Janni Hussi teki somesta itselleen rahakkaan bisneksen – pian hänelle valkeni yksi poikkeuksellinen asia suomalaisesta kulttuurista

Julkaistu:

Janni Hussi pyörittää 27-vuotiaana kahta omaa yritystään ja tienaa vuodessa yli 100 000 euroa somebisneksellään. Miten hän tekee sen?
Janni Hussi on yksi ensimmäisiä suomalaisia, joka on luonut uransa alusta asti sosiaalista mediaa hyödyntäen.

Seuraajat rakastavat vaaleaa ja sporttista Jannia, joka vääntää vitsiä sketsivideoissa, kertoo elämästään raadollisen rehellisesti blogikirjoituksissa ja toisaalta hehkuu hyvinvointia ja iloa Instagram-kuvissa. Hän onkin ollut jo vuosia yksi Suomen tunnetuimpia sometähtiä.

Janni aloitti uransa vain 19-vuotiaana, jolloin hän perusti ensimmäisen oman yrityksensä. Silloin hän kirjoitti liikunta-aiheista blogiaan, kilpaili sinnikkäästi fitnesskisoissa ja teki fitnessmallin töitä.

Noista ajoista on tultu pitkälle. Nyt 27-vuotias Janni pyörittää kahta omaa yritystään pääomistajana ja on osakkaana myös parissa pienemmässä yrityksessä. Hänen sometyöstään on kasvanut yhden ihmisen iso bisnes. Verotietojen mukaan Hussi tienasi vuonna 2017 yli 100 000 euroa.


Pienikokoinen nuori nainen on kasvotusten juuri niin ulospäin suuntautunut ja puhelias kuin somessa vaikuttaa. Hän on hiljaa vain silloin, kun kuvaa älypuhelimellaan talteen video- ja kuvamateriaalia. Sitten iloinen juttelu jatkuu.

– Some ja blogi ovat oikeastaan vain noin yksi kolmasosa työtäni. Se on iso osa arkeani, mutta teen kyllä kaikkea muutakin siinä ohessa, Janni aloittaa.

– Viikonloppuni menevät erilaisissa juontotöissä ja kuvauksissa. Nytkin äänestäni kuulee, että olen tehnyt viimeiset kaksi ja puoli viikkoa koko ajan puhetyötä!

Hussi sanoo rakastavansa nykyään erityisesti juontajantyötä, koska siinä pääsee juttelemaan ihmisten kanssa ja esiintymään. Samoin hän on innoissaan Lista päälle -sketsisarjasta, jota hän on tehnyt Biisonimafia-sketsiryhmän kanssa. Se on kahdeksanosainen komediasarja, joka julkaistaan kokonaisuudessaan YouTubessa. Sketsejä hän haluaisi tehdä lisääkin.


Mutta juontajan- ja esiintyjäntyöt vievät paljon aikaa. Vielä viime vuonna Janni veti päivisin juontajantöitä ja kuvasi videoita ja valvoi sen jälkeen kotonaan yömyöhään editoimassa tietokoneella. Jos hän matkusti juontajantöihin toiselle paikkakunnalle, hän joutui avaamaan tietokoneen jokaisella ruokatauolla ehtiäkseen tekemään työnsä valmiiksi.

Hän sai tarpeekseen ruljanssista ja palkkasi itselleen täydellä kuukausipalkalla työskentelevän editoijan. Palkkalistoilla on myös assistentti ja kirjanpitäjä.

– Tajusin, että poltan kynttilää kummastakin päästä. Olen sellainen, että haluaisin pitää kaikki langat omissa käsissäni ja kontrolloida kaikkea. Pikkuhiljaa oli pakko myöntää, että en voi tehdä kaikkea itse.

Tavallisena arkipäivänään Janni herää kotonaan Helsingin Jätkäsaaressa, keittää aamupuuron ja ison pannullisen kahvia, lukee rauhassa uutiset ja katsoo aamu-tv:tä. Hänellä on kodissaan työhuone, jonne hän sulkeutuu työpäivän ajaksi koneensa äärelle.

– Monet ihmettelevät sitä, miten voin tehdä töitä kotoa käsin. Mulle se ei ole mikään ongelma. Rakastan sitä fiilistä, kun voin mennä aamutakki päällä omaan työhuoneeseeni.


Janni kertoi Taloussanomien haastattelussa viime syksynä, että yhteistyö hänen kanssaan maksaa yrityksille vähintään 1 000 euroa per kuva. Hänellä on Instagramissa nykyään yli 176 000 seuraajaa, joten yritykset saavat rahoilleen näkyvyyden kautta vastinetta.

Janni tarkistuttaa päivitykset aina yrityksellä, ja sen jälkeen editoi niitä uudestaan toiveiden mukaisesti.

– Esimerkiksi yhden Instagram-tarinan tekemiseen voi mennä 1,5 tuntia, vaikka kyseessä on vain parin minuutin klippi, Janni selittää.


Somekuvat vaikuttavat spontaanilta, mutta ovat harvoin sitä.

– Olen tutkinut sitä, millaiset tilit menestyvät kansainvälisesti. Ne ovat yleensä tosi suunnitelmallisia ja tarkkaan pohdittuja juttuja.

Janni sanoo, että hänen suunnitelmansa on pitää oma somesisältö niin aitona kuin mahdollista.

– Me suomalaiset haluamme nähdä, että kukaan ei ole täydellinen. Täällä halutaan kuulla siitä, miten kahvikuppi lensi syliin maanantaiaamuna tai naamassa on iso finni. En todellakaan usko, että sellainen toimisi Jenkeissä, Janni pohtii.

Jannin Instagram-tilin suosituin kuva olikin pitkään päivitys, jossa hän kertoi leikanneensa pitkät hiuksensa lyhyiksi.
Viime aikoina hänen elämässään on tapahtunut hiustenleikkausta isompi elämänmuutos, joka on herättänyt seuraajissa valtavasti kiinnostusta.

Janni jakoi tammikuussa Urheilugaalasta kuvan, jossa hän poseeraa tuoreen seurustelukumppaninsa Joel Harkimon, 29, kanssa yhdessä punaisella matolla. Se oli ensimmäinen kerta, kun uusi ”superpari” edusti yhdessä julkisuudessa.

Vaikuttaakin siltä, että kansaa kiinnostaa lomamatkoja, urheilua ja upeita tyylikuvia enemmän tunteista ihanin: rakkaus. Kuvaan kertyi nopeasti yli 36 000 tykkäystä.

– Se urheilugaalakuva meni hetkessä suosituimmaksi kuvakseni Instagramissa. Se huomion määrä jopa vähän hävetti minua, Janni naurahtaa.