Näkökulma: Zombielokuva varasti huomion Cannesissa – erottuvatko suomalaiset elokuvajuhlien tähtihumussa?

Julkaistu:

Bill Murray, Elton John, Diego Maradona ja Quentin Tarantino ovat Cannesin tämän vuoden kärkinimiä – erottuvatko suomalaiset Krista Kosonen ja Pekka Strang joukosta? kysyy elokuvakriitikko Taneli Topelius.
Bill Murray sekä amerikkalaisen Jim Jarmuschin ohjaaman zombielokuvan The Dead Don’t Die muu tähtikaarti avasivat 72. kertaa järjestettävät Cannesin elokuvajuhlat tiistai-iltana sen jälkeen, kun päivän vahva auringonpaahde oli jo ehtinyt vaihtua vahvan pilviseksi.

Se oli sitä, mitä maailman kuuluisin – ja näkyvyytensä sekä palkintojensa vuoksi vaikutusvaltaisin – elokuvafestivaali joka vuosi tarvitseekin: silmäkulmien pilkettä ja maailmankuuluista elokuvatähdistä huokuvaa säteilyä.

Cannes on kuuluisa sen isoissa elokuvasaleissa järjestettävien särmikkäiden uutuuselokuvien maailmanensi-iltojen vuoksi sekä festivaalin kanssa rinnakkain järjestettävän elokuvien myyntitapahtuman ansiosta. Samaan aikaan ranskalaisfestivaali on aina pitänyt huolta myös siitä, että se tuo festivaalipalatsin punaiselle matolle katseet vangitsevia persoonallisuuksia.


Tänä vuonna heitä ovat ainakin muusikko Elton John, josta tehty elämäkertaelokuva Rocketman saa ensi-iltansa Cannesissa torstaina, sekä jalkapalloilija Diego Maradona, jonka vaiheista kertova dokumentti nähdään Rivieralla sunnuntaina.

Isoihin persoonallisuuksiin lukeutuu yhä myös amerikkalaisohjaaja Quentin Tarantino, joka festivaalijohtaja Thierry Frémaux’n huhtikuussa esittämistä epäilyistä huolimatta sai kuin saikin leikattua 1960-luvun Hollywoodiin sijoittuvan uuden eepoksensa Once Upon a Time... in Hollywood valmiiksi Cannesia varten.


Tarantinon saaminen Cannesiin oli tärkeää festivaalille näkyvyyden takia, mutta epäilemättä sillä on merkitystä myös julkkisohjaajalle itselleen: tänä vuonna tulee 25 vuotta siitä, kun hänen ohjaamastaan rikosfilmistä Pulp Fictionista leivottiin vuoden 1994 festivaalin yllätysvoittaja – puolalaisen Krzysztof Kieslowskin draaman Kolme väriä: Punainen nenän edestä.

Tarantino marssii Cannesiin, oletettavasti elokuvansa tähtien Leonardo DiCaprion ja Brad Pittin kera, ensi viikon tiistaina.


Nyt festivaalilla jännätään, malttaako kansainvälinen lehdistö keskittyä tuona päivänä mihinkään muuhun kuin tiettävästi erittäin sanavalmiiseen Tarantinoon ja hänen posseensa: kohtalokkaasti samana päivänä Cannesissa nähdään myös tämän vuoden isoin Suomi-panostus, kun Krista Kososen ja Pekka Strangin uusi elokuva, Jukka-Pekka Valkeapään ohjaama Koirat eivät käytä housuja saa maailmanensi-iltansa kilpailun ulkopuolella Ranskan elokuvaohjaajien killan järjestämässä Quinzaine des réalisateurs -esityssarjassa (suomeksi Ohjaajien kaksiviikkoinen).

Ensi viikon lopulla uuden lyhytelokuvansa kanssa saapuu Cannesiin myös Armomurhaajan (2017) tekijä Teemu Nikki, jonka ohjaama All Inclusive kertoo kaltoin kohdellun miehen vahvasta tunteenpurkauksesta.

Viime vuoden superlukemiin Cannesissa ei kuitenkaan tänä vuonna näytä pääsevän: vuonna 2018 Cannesin punaisen maton kun valtasivat vuoron perään Raja-elokuvan tähti Eero Milonoff, Spike Leen Blackkklansmanissa julmistellut Jasper Pääkkönen ja Star Wars -seikkailu Solossa Chewbaccan turkkia heilutellut Joonas Suotamo.


Viime vuoden tapahtuma jäi historiaan myös näyttävästä protestista, jossa 82 naiselokuvantekijää nousi festivaalipalatsin portaille vastustamaan elokuva-alalla esiin noussutta hyväksikäyttöä sekä puolustamaan tasa-arvoa.

Naisten asema tuli esille tänäkin vuonna, mutta toisesta näkökulmasta: maanantaina festivaalijohtaja Thierry Frémaux kertoi, että Cannesin kilpasarjaan ehdolle lähetetyistä elokuvista noin neljännes oli naisten ohjaamia. Taide-elokuvan kenttä on siis 75-prosenttisesti yhä miehinen.


Naisten asemasta tivattiin myös tiistaina Cannesin pääkilpasarjan tuomaristolta. Tuomaristossa istuva italialaisohjaaja Alice Rohrwacher ilmoitti olevansa tyytyväinen, että naiset saavat näkyvyyttä, mutta totesi olevansa hieman tuskastunut koko kysymykseen:

– Se on vähän sama kuin jos kysyisi haaksirikosta selvinneeltä, miksi tämä on yhä hengissä, Rohrwacher sivalsi.

Tuomariston jäsen, amerikkalaisohjaaja Kelly Reichardt kiteytti tilaisuuden hengen: hän odottaa jo aikaa, jolloin naisten asemasta elokuva-alalla ei tarvitse erikseen keskustella.
The Dead Don’t Die saa ensi-iltansa Suomessa 23.8.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt