Jethro Rostedtin Yolo-veneen uppoamista puidaan tänään käräjillä – kiinteistökuninkaan suusta pääsi huvittunut kommentti

rac

Julkaistu: , Päivitetty:

sovittelu
Jehtro Rostedtin luksusvene upposi viime kesänä kolmessa minuutissa. Nyt kiinteistövälittäjä pui asiaa sovittelussa venevalmistajan kanssa.
Viime kesänä otsikoihin nousi surkuhupaisa tapahtumasarja, kun Jethro Rostedtin ylellinen vene upposi satamassa Turun venesatamassa. #YOLO-niminen XO Cruiser vene painui pinnan alle elokuun puolivälissä ja se nostettiin kuivalle maalle traktorin voimin.

Veneen arvo uutena on noin 350 000 euroa. Rostedt osti veneensä käytettynä Hjallis Harkimolta.
Nyt uponneen veneen kohtaloa puidaan sovittelussa Helsingin käräjäoikeudessa. Käräjistä uutisoi ensimmäisenä Iltalehti.


Jethro Rostedt oli sovittelun tauolla Helsingin käräjäoikeudessa hyväntuulinen. Hän ei halunnut kommentoida keskeneräisen sovittelun sisältöä, mutta kertoi IS:lle asian etenevän hyvässä hengessä.

– Juristi on elossa eikä ketään ole hakattukaan vielä, sanoi Rostedt ja naurahti.

Tv-persoona ja kiinteistövälittäjä veisteli sovittelun tauolla kommentteja omaan humoristiseen tyyliinsä.

– Saatiin kahvitkin puoleen hintaan, kun rahat on veneessä kiinni, hän kehaisi.

Iltalehden mukaan Rostedt vaatii venevalmistaja XO Boats Oy:ltä lähes 260 000 euron korvauksia. Lehti kertoo, että Rostedtin mukaan veneessä on ollut useita vakavia suunnittelu- ja valmistusvirheitä.

Jethro vahvisti IS:lle joulukuussa, että hän aikoi haastaa XO Boats Oy:n oikeuteen. Hän kertoi haluavansa asiallisen korvauksen menetetystä luksusveneestään.

– XO on tarjonnut nyt sitä vanhaa venettä korjattuna takaisin. Siihen en tietenkään enää voi suostua, vaan pistin haasteen eteenpäin ja rosiksessa nähdään, Rostedt kertoi Ilta-Sanomille joulukuussa.

– En mä muuta ole pyytänyt kuin rahat takaisin kun kerran paskan katiskan myivät. En uskalla heiltä mitään vanhaa purkkia, enkä kyllä uuttakaan, ottaa, hän tuumasi.

Rostedtin mukaan uponnut vene lojui joulukuussa vielä samaisessa satamassa, jossa se elokuussa upposi. Veneyhtiö ei hänen mukaansa ollut tehnyt tilanteessa tarpeeksi.

– Vene on rötköttänyt uppoamisesta asti satamassa, eivätkä he ole tehneet mitään asian eteen, paitsi venkuloineet ja ihmetelleet tilannetta. Sama tilanne on myös muiden uponneiden veneiden kanssa, hän totesi tiukasti.

Tutkimus paljasti syyn onnettomuuteen

Rostedt kertasi veneensä viimeisiä hetkiä IS:lle viime kesänä. Hän kertoi saaneensa puhelun, jossa hänen veneensä kerrottiin uponneen. Rostedt ei ollut uskoa kuulemaansa todeksi, sillä paatti oli liki uusi. Kun Rostedt saapui satamaan katsastamaan menopelinsä tilannetta, oli näky surullinen.

– On se lohduton näky, voi v***u, laiturilla sureva Rostedt parkaisi elokuussa.

Vain hyvin vähällä käytöllä ollut vene upposi lopulta vain kolmessa minuutissa. Onnettomuuden syy oli aluksi mysteeri, mutta myöhemmin kävi ilmi, että vastaavia veneitä oli uponnut muuallakin.


Veneen valmistanut yhtiö suoritti tutkimuksen, jossa etsittiin syitä uppoamisille. Yhtiö havaitsi selvityksessään puutteita eräiden veneiden konekaivojen tarkistusluukun vesitiiviydessä, mikä voi aiheuttaa vuotoja ja sen, että vene ui suunniteltua vesilinjaa syvemmällä.

Samalla havaittiin pilssipumpun asennuksessa tapahtunut virhe, joka voi johtaa pilssipumpun puutteelliseen toimintaan. Tämän seurauksena on mahdollista, että veneen runkoon pääsee kerääntymään vettä rungon suunniteltua kantokykyä enemmän.

– Edellä mainitut puutteet veneiden konekaivon tarkistusluukun vesitiiviydessä tai pilssipumpun toiminnassa voivat aiheuttaa turvallisuusriskin, joka voi johtaa veneen uppoamiseen, XO Boatsilta todettiin syyskuussa.
Juttua päivitetty klo 18.53: Lisätty maininta, että käräjistä kertoi ensimmäisenä Iltalehti.