Luksusbloggaaja Isabellan loistelias elämä mureni silmänräpäyksessä – on nyt vararikon partaalla: bisnekset romahtivat ja koti lähti alta - Viihde - Ilta-Sanomat

Luksusbloggaaja Isabellan loistelias elämä mureni silmänräpäyksessä – on nyt vararikon partaalla: bisnekset romahtivat ja koti lähti alta

Kuvituskuva
Julkaistu: 23.11.2019 15:31

Miljonääriksi tyhjästä noussut ruotsalainen tähtibloggaaja ja yrittäjä Isabella Löwengrip, 29, on vaarassa menettää kaiken.

– Tavoitteeni on, että minusta tulee maailman vaikutusvaltaisin bisnesnainen, Isabella Löwengrip sanoi itsevarmana viime keväänä Glorian haastattelussa.

Löwengrip on ollut taitava haistamaan trendejä ja uusia tuulia sekä muuttamaan ne rahaksi. Hän perusti vain 14-vuotiaana ensimmäisten joukossa muoti- ja lifestylebloginsa Blondinbellan. 16-vuotiaana hän perusti jo ensimmäisen yrityksensä, hankki assistentin ja jätti koulun kesken keskittyäkseen yrittäjyyteen.

Löwengrip käytti persoonaansa ja sosiaalista mediaa yrityksensä kasvattamiseen. Hänellä oli taustallaan sympatiaa herättävä ruma ankanpoikanen -tarina: kuinka koulukiusatusta, riitaisassa perheessä kasvaneesta tytöstä tuli luksusmerkkeihin kääriytyvä maailmannainen, joka lentelee yksityiskoneella ympäri maailmaa bisnestapaamisiin.

Löwengripin blogilla ja hänen muilla kanavillaan on ollut parhaimmillaan 1,5 miljoonaa seuraajaa Pohjoismaissa, tehden hänestä Pohjolan suosituimman muotibloggaajan. Bisnes kasvoi blogista ensin verkkokaupaksi ja sitten kosmetiikkamerkiksi, jonka oli tarkoitus valloittaa maailmanmarkkinat.

Mutta jos tie kohti tähtiä urkeni vauhdilla, samalla vauhdilla bisnekset lähtivät alaluisuun.

Vielä vuosi 2018 oli Löwengripin. Silloin hän löi lopullisesti läpi kaikkien tietoisuuteen, kun aikaisemmin bloggaajan olivat tunteneet lähinnä muodista kiinnostuneet.

Maaliskuussa 2018 ruotsalainen talouslehti Veckans Affärer luokitteli Isabella Löwengripin Ruotsin talouselämän vaikutusvaltaisimmaksi naiseksi – tosin ensimmäisen sijan Löwengrip jakoi talousguru Kerstin Hessiuksen kanssa.

Blondinbella-blogilla aloittanut Isabella Löwengrip laajensi bisneksiään rohkeasti. Nyt vararikko uhkaa tähtibloggaajaa.

Blondinbella-blogilla aloittanut Isabella Löwengrip laajensi bisneksiään rohkeasti. Nyt vararikko uhkaa tähtibloggaajaa.

Bloggaajan valintaa talouseliitin kärkeen talouslehti perusteli sillä, että hän oli nostanut bloginsa tyhjästä 80 miljoonan kruunun eli noin 7,5 miljoonan euron arvoiseksi bisnekseksi.

– Minulle valta merkitsee sitä, että saan joka viikko inspiroida 1,5 miljoonaa naista pitämään parempaa huolta itsestään, rohkaista heitä perustamaan yrityksiä ilman, että pitää tehdä valintaa uran ja perhe-elämän välillä, Löwengrip kertoi lehden haastattelussa.

Samassa haastattelussa Löwengrip arvioi myös, että hän on hieno esimerkki naisesta, joka on tehnyt luokkaretken, eli noussut yhteiskuntaluokassa ylöspäin. Hän kertoo kasvaneensa ”surullisella” kerrostaloalueella. Hän on myös kertonut julkisuudessa avoimesti, ettei ole tekemisissä vanhempiensa kanssa.

Löwengrip on kertonut tehtäväkseen innostaa naisia keskustelemaan rahasta: säästämisestä ja sijoittamisesta. Hän halusi luoda naisille uudenlaista itsetuntoa ja uskallusta.

– Olen taloudellisesti seissyt omilla jaloillani jo 16-vuotiaana. Olen aina ollut taitava sijoittamaan rahani viisaasti, siinäkin naisia pidetään miehiä huonompina.

Blondinbella on siis eräänlainen amerikkalainen unelma, tee se itse -nainen höystettynä ruotsalaisella naisten voimauttamisen viestillä.

Viestille tuntui olevan tilausta, sillä tähtibloggaaja tuntui valloittavan sosiaalisen median lisäksi myös perinteisen median. Naistenlehdet eivät meinanneet saada vaaleasta bisnesnaisesta tarpeekseen, ja myös tv-viihde otti hänet avosylin omakseen.

Löwengripin oma televisio-ohjelma Blondinbellas TV-dagbok alkoi ruotsalaisella TV400-televisiokanavalla joulukuussa 2008. Vuoden 2009 alussa hän osallistui kilpailijana Ruotsin TV4:n Tanssii tähtien kanssa -ohjelmaan.

Kuvituskuva

Saipa Isabella jonkinlaisen naamioidun parodiahahmon itsestään myös suosittuun ruotsalaiseen komediasarjaan Solsidan: vaaleakutrinen sometähti liihottelee itsetietoisena ympäriinsä vähät välittämättä muista ihmisistä. Solsidan-näyttelijä Mia Skäringer teki sometähdestä parodiavideon myös Instagram-palveluun, mistä Löwengrip pahoitti mielensä ja muistutti omissa somekanavissaan naisten välisen solidaarisuuden tärkeydestä.

Muutkaan Ruotsin voimanaiset eivät ole aina purematta nielleet sometähden kuvioita.

Näkyvintä kritiikkiä Löwengrip sai osakseen Ruotsin vihreiden puheenjohtajalta Maria Wetterstrandilta. Politiikan jättiläinen mainitsi Blondinbellan esimerkkinä blogimaailman yleisestä uskottavuuden puutteesta. Lisäksi Wetterstrand kritisoi Löwengripin blogissa esiintyviä tuote-esittelyjä. Oli ilmeistä, ettei Löwengrip ollut edes kokeillut esittelemiään tuotteita.

Myös muu media kiinnostui tutkimaan tarkemmin blogiyrittäjän bisneksiä. Dagens Media julkaisi syyskuussa 2008 artikkelin, jossa paljastettiin Blondinbellassa olleen myynnissä sponsoripaketteja, joilla rahoitettiin Löwengripin 18-vuotissyntymäpäiväjuhlia.

Olen taloudellisesti seissyt omilla jaloillani jo 16-vuotiaana. Olen aina ollut taitava sijoittamaan rahani viisaasti, siinäkin naisia pidetään miehiä huonompina.

Kritiikki ei onnistunut lannistamaan yrittäjän itseluottamusta. Löwengrip esiintyi edelleen sosiaalisen median kanavissaan naisena, jolla on kaikkea. Hänen elämänsä näyttäytyi yhtenä luksuksena.

Hän asui 2,8 miljoonan euron arvoisessa asunnossa Tukholman ulkopuolella sijaitsevalla Lidingön saarella. Uraa ja perhe-elämää on myös yhdistelty, osittain onnistuneesti.

Löwengrip meni 23-vuotiaana naimisiin Odd Spångbergin kanssa elokuussa 2013. Heillä on kaksi lasta. Pari ilmoitti toukokuussa 2017 eroavansa. Nykyään entisillä aviopuolisoilla on lasten yhteishuoltajuus. Somekanavissa esiintyy kiireinen, mutta lapsensa huomioiva bisnesäiti.

Häneltä tuntui onnistuvan kaikki, jopa se maailman valloittaminen.

– Minua on pelottanut todella paljon kertoa tästä, Löwengrip totesi Expressenin haastattelussa 5. marraskuuta.

Löwengrip joutui ilmoittamaan, että bisnekset ovat menneet puihin. Oli pienennettävä liiketoimintaa, irtisanottava ihmisiä. Unelmien talo piti myydä.

Viime vuonna Löwengripin nimeä kantava kosmetiikkabrändi lanseerattiin myös Yhdysvalloissa, Australiassa ja Kiinassa. Siitä oli tarkoitus tulla maailmanlaajuinen menestys. Näin ei kuitenkaan käynyt.

Isabella Löwengrip on ollut vuosia näkyvä hahmo ruotsalaisessa mediassa.

Isabella Löwengrip on ollut vuosia näkyvä hahmo ruotsalaisessa mediassa.

Löwengripin maailmanvalloitus ei ottanut tuulta alleen, sillä myynti Yhdysvalloissa ja Australiassa osoittautui lopulta liian kalliiksi, ja sijoitukset eivät onnistuneet. Lopulta Löwengrip ajautui lähelle konkurssia sekä henkilökohtaista vararikkoa.

Löwengrip kertoi irtisanoneensa enemmistön Löwengrip Invest -firmansa työntekijöistä. Hänen yrityksensä toimitusjohtaja jatkaa työssään edelleen. Myös naisen kosmetiikkabrändin työntekijät saavat pitää pestinsä. Irtisanomiset koskettavat erityisesti niitä, jotka ovat työskennelleet sosiaalisen median parissa.

– Näiden päätösten tekeminen on ollut yksi vaikeimpia asioita, joita olen ikinä joutunut tekemään. Entistä vaikeampaa siitä teki se, että jouduin katsomaan heitä silmiin ja kertomaan, että heidän täytyy lopettaa työt, Löwengrip kirjoitti blogissaan Expressenin haastattelun jälkeen.

Löwengrip sanoo, että hänen brändinsä vetäytyy toistaiseksi muilta markkinoilta ja keskittyy Skandinaviaan ja Saksaan sekä supistaa liikevaihtoaan noin 80 miljoonasta Ruotsin kruunusta (7,4 miljoonasta eurosta) noin 40–50 miljoonaan kruunun (3,7–4,6 miljoonaan euroon).

– Vaikeinta on, että näen tämän suurena epäonnistumisena, että joudun vetäytymään kaikesta, mitä olen aloittanut.

Tuoreimmat osastosta