Kommentti: Flow’sta tuli ahne ensi kerran kolme vuotta sitten – nyt sen tajusi myös yleisö

Julkaistu:

flow
Suomen parhaimmaksi festivaaliksi kutsutun Flow’n kävijämäärät näyttäisivät laskevan, sillä järjestäjät eivät ole ottaneet korviinsa kävijöiden kritiikkiä.
Jo 15. kerran järjestetty Flow-festivaali on ollut vuodesta toiseen kulttuuriväen ja nuorten edelläkävijöiden place to be.

Paperilla Flow on Suomen hienoin tapahtuma ja todellinen menestystarina, mutta tapahtumaa on varjostanut pitkään moni kiusallinen ongelma.

Festivaali on saanut soraääniä väentungoksesta jo vuosien ajan. Vielä vuonna 2015 Suvilahden festivaalialueelle mahtui 23 000 juhlijaa päivää kohden. Tänä vuonna myyntiin vapautettiin 5 000 lippua enemmän.

Omistajat ovat suhtautuneet palautteeseen ylimielisesti. Vuonna 2016 yksi kolmesta omistajasta, Tuomas Kallio, kommentoi IS:lle, että Flow-yleisön valittama tungos ei ollut totta. Tai jos tungoskokemuksia tuli, se oli Flow-yleisön oma syy.

Moni Flow-fani on vuodesta toiseen saanut pettyä lippujen hinnan nousuun. Se harmittaa, sillä tänä vuonna eksklusiivisesta festarikokemuksesta sai pulittaa ennätyskalliin hinnan 215 euroa. Neljä vuotta sitten kolmen päivän lippu maksoi 169 euroa.

Raha onkin toinen kuuma peruna, sillä moni artisti on kertonut esiintyvänsä todella pienillä korvauksilla, näkyvyyttä vastaan. On kiusallista, miten suuri suomalainen kulttuurivaikuttaja voi mahdollistaa tämän.

Taiteilijoiden pienistä palkkioista syntyikin kohu Ylen julkaiseman artikkelin jälkeen. Flown järjestäjät antoivat ymmärtää Pink Spacen kuraattorikaksikon epäonnistuneen budjetoinnissa ja väistivät nolon imagohaitan sysäämällä vastuun heille. Taiteilijat eivät todellisuudessa olleet saaneet mitään summia Flow’lta installaationsa suunnitteluun, selviää Helsingin Sanomien artikkelista.


Ongelmallista palkkiopolitiikasta tekee osaltaan se, että Helsingin kaupunki maksaa voittoa tahkoavalle yhtiölle vuosittain 30 000 euroa kumppanuustukea.

Flow on keksinyt oivan keinon pumpata rahaa myös massiiviselta sponsoribisnekseltä – kuten hyvän liiketoiminnan kuuluukin. Urbaani vaihtoehtoisuus tuntuu tosin päälleliimatulta, kun artisteja kuunnellaan Nordean sponsoroimalla Balloon 360 -lavalla.

Flow’n liikevaihto oli vuonna 2018 noin 8,5 miljoonaa, josta liikevoittoa kertyi noin 1,2 miljoonaa euroa. Samaan aikaan, kun Flow maksaa osinkoja omistajilleen, festivaalissa työskentelee noin tuhat vapaaehtoista ruoka- ja lippupalkalla. Veroton talkootyö tuottaa tavallista työsuhdetta paremmat voitot.

Tänä viikonloppuna, ensimmäistä kertaa moneen vuoteen Flow’ssa ei ollut ahdasta. Lisäksi, ensimmäistä kertaa vuosiin Flow ei ollut loppuunmyyty.

Se on merkki siitä, että yksikään menestystarina ei ole niin täydellinen, että sen yleisön ja tekijät voisi ottaa itsestäänselvyytenä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt