Muotisuunnittelija Mirkka Metsola sai puhelun Cheekin managerilta juuri ennen Lahden-megakonsertteja – räppitähden toiveen kanssa tulikin melkoinen kiire

Julkaistu:

muotisuunnittelu
Muotisuunnittelija Mirkka Metsolan kynästä on syntynyt esiintymisasuja muun muassa Cheekille. Mirkan äiti Tuula Niemi puolestaan vaatetti aikanaan oman sukupolvensa tähtiä, kuten Dannyn.
Muotisuunnittelija Mirkka Metsola, 38, ja äitinsä, jo eläkkeelle jäänyt suunnittelija Tuula Niemi, selailevat leikkauspöydän ääressä isoa ja paksua leikekirjaa. Kuvissa vilisee kuuluisia suomalaisia artisteja ja kaunottaria, joilla kaikilla on Tuulan valmistamat vaatteet yllään: Danny ja Armi, Lenita Airisto, Kikka, Kirka, Paula Koivuniemi...

– Vaatetin Paulaa koko ajan silloin 1980- ja 1990-luvuilla. Lenitan mukana olimme Success Story Finland -kiertueella, Tuula kertoo.

Olemme Helsingissä Tarkk’ampujankadulla, valoisassa ja kodikkaankokoisessa liiketilassa. Tänne Tuula, tuolloin vielä Metsola, perusti vuonna 1975 oman Freedom-tuotemerkkinsä putiikin ja ompelimon, ja täällä pikku Mirkkakin aikanaan vietti paljon aikaa tarhapäiviensä jälkeen.

Freedom muutti jo 1985 toisiin tiloihin, mutta viime kesästä lähtien liiketila on ollut jälleen perheen hallussa: liikkeen etuosassa on nyt Mirkka Metsola -brändin putiikki ja verhon takaa löytyy ompelimo.

– Olin juuri etsimässä ensimmäistä ihan omaa vaateliiketilaa, kun tämä yllättäen vapautui. Oli ihan uskomaton fiilis kantaa lopulta kaikki omat kamat tänne – vaikea uskoa tätä vieläkään, Mirkka henkäisee ja katselee ympärilleen.

– Mulla on hataria muistikuvia täältä. Vahvin muisto on nahan tuoksu ja nahkapalat, joista tein vaatteita Barbilleni.


Tuulan Freedom-merkki tuli nopeasti tunnetuksi erityisesti laadukkaista ja yksilöllisistä nahkavaatteista. Sana lähti kiirimään etenkin sen jälkeen, kun Tuula vaatetti Lapponia-kappaleella euroviisuissa 1977 kilpailleet Monica Aspelundin ja Aarne Ranisen.

– He olivat ensimmäiset artistiasiakkaani, ja sen jälkeen niitä sitten alkoikin tippua, Tuula muistelee.

1980-luvulla Tuula olikin jo Suomen puolivirallinen tähtien vaatettaja.

– Silloin ei ollut oikeastaan kuin Jukka Rintala ja mä, ja jostain syystä mulle tulivat sitten kaikki nämä hurulaiset, Tuula nauraa kaikella rakkaudella.

– Ei ollut montakaan esiintyjää, joka ei olisi meillä vaatteita teettänyt.

Mirkka muistaa tähtiä vilisseen lapsuutensa olleen jännittävää ja hauskaa.

– Muistan lapsuudestani paljon juttuja, jotka vasta jälkikäteen olen tajunnut, että nehän ovatkin olleet vähän erikoisia, kuten yhden äidin asiakkaan drag show, Mirkka nauraa.


Joskus Mirkka oli tietämättään äitinsä pikkuapurikin.

– Kerran tein isoveljeni kanssa nahkapaloista lippuja. Äiti antoi meille lippukirjan, josta katsoimme mallia ja leikkasimme erivärisistä nahkoista lippujen palat, jotka sitten viimeisteltiin Freedomin ompelimossa. Ne liput päätyivät lopulta Dannyn rotsin hihoihin laivakiertueelle!

Tuula nautti työstä Dannyn kanssa.

– Danny on fiksu, hauska ja aina tosi herrasmies. Hänen kanssaan oli helppo tehdä töitä, sillä hänellä oli aina selvä visio, Tuula kertoo.

Kehuja saa myös pippurisena liikenaisena tunnettu Lenita Airisto.

– Voimakkaiden ihmisten kanssa on ylipäätään aina helpompaa, koska he sanovat suoraan hyvässä ja pahassa – ei tarvitse arpoa ja lukea rivien välistä.

Esiintyjien kanssa työskentelyssä oli kuitenkin omat haasteensakin: koska heillä on paine näyttää hyvältä, he ovat asiakkaina varsin tiukkoja.

– He olivat kaikki aina niin selvästi yksilöitä, se oma imago piti aina säilyttää, vaikka suunnittelussa saikin hyvin vapaat kädet. Siksi artisti piti aina myös tuntea hyvin, jotta lopputuloksesta saatiin paras mahdollinen.


Mirkkakin tietää, millaista on tehdä töitä Suomen suurimpien artistien kanssa: viime vuonna hän oli mukana toteuttamassa Antti Tuiskun areenakiertueen puvustusta ja teki Cheekille asut uran päätöskonserttiin, hän vaatetti Jonnan ja Erinin Nylon Beatin paluukiertueelle ja teki Saara Aallolle edustusasuja euroviisuihin. Lisäksi asiakkaina ovat olleet myös esimerkiksi Jenni Vartiainen, Chisu ja Anna Puu.

– Jare on kuin Danny, tietää myös tarkkaan mitä haluaa, Mirkka kehuu.

Tosin Cheekin päätöskonserttiasujen kanssa oli tulla hieman kiire, sillä Mirkka sai puhelun Cheekin managerilta vain kuukausi ennen konsertteja.

– Alun perin Jarelle piti duunata vain joku nahkarotsi, Mirkka muistelee.


Hän suostui, vaikka olikin keskellä remonttia ja uuden studion avajaiset olivat tulossa.

– Viikon päästä ekassa palaverissa sit kävi niin, että asut vähän lisääntyivät. Ja Jaren vaatteiden lisäksi tarvittiin tanssijoille hameet ja koko crew’lle t-paidat. Näissä printtikankaiden tilaamisessa menee yleensä neljä viikkoa... Mirkka muistelee kauhistelleensa.

Printtikangas saapui viime tipassa: Mirkka sai sen käsiinsä iltapäivällä neljän aikaan, kun asun piti seuraavana aamuna lähteä jo Lahteen!

– Jotenkin me selvittiin! Olen perinyt äidiltä tinkimättömyyden: hommat tehdään kuten sovitaan.


Tuula muistelee, ettei nukkunut kolmeen yöhän ennen Leidit lavalla -kiertueen alkua.

– Mutta on se mieletön fiilis, kun omat työt lopulta on siellä lavalla, hän sanoo.

Mirkka tietää tunteen. Antti Tuiskun stylisti Vesa Silver oli pyytänyt Mirkkaa areenakiertueen puvustajaksi, vaikka Mirkka oli juuri saanut esikoisensa – sellaisesta luottamuksesta Mirkka ei tohtinut kieltäytyä, vaikka tilanne vaikutti hurjalta.

– Kun tajusin sitten katsomossa, että olen suunnitellut lähes koko puvustuksen... Itkuhan siinä tuli.

Tuula on päässyt eläköitymisestään huolimatta nauttimaan alasta edelleen tyttärensä rinnalla. He edustavat aina yhdessä messuilla, jolloin Mirkka voi hyödyntää äitinsä piinkovaa, 20 Venäjän-vuoden aikana kertynyttä myyntikokemusta.

– Muistan kerran, kun mietin yöllä sängyssäni Jenni Vartiaisen esiintymispukua, sellaista valtavaa mekkoa. Yhtäkkiä puhelimeeni tuli viesti äidiltä: ”Mitä jos laittaisit sen vetoketjun näin...” Käsittämätöntä telepatiaa! Mirkka hämmästelee.


Äiti onkin tyttärelleen usein korvaamaton apu niin työssä kuin muutenkin elämässä. Etenkin nyt, kun Mirkka on myös 1,5-vuotiaan Aldar-pojan äiti.

– Lapsi on tuonut tasapainoa. Ja on ollut pakko opetella tehokkaaksi: enää en voi pyöritellä yhtä ideaa kahta viikkoa.

Kolmas sukupolvi on myös jo astunut muistoja täynnä olevaan studioon.

– Kun hän vähän kasvaa, voin ehkä ottaa hänet vintille järjestelmään nahkapaloja, Mirkka nauraa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt