Tuomas Enbuske kolaroi maanantaina BMW-merkkisellä autollaan Sievissä ja auto kaatoi samassa rytäkässä sähkötolpan, jonka vuoksi noin 250 kotitaloutta jäi sähköittä.
– Toivottavasti tuolla alueella saatiin lehmät lypsettyä, naureskelee ylikomisario Jyrki Kivirinta, jonka IS tavoitti kommentoimaan Enbusken onnettomuutta.
– Se on aivan erilaista kuin Mannerheimintiellä – jos joku siellä törmää tolppaan, niin siinä saattaa olla monta tuhatta ihmistä ilman sähköä. Kaikki kaikkinensa, autoissa oleville eikä muille käynyt onneksi mitään.
Kentän ylikomisario Kiviranta vastasi onnettomuutta koskeviin kysymyksiin Ylivieskan poliisilaitoksen puolesta Oulusta käsin. Hän naureskelee, että lomakaudella sorvin ääressä ollaan vuorotellen ja virkamiehet tuurailevat toisiaan ristiin rastiin.
– Lomat on lusittu, nyt pitäisi intoa uhkuen painaa joulua kohen – siihen on alle puoli vuotta, hekottelee Kiviranta.
Tuomas Enbuskelle kirjallinen varoitus
– Hätäkeskuksesta annetun olettamuksen perusteella ajonopeus on ollut alhainen, hän kertoo.
Ylikomisario Kiviranta kertaa kolaripaikalle saapuneen partion toimia.
– Paikalla tullut poliisipartio on hoitanut sen asian heti paikan päällä. Asianomaiselle suoritettiin puhallutuskokeet ja muut tarvittavat. Siitä on annettu kirjallinen varoitus, ylikomisario kertoo.
Risukkoa on poikki onnettomuuden jäljiltä.
Tuomas Enbusken kolariin vaikuttaneita olosuhteita ylikomisario pyörittelee yleisellä tasolla.
– Nämä katsotaan tapauskohtaisesti. Lähdetään siitä liikenteeseen, että onko siinä ollut konkreettisesti vaaraa muille, mitkä olivat ajo-olosuhteet, onko ylinopeutta, onko kännykkää räplätty ja onko ajotapa ollut sellainen, että se olisi ollut omiaan vaarantamaan liikennettä, hän aloittaa.
– Näissä asioissa pitää olla tasapuolinen. Tieltä suistumisessa, mikä ei ole aiheuttanut henkilövaaraa, arvioidaan aina tapauskohtaisesti.
– Jos on selvästi liittynyt johonkin virheeseen tai tahalliseen tuottamukseen, niin sitten on asia erikseen.
Onnettomuuspaikalla pystyi tiistai-iltapäivänä yhä erottamaan renkaanjäljet.
Kiviranta kertoo, että sähkötolpan ja sähkökatkoksista aiheutuneiden kustannusten maksupolitiikan selvittely jäävät Enbusken, vakuutusyhtiön ja sähkölaitoksen välille.
– Liikennevakuutus korvaa pääsääntöisesti henkilövahingot ja nämä muut, muiden omaisuudelle aiheutetut vahingot (hoidetaan) sitten henkilökohtaisista tai vapaaehtoisista vakuutuksista, valaisee ylikomisario.
Netissä ovat monet kiskaisseet salapoliisin hatun päähänsä ja intoutuneet kehittelemään teorioitaan Enbusken kolariin johtaneista tapahtumista. Aktiivisesta twitteröinnistään tunnettua Enbuskea on ehditty epäillä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta kännykän käytössä.
– Mulla ei ole tällaisesta mitään tietoa. Jos se semmoinen olisi, niin se on semmoinen sakolla hoidettava asia, ylikomisario kertoo.
– Mikäli Enbuskella olisi Twitter-peukalo ajaessaan sauhunnut, olisi hän syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, muistuttaa ylikomisario Kiviranta.
Juttua korjattu 17.7.2019 kello 20.20: Ulosajo tapahtui maanantaina eikä tiistaina, kuten jutussa aiemmin kerrottiin.