Muistatko Simon Vaatehuoneelta? Takavuosien tv-kasvo muisteli Ylellä suosionsa huippuvuosia: ”Tuulipukukiima oli sekä kadulla että kaupassa” - Viihde - Ilta-Sanomat

Muistatko Simon Vaatehuoneelta? Takavuosien tv-kasvo muisteli Ylellä suosionsa huippuvuosia: ”Tuulipukukiima oli sekä kadulla että kaupassa”

Tv:stä tuttu Simo Vaatehuoneelta eli Simo Leporanta muisteli Arto Nybergin keskusteluohjelmassa suosionsa huippuvuosia.

Legendaarinen käsimerkki taipuu Simo Leporannalta edelleen samalla tavalla.­

14.9. 7:11

Laman runtelemalla 90-luvulla suomalaisten televisioissa pyöri mieleenpainuva mainos. Kyseessä oli Keskon Vaatehuone-kauppaketjun mainos, jossa lahtelainen kauppias Simo Leporanta esitteli mukaansa tempaisevasti kahisevia tuulipukuja, salihousuja ja silkkipaitoja.

Leporanta aloitti mainokset lauseella, jonka suomalaiset muistavat edelleen: tässä Simo Vaatehuoneelta, hei!

Yrittäjäksi sittemmin ryhtynyt ja julkisuudesta vetäytynyt Leporanta, 72, oli sunnuntai-iltana vieraana Arto Nybergin keskusteluohjelmassa. Pitkästä aikaa julkisuuteen astunut mies muisteli Nybergin kanssa uransa huippuaikoja. Leporanta myönsi kuulevansa ikonista lausahdustaan aika ajoin ihmisiltä, eikä pahastu sen kuulemisesta ollenkaan.

– Olen ollut kauppiaana sata vuotta, ja se on asiakaspalvelua. Rakastan ihmisiä, ja jos he lähestyvät minua, en ota sitä pottuiluna. Nyökkään aina kohteliaasti, Leporanta naurahti Ylellä.

Vaatehuoneen Simo eli Simo Leporanta vuonna 1992.­

Kuuluisat mainoksensa Leporanta kertoi saaneensa läpi sinnikkäällä yrittämisellä.

– Olin monta vuotta pyytänyt Keskolta, että aloitetaan tv-mainonta. Aina sanottiin, että se on niin kallista. Kesällä 1991 kuulin taas palaverissa saman homman, joten marssin käytävälle ja soitin Maikkarille, Leporanta muisteli keskusteluohjelmassa.

Sopimus mainoksesta lyötiin lukkoon. Leporanta pääsi etsimään mainoksiin sopivia tuotteita Keskon aluevarastolle myyntipäällikön kanssa.

– Peränurkassa oli tuulipukuja. Siellä ne olivat, kun niitä ei kukaan halunnut ostaa. Sain hyvän hinnan, kun lupasin ostaa rekka-autollisen niitä, Leporanta muisteli Nybergille.

Leporanta paljasti, että lahtelainen Pekka Nurmikallio kuvasi ensimmäisen mainoksen pienellä korvauksella. Pekka saapui kaupalle kameransa kanssa ja kuvasi 10 sekunnin mainoksen siltä istumalta. Kotikutoinen ja aito mainos ei miellyttänyt kaikkia mainosalan ihmisiä.

Mainosten pärähdettyä tv-ruutuihin alkoi kauppa kuitenkin käydä kuin häkä, ja myös kuvaaja Nurmikallio tienasi vuosien varrella mukavasti mainoksilla. Leporannan mukaan mainosväkikin hiljeni, kun kauppa alkoi käydä. Leporanta kertoo, että myös Spede Pasanen kannusti häntä ja sanoi, että ”älä Simo vaan muuta mitään”.

Mainoksia esitettiin vuosina 1992–1996. Leporanta on usein laskenut laskee ehtineensä olla televisioruudussa parhaaseen katseluaikaan peräti noin viisituhatta kertaa.

– Halusin, että kun mainos ajetaan tv:stä, niin kaupan ovipumpun pitää huutaa hoosiannaa. Kahdesta ovesta sitten jonotettiinkin sisään, ja kaikki saivat tuulipukunsa.

– Seuraavana päivänä vietiin jo kadulle asti pahvilaatikoita, kaikki koot omissa laatikoissaan. Sitten oli tuulipukukiima sekä kadulla että kaupassa. Kaikki ostivat hullun lailla niitä.

Legendaarinen käsimerkki taipuu Simo Leporannalta edelleen samalla tavalla.­

Leporanta arveli suosion johtuneen yksinkertaisesta syystä.

– Esittelimme ne houkuttelevalla tavalla, hän perusteli Nybergille.

Leporanta tietää, etteivät tuulipuvut tai muutkaan tuon ajan trendit eivät ehkä tekisi kauppaansa samalla tavalla.

– Maailma ja muoti muuttuvat, ja hyvä niin. Eihän nuo enää menisi kaupaksi, hän myönsi ohjelmassa.

Suuri muutos on tapahtunut siinäkin, että korona-ajat ovat verottaneet kivijalkakauppoja rankalla kädellä.

– Kyllähän tätä on osattu odottaa ja pidetty selvänä asiana, että keskusta-alue tulee kuolemaan. Kalleimmilla neliöillä keskustassa on vaikea tehdä kauppaa, Leporanta muistutti.

Vaatehuoneen Simo vieraili Arto Nybergin keskusteluohjelmassa sunnuntai-iltana.­

Leporanta myös paljasti ohjelmassa, että itseasiassa Vaatehuoneen Simo ei ollutkaan oikeasti Simo, vaan Timo.

– Olin 8-vuotiaana koulussa vuorollani järjestäjänä, ja toin luokkahuoneeseen luurangon nimeltä Simo. Suoriuduin järjestäjän tehtävistäni niin hyvin, että opettajat ja oppilaat alkoivat kutsua minua Simoksi.

– Pari vuotta sitten en meinannut edes saada passia tämän takia. Virkailija kauhistui, että täällä lukee Timo, ja sanoi, että kyllähän se täytyy vaihtaa. Menin raput ylös ja seuraavan virkailijan kanssa vaihdettiin nimi Simo siihen alkuun. Nyt olen siis Simo Timo, Leporanta nauroi Ylellä.

Työt Vaatehuoneella jäivät vuosituhannen vaihteessa, kun Leporannan perhe perusti River-vaateketjun. Vuonna 2014 Leporanta kertoi IS:lle, että hän on siirtynyt aktiivisesta yrittäjyydestä sivuun ja antanut vastuun ketjun pyörittämisestä pojalleen ja tyttärelleen.

– Lapset ovat nyt parhaassa iässä, nelikymppisiä. On heidän aikansa olla suolakaivoksella, Leporanta kommentoi IS:lle vuonna 2014.

Leporanta mainitsi tuolloin suuntaavansa vaimonsa kanssa Malagan lämpöön muutamaksi kuukaudeksi aina syksyisin ja keväisin. Lapset hoitavat tällä välin perheyrityksen asioita Suomessa.

– Olen hallituksen puheenjohtaja, mutta muotiala on sellainen, ettei ole järkevää vanhan kaartin jäädä sinne heittelemään muotinäkemyksiään, Leporanta nauroi IS:lle 2014.

Juttua muokattu 14.9.2020 kello 14:20: täsmennetty kuvaaja Pekka Nurmikallion osuutta mainosten tekemisessä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?