Arto Tuunela ei uskaltanut nuorena edes unelmoida siitä, missä hän on nyt – sitten Pariisiin Kevät -yhtyeestä tuli jymymenestys ja hän teki Lauri Tähkälle jättihitin

Julkaistu:

musiikkiura
Arto Tuunela on kirjoittanut Pariisin Kevät -yhtyeelleen taas albumillisen uusia lauluja – ja Lauri Tähkälle ennätyksellisen hittibiisin. Nuorempana hän ei kuitenkaan uskonut saavansa musiikista ammattia.
Pariisin Kevät -yhtyeen Arto Tuunela, 40, tunnetaan pätevänä biisintekijänä. Pariisin Kevään hittejä ovat olleet muun muassa Kesäyö ja Tämän kylän poikii, mutta tänä vuonna Tuunelan kynänjälki on tullut tutuksi Lauri Tähkän jättihitistä Palavaa vettä.

Se on Tuunelan, Tähkän ja sanoittaja Timo Kiiskisen yhteisteos, joka on soinut Suomen kaupallisissa paikallisradioissa niin paljon, että se oli keväällä ja alkukesällä soitetuimpien listan ykkösenä peräti 14 viikkoa – pidempään kuin 13 viikkoa saavuttanut Jenni Vartiaisen kestoykkönen Missä muruseni on.

Millaisia tunteita menestys herättää säveltäjässä?

– Kiitän itseäni rohkeudesta, että musiikista on tullut ammatti, Tuunela sanoo.

– Olen tämän suhteen aika tunteellinen. Nuorempana en uskaltanut edes unelmoida mistään muusta kuin siitä, että musiikki olisi harrastus. Pariisin Kevät on ollut olemassa nyt kymmenen vuotta. Sinä aikana musiikintekemiseen syntyy sellainen luottamus, ettei siihen suhtaudu liian kevyesti eikä toisaalta liian kyynisestikään. Taiteen tekemisessä on kyse siitä, että laittaa peliin persoonansa miettimättä, mitä ihmiset siitä kelaavat.


Lauri Tähkään Tuunela törmäsi heinäkuussa 2018 Tikkurila-festivaaleilla. He eivät varsinaisesti tunteneet toisiaan, vaikka toki tiesivät toistensa urakäänteet. Tuunela tiesi Tähkän onnistuneesta noususta jo toisen kerran maan ykkösartistien joukkoon.

Tähkä taas Tuunelan tuottajaurasta muun muassa Mira Luodin, CMX:n, Kerkko Koskisen ja Pete Parkkosen levyjen parissa sekä sen, että tämä on kirjoittanut Pariisin Keväälle persoonallisia, melodisen tarttuvia kappaleita.

Ja niinpä Tähkä pyysi Tuunelalta sävellyksiä, vaikka uusi levy oli jo pitkälti valmis – olihan sitä varten tehty yli sata biisiaihiota.

– Oli ihan tuuria, että törmäsimme, Tuunela naurahtaa.

Tähkä ei luvannut, että mahdollisesti syntyvä sävellys pääsisi levylle.

– Latella oli hyvä asenne. Hän sanoi, että katsotaan, mitä syntyy. ”Ei oteta stressiä”, Tuunela muistelee.

– Late on kiihkeä jäbä. Siinä, miten hän elää koko musajuttuaan. Diggaan sitä!


Tuunela lähetti sävellyksestään demon Tähkälle. Tämä kuunteli sen, ja oli jo hylkäämässä demon. Mutta Tähkä kuitenkin kuunteli biisin uudelleen ja innostui. Hän lähetti kappaleesta version Kiiskiselle, joka teki tekstin yhden työpäivän aikana. Palavaa vettä oli syntynyt – ja biisin verran suomalaista musiikkihistoriaa.

Nostaako kappaleen menestys sinun itsetuntoasi säveltäjänä?

– Ainakin se vapauttaa kokeilemaan. Lauri Tähkä ja Pariisin Kevät ovat aika erilaisia juttuja. Välillä pitää katsoa oman boksin ulkopuolelle, mitä siellä tapahtuu. Se oma lokero pitäisi periaatteessa olla hallussa.

Mutta sitäkin Tuunela halusi nyt uudistaa.

Uusi Pariisin kevään albumi julkaistiin perjantaina.

– En ole aikaisemmin pitänyt siitä, että Pariisin Kevättä kutsutaan ”mystiseksi”. Mutta nyt haluaisin syleillä sitä. Toivon, että uudet laulut tuntuvat mystisiltä, Tuunela sanoo.



Reuna-levyn sanoituksia hän kuvailee ”toismaailmallisiksi” ja ”unenomaisiksi”.

– Tarkoitan, että sanoitukset ja musiikki ovat jotain sellaista, johon voi uppoutua. Oli se sitten maalailevaa ja iisiä tai jotain korkeaenergistä, Tuunela kuvailee.

– Uuden linjan saavuttaminen voi olla helppoakin, mutta luovassa työssä sen helppouden saavuttaminen vaatii paljon etsimistä, ja sellaista epävarmuuden sietämistä, ettei tiedä, mihin on menossa. Pitää sietää se jännitys ja epäily, että tehdäänköhän nyt jotain hölmöä. Välillä vihaan tuota epävarmuuden tunnetta.

Etsimisen ja löytämisen seurauksena Pariisin Kevään bändisoundi on uudistunut aiempaa elektronisemmaksi.

– Se on reagoimista omaan aiempaan tekemiseen ja ympäröivään maailmaan. Siihen, mitä muut tekevät, Tuunela sanoo.

– Elämme pop-musiikissa murrosvaihetta. Vaikutteet risteilevät tyylirajojen yli kiinnostavasti. Yleisöä ei kosiskella liikaa eikä aliarvioida – kyllä kuulijat tulevat perässä.

Pariisin Kevät -yhtyeen albumi Reuna on juuri julkaistu.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt