Ville Valon ja Juha Tapion tähdittämän tapahtuman järjestelyt pettivät pahasti – Niko jonotti juotavaa toista tuntia: ”Vit***i aika rankalla kädellä”

rac

Julkaistu:

kesäkonsertti
Espoossa lauantaina järjestetty TAGi on POP -tapahtuma on saanut runsaasti kritiikkiä jonoista ja loppuneista juomista. Järjestäjä myöntää, että osassa palautteesta on perää.
Espoossa sijaitsevassa Tapiolan Golfkeskuksessa järjestettiin lauantaina TAGi on POP -kesäkonsertti, jonka tähtinä nähtiin Ville Valo & Agents, Juha Tapio ja Lauri Tähkä.

Toista kertaa järjestetty tapahtuma houkutteli paikalle runsaasti yleisöä ja ylitti järjestäjä Pertti Itkosen mukaan kävijätavoitteensa reippaasti. Itkonen sanoo IS:lle, että konserttiin saapui noin 8 000 henkeä eli noin 2 000–3 000 enemmän kuin järjestäjä alun perin odotti.

Suuri yleisöryntäys aiheutti konserttialueella ruuhkaa esimerkiksi juomapisteille ja osa paikalle saapuneesta yleisöstä pettyi tapahtumaan pahasti. Asiasta kertoi ensimmäisenä MTV.
  • Yllä olevalla videolla Juha Tapio esiintyy TAGi on POP -konsertissa
Tapahtuman Facebook-sivulle tulvi lauantain ja sunnuntain aikana hyvin kipakkaa palautetta ja pettyneitä viestejä. Kymmenien konserttikävijöiden mukaan tapahtuma-alue ruuhkautui pahasti eikä virvokkeita ja ruokaa ollut tarjolla riittävästi. Myös vessajonojen kerrotaan olleen pitkiä.

– Siis lyhyesti, helvetisti odottamista, eikä mitään kuultukaan!!! Todella pettynyt, tulin Ruotsista saakka katsomaan hyviä artisteja, eräs kävijä kirjoittaa tuohtuneena.

– Tapahtuman järjestämisessä on parantamisen varaa; 3 henkilöä tarkasti lippuja sisääntulossa, eihän se riittänyt, paljon ihmisiä tulossa. Sama juomajonoissa, tunnin jono. Tunnin myynnin jälkeen iso osa juomavalikoimista jo myyty loppuun. Pitkät väliajat artistien välillä, Villen ääni ei kuulunut ekan biisin aikana ollenkaan, mitä lie tapahtui, loppu setti meni jonottaessa, toinen jatkaa.

– Järkyttävän huonot järjestelyt. Ihmiset jonottivat toista tuntia juomia kuullakseen, että ne olivat loppu. Toisessa päässä, jonotuksen jälkeen kävi selväksi, että tarjolla oli vain olutta. Ihmisiä todella paljon ja vaikea liikkua. Jäi illan pääesiintyjä näkemättä, kun meni totaalisesti fiilis. Hinta ihan överi tilaisuuteen nähden, en mene enää enkä suosittele moista tilaisuutta kenellekään. Aivan ala-arvoisesti hoidettu, kolmas toteaa.

– Erittäin huonosti järjestetty. Jonotusta jonotuksen perään, neljäs kirjoittaa.

– Kokemuksena aivan hirveä ja masentava, viides kiteyttää.


TAGi on POP -konserttiin osallistunut 31-vuotias Niko kertoo IS:lle, että myös hän turhautui järjestelyihin seisottuaan juomajonossa yli tunnin ajan. Tuolloin osa juomista oli hänen mukaansa jo loppunut, vaikka takana oli vasta illan ensimmäinen esiintyjä.

– Ekan keikan eli Agentsin keikan jälkeen menin melkein suoraan juomajonoon. Ja siinä menikin sitten yli tunti, että sain mitään juotavaa. Menetin sen takia Lauri Tähkän keikan alusta yli 20 minuuttia. Jotkut siellä kävi jo hiilenä, että ei oo missään muualla tämmöistä. Tuossa vaiheessa tosiaan oli paljon eri juomia loppunut. Ainakin eri viinintuotteita, Niko kertoo.

– Voin sanoa, että vit***i kyllä aika rankalla kädellä. Eipä tarvinnut mennä enää uudelleen ostamaan.

Tapahtuman järjestäjä Itkonen myöntää, että esimerkiksi kuohujuomat loppuivat kesken, sillä niiden menekki yllätti järjestäjän. Hän ymmärtää, että yli tunnin jonotusaika juomapisteille on aiheuttanut turhautumista.

– On kohtuuttoman pitkä aika, jos toista tuntia odotetaan juomaa. Toisaalta monet ottivat sen siltä kannalta, että jonotetaan, jammaillaan ja hengaillaan. Oli suuri osa ihmisistä, joita se ei haitannut lainkaan, Itkonen kertoo IS:lle.

Konsertti on saanut runsaasti kritiikkiä myös äänentoistosta. Järjestäjän mukaan palaute äänentoistosta liittyy Ville Valon & Agentsin esiintymiseen. Itkonen sanoo, että maltillinen äänenvoimakkuus oli esiintyjän oma päätös ja että miksaaja nosti voimakkuutta Valon pyynnöstä kesken esityksen.

– Se oli niin hienovaraista se heidän esityksensä, että se jäi sitten tietyissä paikoissa vähän huonosti kuuluviin, kun ihmiset ovat tottuneet, että se tulee täysillä se volyymi, Itkonen toteaa.

Hänen mukaansa kaikki tapahtuman palaute otetaan kiitollisena vastaan. Hän myöntää, että järjestelyt eivät olleet riittäviä yleisön määrään nähden ja että se aiheutti kävijöiden kuvailemat kokemukset.

– Kyllä siinä palautteessa perää on. Se on kyllä ihan selvää, Itkonen sanoo.

Lipunmyynti yllätti

Järjestäjän mukaan konsertin lipunmyynti vilkastui täysin yllättäen noin viikkoa ennen tapahtumaa. Itkosen mukaan kovaan lipunmyyntiin vaikutti sääennuste, joka muuttui ja lupasikin kaunista säätä.

– Meille oli positiivinen yllätys, että lipunmyynti lähti laukkaamaan todella rankasti siinä lopussa. Me olimme mitoittaneet alemmalle yleisömäärälle tämän tapahtuman, niin meillä ei ollut käytännössä fyysisiä mahdollisuuksia kasvattaa sitä kapasiteettia niin nopealla tahdilla.

– Teimme kaikkemme, että saamme paikat kuntoon. Homman nimi on se, että kun samaa aikaa järjestetään Suomessa kymmeniä tapahtumia, niin kaikki henkilöstökapasiteetti ja monet muut asiat olivat kiinni muualla. Siinä ei valitettavasti pystynyt tekemään enää ihmeitä.
Kun lipunmyynti pomppasi yhtäkkiä pilviin, kertoo Itkonen järjestäjien harkinneen sen rajoittamista, muttei kokenut sitä ratkaisuksi tilanteeseen.

– Harkitsimme sitäkin, mutta kun meillä oli ovimyyntikin ja jos meillä olisi ollut lappu luukulla, että ”loppuunmyyty”, olisimme saaneet rapaa niskaan siinäkin tapauksessa ihan varmasti.

Itkosen mukaan konsertti on saanut myös paljon kiitosta. Hänen mukaansa alueelle saapuminen ja sieltä poistuminen ovat esimerkiksi sujuneet hyvin ja artistikattausta on kehuttu. Myös Facebookissa artisteja on kehuttu.

– Tapahtuma toteutui hyvin, ei kiitettävästi, mutta hyvin, Itkonen summaa.

Järjestäjä lupaa, että seuraavalla kerralla tapahtuma ottaa opiksi palautteesta ja huomioi sen järjestelyissä.

– Tehdään entistä ehompi seuraavalla kerralla. Onko se vuoden päästä vai kahden vuoden päästä, sitä ei ole vielä päätetty, Itkonen päättää.