Tuottaja paljastaa nyt, miten Ylen tv-sensaatio syntyi – aluksi ideasta ei kiinnostunut kukaan, mutta sitten se sai 1,2 miljoonan euron jättibudjetin

Julkaistu:

m/s romantic
Ylen uunituore hittisarja M/S Romantic tehtiin poikkeuksellisissa olosuhteissa Silja Serenade -risteilylaivalla. Sarja nousi kertaheitolla katsojien suosikiksi.
Ylen uusi neliosainen draamakomediasarja M/S Romantic on saavuttanut lyhyessä ajassa valtavasti huomiota ympäri Suomea. Sarja on kerännyt kaikessa hiljaisuudessa jättimäiset katsojaluvut sekä perinteisen television että Yle Areenan kautta.

Ensimmäinen jakso esitettiin TV1-kanavalla sunnuntaina 24. helmikuuta. Sitä katsoi 574 000 suomalaista. Areenasta ohjelman jaksoja on katsottu jo yli 350 000 kertaa.

Sen jälkeen sarja on esitetty kertaalleen kokonaisuudessaan perinteisessä televisiossa, ja nyt sitä esitetään jo uudestaan kokonaisuudessaan Ylellä hurjan suosion vuoksi.

Sarjan ovat ohjanneet ja käsikirjoittaneet suomalaisen esittävän taiteen piirissä jopa legendaariset Jani Volanen ja Tommi Korpela, jotka tunnetaan sketsisarjat Studio Julmahuvin (1998) ja Ihmebantun (2009) luojina.


M/S Romanticin tuottaja Marko Talli kertoo nyt IS:n haastattelussa, millaista suositun sarjan tekeminen oli käytännössä. Tallin oma ura on ollut tähänkin asti näyttävä: hän on ollut tuottamassa muun muassa Ihmebantua, katsojaennätyksiä rikkonutta Sel8nne-dokumenttia ja Juice-elokuvaa, Venla-palkittua Roba-sarjaa ja Downshiftaajia.

– Tämä hanke on käynnistetty vuonna 2010. Alun perin sen piti olla pitkäelokuva, mutta se ensimmäinen versio oli niin pitkä, että kukaan ei suostunut lukemaan tai rahoittamaan sitä. Sitten vuosien vatvonnan jälkeen päätimme Tommi Korpelan ja Jani Volasen kanssa, että teemme siitä minisarjaversion. Sillä tavalla saisimme sen läpi Ylelle, Talli aloittaa.

Elokuvasäätiön mukaan sarjan budjetti oli lopulta hurjat 1 221 058 euroa. Elokuvasäätiön myöntämän tuen osuus oli Tallin mukaan 100 000 euroa.

– Kotimaiseksi budjetiksi tämä on hyvä, kun vertaa vaikka normaaliin 10-osaiseen sarjaan, mutta elokuvabudjetiksi tämä olisi pieni. Minisarjassa jaksoja on vähemmän, joten jaksokohtainen hinta on kovempi, Talli sanoo.

Tuottajan mukaan valtaosa budjetista kului työntekijöiden palkkojen maksuun. M/S Romanticissa oli mukana iso joukko suomalaisia eturivin näyttelijöitä.

– Työntekijäkulut ovat yleensä tv-sarjojen isoin kuluerä. Tässä sarjassa oli paljon näyttelijäkuluja ja työryhmä oli muutenkin iso.

Kun rahoitus oli varmistunut, seuraava ongelma oli toteuttaa käsikirjoituksen tärkein elementti: se, että tarina sijoittuu laivalle.

– Jouduimme pitkään tutkimaan kaikki mahdolliset vaihtoehdot kaikesta laivaliikenteestä Itämerellä, että missä olisi mahdollista edes kuvata sarjaa. Lähes jokaisessa aluksessa on ylipäätään matkustajia. Yritimme myös selvittää, milloin laivoja voisi olla telakalla kunnostustöissä tai löytyisikö sopivaa rahtiliikenteestä.

Lopulta työryhmä pääsi yhteistyöhön Tallink Silja -laivayhtiön kanssa. Tallin mukaan laivayhtiö suhtautui heidän kuvaussuunnitelmiinsa todella positiivisesti.

– Kuvasimme sarjan pääosin Silja Serenadella ihan oikeilla risteilyillä. Laivalla oli mukana tavallisia matkustajia, mutta myös meidän omia avustajia. Kaikki laivamatkustajat tiesivät, että siellä kuvataan sarjaa. He saivat halutessaan osallistua sarjan tekemiseen.

Laivalla kuvaaminen on teknisesti haastava operaatio. Moni voi kuvitella mielessään elävästi, miten risteilylaiva on täynnä meteliä. Käytävillä raikuvat kaikenlaiset kuulutukset, musiikkiesitykset ja matkustajien hilpeä juttelu.

– Ääni oli meidän suurin haasteemme. Laivallahan soi joka puolella sitä hissimusiikkia ja muita kuulutuksia. Jouduimme myös pyytämään matkustajia olemaan hiljaa sellaisissa paikoissa, missä mekkala häiritsi... Mutta tietyllä tavalla se kuuluu siihen sarjaan, että laiva on täynnä ääniä, tuottaja sanoo.


Kaikkia otoksia ei kuvattu laivamatkan aikana. Tuotantoryhmä teki paljon töitä suomalaisissa hotelleissa ja yökerhoissa. Osa kohtauksista, kuten esimerkiksi laivan hyteissä tehdyt kohtaukset kuvattiin perinteisesti studiossa lavastamalla.

– Laivan oikeat hytit ovat niin ahtaita, että siellä ei mahdu kamera kääntymään lainkaan, Talli selventää syytä tähän.

M/S Romanticin piti alun perin olla täyspitkä elokuva, ja projekti on kestänyt kokonaisuudessaan useita vuosia. Lopussa kiitos seisoo, sillä nyt ohjelmasta on tullut yksi Ylen suosituimpia uusia tv-sarjoja.

– Olen saanut lähipiiristä monta kertaa kannustavia kommentteja, että puske se sarja nyt vaan läpi. En odottanut, että tästä tulee näin selkeä hitti. Se on tosi positiivinen ja mukava yllätys, Talli sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt