Erika Sirola on suomalaisille vieras, vaikka hänen laulamaansa megahittiä on kuunneltu 147 miljoonaa kertaa – 20-vuotias nainen hukkuu viestipyyntöihin

Julkaistu:

Erika Sirola on Suomessa vielä tuntematon tähti, mutta sadat miljoonat ovat kuulleet hänen laulavan. Nyt hän aikoo tehdä sen, mistä kaikki suomalaisartistit vain haaveilevat.
Linjalta kuuluu muutaman sekunnin ajan taustamelua: vaimeasta puheensorinasta voi erottaa muutamia englanninkielisiä sanoja. Kello lähentelee Suomessa iltakahdeksaa, mutta Los Angelesissa päivä on vasta alkanut.

Erika Sirola vastaa puhelimeen hyväntuulisena. Hänen oli tarkoitus lentää Suomeen torstaina, mutta suunnitelmat muuttuivat. Erikan elämässä ne muuttuvat jatkuvasti.

– Sain kutsun biisinkirjoitusleirille Torontoon muutaman viikon päästä, Erika selvittää.

– Back to my other home country, hän lisää nauraen.

Vain 20-vuotias suomalais-kanadalainen Erika on aloittanut sieltä, minne monet suomalaisartistit pyrkivät koko elämänsä. Hän luo kansainvälistä laulajan ja laulunkirjoittajan uraa Yhdysvalloissa – ja menestyy siinä. Mutta kuinka ihmeessä?


Espoolainen Erika Sirola sujahti musiikkibisnekseen vain 13-vuotiaana vietettyään koulun taksvärkkipäivää musiikkituottaja ja hittinikkari Jurekin kanssa Kaiku Recordsilla. Viikkoa myöhemmin Erika kirjoitti ensimmäisen levytyssopimuksensa.

– Vaikka olen nuori, olen ollut alalla jo kuusi vuotta. Olen ehtinyt verkostoitua ja hankkia kontakteja, Erika kertoo.

Juuri verkostoituminen ajoi Erikan ensimmäiseen läpimurtoonsa viime marraskuussa. Koulua käydessään Erika kirjoitti kappaleita yhdessä The Crash -yhtyeestä tunnetuksi tulleen Teemu Brunilan kanssa. Brunila työsti tuolloin kappaletta, joka päätyi huippusuositun saksalais-DJ Robin Schulzin tuotantoon.

Erika valittiin laulamaan Speechless-nimisen kappaleen lauluosuudet. Siitä tuli hetkessä megahitti, joka muutti kaiken.

Speechlessiä on kuunneltu pelkästään Spotifyssä lähes 147 miljoonaa kertaa. Youtubessa musiikkivideota on katsottu yli 36 miljoonaa kertaa, minkä lisäksi Speechless on kaikunut koko kesän radioissa ympäri Eurooppaa.



Yhtäkkiä Erikan Spotifyn artistiprofiililla oli yli kahdeksan miljoonaa kuukausittaista kuuntelijaa. Hänen sosiaalisen median kanavansa räjähtivät viesteistä ja yhteydenotoista.

– Tässä on tapahtunut ihan valtavasti, nuori artisti pohtii.

– Kappale on avannut ovia, joita en olisi aiemmin ajatellutkaan.

Speechless teki Erikasta itsestään viraalihitin, josta kiinnostuivat niin tuottajat kuin artistit. Se on iso juttu musiikkimaailmassa, jossa näkyvyys on kultaakin kalliimpaa valuuttaa.

– Olen saanut ihan hulluna viestejä DJ:ltä, jotka haluavat minun kirjoittavan tai laulavan kappaleillaan. Minulla on faneja, vaikka en ole julkaissut vielä yhtään omaa biisiäni, hän naurahtaa.

Lukemattomista pyynnöistä huolimatta Speechless tulee ainakin toistaiseksi jäämään Erikan ainoaksi EDM-feattaukseksi. Hän ei halua sekoittaa fanejaan uransa alkuvaiheessa.

– Elektroninen tanssimusiikki ei oikeasti ole yhtään minun juttuni, joten annan kappaleen olla oma iso juttunsa.


Puhelinyhteys pätkii hieman. Erika arvelee sen johtuvan heikosta wifistä.

Robin Schulzin kanssa tehdyn hitin jälkeen alkoi tapahtua. Kyselyt kappaleiden kirjoittamisesta ja niiden kanssa avustamisesta lisääntyivät.

Ensin yksi yhtiö lähetti tarjouksen kustannussopimuksesta, sitten toinen. Pian Erikalla oli kasa sopimuksia, mistä valita.

– Se oli sellainen lumipalloefekti, hän naurahtaa vaatimattomasti.

Muutama viikko sitten Erika allekirjoitti kustannussopimuksen Sony/ATV Music Publishingin kanssa. Kyseessä on yksi maailman johtavista musiikkikustantamoista.

– Sony/ATV oli minulle paras vaihtoehto. Tein tällaisen double base publishing dealin. Jatkan siis musiikin kirjoittamista ympäri maailmaa vielä – Los Angelesissa, Lontoossa ja Tukholmassa.

Nyt Erikan arki koostuu pitkälti biisinkirjoitusleireistä ja sessioista muiden artistien ja kirjoittajien kanssa. Viime aikoina niitä on ollut joka päivä.

– Tosin usein sessiot myös peruuntuvat tai niiden aikataulu muuttuu. Silloin pitää vain kirjoittaa vaikka kahvilassa, Erika selvittää.

– Pidän artistien kanssa kirjoittamisesta. Se on samalla verkostoistumista, hiljattain muun muassa Alan Walkerin ja Astrid S:n kanssa kirjoittanut Erika tuumaa.

Tahti on ankara: kappale per päivä. Kun tuotos on valmis, kirjoittajat pohtivat, kenen esitettäväksi se voisi sopia. Kappale lähetetään kustantajalle, joka päättää, päätyykö se artistin kuunteluun.

– Sitten artisti päättää, haluaako sen itselleen. Useimmiten tietysti ei. On kaikkein ärsyttävintä, kun vastausta joutuu usein odottamaan kuukausia, Erika tuumaa.


Erika huomasi nopeasti, että kappaleiden kirjoittaminen eroaa Suomessa ja Yhdysvalloissa suuresti toisistaan. Amerikassa musiikkiala ei pidä lomia tai laske ylityötunteja.

– Suomessa ajatellaan, että quality over quantity, laatu korvaa määrän. Täällä se on toisinpäin, hän selvittää.

– Kirjoittajilla on ihan hirveä paine tehdä biisejä. Pelkästään Losissa on yli 50 000 biisinkirjoittajaa. Se tarkoittaa, että joka päivä 50 000 uutta biisiä on lähetetty eteenpäin kuunneltavaksi.

Monet vierastavat nopean tahdin kulttuuria. Erikalle työskentelytapa sopii, vaikka mieluiten hän kirjoittaa rennossa ympäristössä.

– Joskus kirjoitan neljä biisiä päivässä ja joskus yhdenkin kirjoittaminen on vaikeaa. Tahti riippuu todella paljon ilmapiiristä, Erika pohtii.

– En itse osaa suuremmin stressata tai jännittää, mutta olen ollut monta kertaa sessiossa, jossa toisen kirjoittajan stressi näkyy. Se luo itsellekin epämukavan olon, hän jatkaa.

Erika on poikkeuksetta kirjoitussessioiden nuorin. Se aiheuttaa paitsi ihmetystä myös vertailua. Sellaisia tilanteita hän pyrkii välttämään.

– Sanon aina, että olen henkisesti 65, hän naurahtaa.

– Mutta hassua kyllä, nuoruuteni vähentää omia paineitani. Tiedän, että minulla on aikaa kehittyä ja kirjoittaa suuria hittejä.


Erika on viettänyt Yhdysvalloissa nyt vajaat kolme viikkoa. Ennen se ei olisi tuntunut pitkältä, mutta nyt kotona on joku odottamassa.

Vajaa puoli vuotta sitten Erika koki käänteen myös yksityiselämässään, kun hän tutustui kuvapalvelu Instagramin kautta nykyisen poikaystäväänsä Verner Vuorelaan.

– Voisiko olla suomalaisempaa nimeä, Erika naurahtaa.

Myös Vernerin työt vievät häntä ulkomaille. Hän on mallitoimistojen listoilla muun muassa Pariisissa ja Berliinissä.

– Olemme voineet liikkuvan työmme vuoksi matkustaa paljon yhdessä muun muassa Tukholmassa, Lontoossa ja Berliinissä. Se on tosi ihanaa, Erika selvittää.

Yhdysvaltoihin asti Vernerillä ei ole ollut työasioita, joten pari on joutunut viettämään aikaa erossa. Poikaystävä on tuonut sisältöä myös Erikan tuotantoon.

– Hän on toiminut minulle valtavana inspiraationa ja tukena, Erika hehkuttaa.

– Mutta aina on vähän koti-ikävä, hän lisää.

Eniten Erika haluaisi tulevaisuudessa olla artisti, joka kirjoittaa kappaleita myös muille. Hänellä on jo nyt kasassa paljon materiaalia, muttei vielä tarpeeksi.

– Olen siitä outo, että osaan kirjoittaa kappaleita myös muille. Se tulee minulta tosi luonnollisesti.

Kustannusyhtiö on väläytellyt Erikan musiikin käyttämistä myös elokuvissa ja peleissä. Maailma on auki, mutta Erikalla ei ole liian kiire. Hän on nähnyt, mitä kiire tekee lupaaville artisteille.

Erikan oma genre on tumma, alternatiivinen pop. Täydellisen erikoisen soundin masteroinut tuottajakin löytyi hiljattain Suomesta.

Töitä on tehtävänä vielä paljon, mutta syksyllä Erika aikoo viettää hieman lomaa. Käydä Suomessa ja festareilla. Ehkä.

– Elämäni on tällä hetkellä vähän sellaista, että pitää sanoa kaiken perään ehkä.

Muokattu 9.8.2019 kello 12:19: Selvennetty otsikkoon, että Erika Sirola on megahitin laulaja, ei säveltäjä tai kirjoittaja.