Rihanna esiintyy Super Bowlin puoliajalla – ei tienaa taalaakaan miljoonayleisölle laulamisesta

Amerikkalaisen jalkapallon loppuottelun puoliaikashow on jo käsite.

Super Bowlin katsojissa on paljon seuraajia, joita itse urheilutapahtuma ei kiinnosta, vaan he istuivat tv:n ääreen puoliaikashow’n takia.

11.2. 12:30

Kansas City Chiefsin ja Philadelphia Eaglesin kohtaaminen pysäyttää Pohjois-Amerikan sunnuntaina.

Urheilujännäreiden lisäksi television eteen houkutellaan katsojia puoliaikashow’lla, joka on tänä vuonna annettu Rihannan käsiin.

Super Bowl on rahasampo. Sponsorit ja mainostajat laittavat yhtenä viikonloppuna likoon miljoonia dollareita. Vaikka seteleitä sinkoilee lähes joka suuntaan, Rihannan taskuihin niitä ei päädy.

Esiintyjille ei makseta palkkiota Super Bowlin puoliaikashow’sta. Julkisuus on ainoa asia, mitä keikasta saa, The A.V. Club -sivusto kertoo.

Keikka kannattaa silti tehdä, sillä Super Bowlia seuraa parhaimmillaan yli 100 miljoonaa silmäparia.

Keikasta koituu kuitenkin kuluja. Lava, äänentoisto, valaistus ja kaikki muu esitystekniikkaa maksaa. Talouslehti Forbesin mukaan nämä kustannukset hoidetaan sponsorien avulla – osittain.

Lehden mukaan vuona 2021 Super Bowlin väliajalla esiintynyt The Weeknd ja seuraavana vuonna lavalle noussut Dr. Dre maksoivat omasta pussistaan seitsemän miljoonaa dollaria.

Dr. Dre ja Snoop Dogg Super Bowlin väliajalla vuonna 2022.

Vaikka artisti maksaa -tyyppinen sopimus kuulostaa huonolta diililtä, supertähdet ovat valmiita laittamaan nimensä paperiin, Forbes muistuttaa.

Kun Justin Timberlake esiintyi Super Bowlissa vuonna 2018, hänen Spotify-striimiensä määrä kasvoi huikeat 214 prosenttia. Vuonna 2019 Maroon 5:n puoliaikashow lisäsi yhtyeen musiikin myyntiä 434 prosenttia.

Sama tapahtui J.Lo:lle ja Shakiralle vuonna 2020.

Myyntiraporttien mukaan puoliajalla esitettyjä kappaleita ladattiin samana päivänä 16 000 kertaa, kun normaalimyynti on noin tuhannen latauksen luokkaa päivässä.

Billboardin mukaan myös muut Lopezin ja Shakiran kappaleet myivät paremmin kuin normaaleina päivinä.

14 minuuttia kestäneessä show’ssa kuultiin muun muassa Shakiran Whenever, Wherever, jota myytiin esityksen jälkeen digitaalisesti 4 000 kappaletta yksistään Yhdysvalloissa.

Lopezin On the Flooria myytiin vastaavasti 2 000 kappaletta.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?