vaikka kuinka paljon, mutta muu kroppa ei jaksa oikein kymmentä kovavauhtista heittoa enempää hyvällä tasolla. Se on suunnilleen sama määrä kuin kisoissa, verryttelyheitot ja kuusi kisaheittoa, Pitkämäki laskee.

Pitkämäki ja Kangas ovat erittäin tyytyväisiä harjoituskauteen, jossa Pitkämäki on päässyt vakaan tekemisen malliin.

– Eväät on huippukauteen, mutta niin monena vuotena on nähty, että vain yksi napsahdus, ja tilanne voi kääntyä toiseen suuntaan, valmentaja Kangas toppuuttelee korkealle nousevia odotuksia.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt