”Hävettää tosi paljon kertoa” – Sita, 26, ja Sara, 28 paljastivat tulonsa: näin hurjia summia somella tienaa Suomessa

Julkaistu:

työ
Youtube-tähti Sita Salminen kertoo tuoreella videollaan avoimesti tuloistaan. Myös bloggaaja Sara Vanninen avautui vaietusta aiheesta blogissaan.
Sosiaalinen media on nykyään yhä useammalle työ. Ammattibloggaajat, Youtube-tähdet ja vaikuttajat elättävät itsensä sosiaalisen median ja sen tuomien mainos- ja yhteystyötulojen avulla. Maailmalla some on äärimmäisen rahakas bisnes ja hiljalleen siitä on tullut sellainen myös Suomessa.

Yksi Suomen suurimmista YouTube-tähdistä on Rovaniemeltä kotoisin oleva Sita Salminen. 26-vuotias Salminen on kirjoittanut blogia jo vuosia, mutta teki sosiaalisesta mediasta ammatin vasta pari vuotta sitten. Salminen perusti tuolloin oman Youtube-kanavan, jolla hän alkoi julkaista videosisältöä elämästään. Nykyään hänellä on myös suosittuihin ASMR-videoihin keskittyvä kanava.


Salminen kertoo tuoreimmalla videollaan avoimesti siitä, millaisia summia sosiaalisella medialla voi tienata ja mistä tulot koostuvat. Hän toivoo videollaan rikkovansa rahan ympärillä vallitsevaa vaikenemisen kulttuuria.

– Mun mielestä rahasta pitäisi puhua enemmän. Se on yllättävän iso tabu tosi monelle meistä. Huomaan, että minua hävettää tosi paljon kertoa, kuinka paljon tienaan, Salminen sanoo videollaan.

Salminen toivoo, että rahasta pystyisi keskustelemaan myös silloin, kun sitä ei ole. Hän toivoo, että ihmiset uskaltaisivat pyytää apua, jos heillä ei ole rahaa tai heillä on vaikeaa. Vastaavasti myös hyvistä kokemuksista tulisi hänen mukaansa kertoa. Salminen myös muistuttaa, ettei raha tai sen puute määrittele ihmistä millään tavalla.

– Se on fakta, että me kaikki tarvitaan rahaa elämiseen ja silloin mielestäni avoin keskustelu on vain hyväksi. Jos joku saa jonkinlaista inspiraatiota tarinastani, että olen nuori nainen, jolla on yritys joka on menestynyt hyvin, se on mahtava juttu, nuori yrittäjä toteaa.
Omaa yritystä pyörittävä Salminen kertoo videollaan avoimesti tuloistaan. Hän kertoo tienanneensa viime vuonna noin 105 000 euroa. Summasta hän maksoi verot. Vielä pari vuotta sitten, kun hän kävi päivätöissä, hänen vuositulonsa olivat noin 20 000 euroa.

Salminen kertoo videollaan, että hänen tulonsa koostuvat muun muassa kahden Youtube-kanavan mainostuloista, yhteistyövideoista yritysten kanssa sekä livekeikoista, joita hän on tehnyt eri puolilla Suomea.

Yritykset maksavat sosiaalisen median vaikuttajille siitä, että he mainostavat niiden tuotteita videoillaan, blogeissaan ja Instagramissa. Vaikuttajamarkkinoinnissa liikkuu suuria summia, sillä mainosarvo, jonka yritys saa tuotteleeen sometähden kautta, voi olla todella suuri.



Toinen avoimesti rahasta ja tuloistaan puhunut somevaikuttaja on bloggaaja Sara Vanninen. 28-vuotias Vanninen pitää suosittua Sara Tickle -lifestyle-blogia, joka keskittyy erityisesti hyvinvointiin, urheiluun ja muotiin.

Vanninen kertoi hiljattain blogissaan, että hän tienasi viime vuonna ennen veroja noin 250 000 euroa. Vanninen kertoi, että hän sijoittaa rahastoihin, joissa hänellä on kiinni tällä hetkellä noin 140 000 euroa. Lisäksi hän lahjoittaa kuukausittain hyväntekeväisyyteen ja on ostanut omistusasunnon Helsingistä yhdessä puolisonsa kanssa.

– Tilanne tänä päivänä mahdollistaa sen, ettei rahaa tarvitse liiemmin miettiä. Voin syödä ulkona keskellä arkiviikkoa tai ostaa lennot ilman, että pitää säästää kuukausituloista. Koen olevani ihan hurjan etuoikeutettu. Välillä pitää nipistää itseään, Vanninen kirjoittaa blogissaan.


Myös esimerkiksi tv-tähti ja liikunta-alan ammattilainen Janni Hussi on luonut menestyneen uran sosiaalisessa mediassa. Hussin tulot olivat vuoden 2017 verotietojen mukaan noin 100 000 euroa. Tulot koostuvat sosiaalisesta mediasta sekä muista töistä.

– Some ja blogi ovat oikeastaan vain noin yksi kolmasosa työtäni. Se on iso osa arkeani, mutta teen kyllä kaikkea muutakin siinä ohessa, Hussi kertoi IS:lle hiljattain.

– Viikonloppuni menevät erilaisissa juontotöissä ja kuvauksissa. Nytkin äänestäni kuulee, että olen tehnyt viimeiset kaksi ja puoli viikkoa koko ajan puhetyötä!


Hussi kertoi Taloussanomien haastattelussa viime syksynä, että yhteistyö hänen kanssaan maksaa yrityksille vähintään 1 000 euroa per Instagram-kuva. Hänellä on Instagramissa nykyään yli 176 000 seuraajaa, joten yritykset saavat rahoilleen näkyvyyden kautta vastinetta.
Maailmalla sosiaalisessa mediassa ja vaikuttajamarkkinoinnissa liikkuu Suomea huomattavasti suurempia summia. Zoella nimellä Youtube-videoita tekevä Zoe Sugg on yksi Britannian suosituimmista sometähdistä. Hänellä on Instagramissa yli 10 miljoonaa seuraajaa, Youtubessa vielä tätäkin enemmän.

Cosmopolitanin mukaan Suggin nettovarallisuus oli vuonna 2017 noin 2,5 miljoonaa puntaa eli liki 3 miljoonaa euroa. Lehden mukaan Sugg tienasi kuukaudessa jopa yli 58 000 euroa.