Musikaalitähti Reeta Vestman on mukana tuotannossa, joka tähtää suurille lavoille Yhdysvalloissa – unelma Broadway-Kalevalasta elää

Julkaistu:

Pian amerikkalaisyleisö saattaa päästä tutustumaan Suomen kansalliseepoksen tarinoihin myös Broadway-musikaalin muodossa.
Yhdysvalloissa Kalevala tunnetaan erityisesti Taru Sormusten herrasta -kirjailija J.R.R. Tolkienin ja rakastetun Aku Ankka -piirtäjän Don Rosan tarinoiden innoittajana.

Kalevala-aiheista musikaalia on puuhattu kaikessa hiljaisuudessa jo vuosia, mutta vähitellen kaikki alkaa olla valmista näyttelijäkaartia myöten. Mukana on myös kotimaisen musiikkiteatterin suurimpiin tähtiin lukeutuva Reeta Vestman, joka vieraili viime viikolla New Yorkissa järjestetyssä workshopissa esittelemässä musikaalin kappaleita.

– On ollut tosi herkullista päästä seuraamaan täällä, kuinka esitys luodaan ja minkälaisia ovat ne työvaiheet, Vestman sanoo Ilta-Sanomille.



Newyorkilaisen Columbian yliopiston tiloihin on saapunut näyttelijöiden lisäksi näytelmän musiikin säveltämisestä vastannut Johanna Telander, joka keksi Vestmanin Rainbow Maidenin eli Pohjolan Neidon rooliin tämän vastattua Playbill-lehdessä olleeseen ilmoitukseen.

– Siinä haettiin eloisaa ja vaaleaa sopraanoa, jonka rooliin kuuluu myös komediallisia elementtejä. Roolikuvauksen luettuani ajattelin heti, että ei voi olla totta, tämä on aivan kuin minä!

Varhaisessa vaiheessa mukana oleminen tarkoittaa, että Vestman on päässyt itse muovaamaan roolihahmoaan.

– On suuri kunnia mutta myös vastuu päästä ensimmäisenä luomaan roolia. Rainbow Maiden on päättäväinen, itsenäinen nainen, joka lopulta uhraa itsensä toisten vuoksi.

Ruotsissa syntynyt mutta Helsingissä lapsuutensa viettänyt Telander ja Vestman tuntevat toisensa nuoruuden musiikki­opistoajoilta. Molempien mielestä on tärkeää, että Kalevala-musikaalissa mukana on myös suomalaisia näyttelijöitä.

– Musikaalissa myös käytetään suomen kieltä hauskalla tavalla. Esitys on muuten englanninkielinen, mutta suomen kieli tulee mukaan esimerkiksi taikoessa tai muistellessa eräänlaisena haltiakielenä, Vestman paljastaa.



Yhdysvalloissa Broadway-musikaalin luominen on hyvin erilainen prosessi kuin mihin Suomessa on totuttu. Kun Suomessa käsikirjoitus voidaan siirtää nopeastikin suoraan näyttämölle, voi Yhdysvalloissa väliin mahtua useita vuosia ryhmätyötä, hiomista ja koe-esityksiä. Yleisön kiinnostusta on etsittävä etukäteen, sillä Broadway-näytelmän tuottaminen maksaa miljoonia.

– Seitsemän tai jopa yli kymmenen vuotta on ihan tavallista. Siihen nähden me olemme vuodessa päässeet todella pitkälle.

Tavallista on, että näytelmän musiikkia esitetään konserteissa ennen koko näytelmän tuomista lavalle. Myös Kalevala-musikaalin kappaleita on esitetty sekä Yhdysvalloissa että Suomessa – tekijöiden riemuksi loppuunmyydylle yleisölle.

– Esitys on otettu tosi hienosti vastaan. Kalevala on herättänyt täällä paljon kiinnostusta, Vestman sanoo.



Toukokuussa musikaalia on tarkoitus esittää valmiimmassa muodossa, jolloin mukaan tuodaan myös visuaalisia elementtejä. Syksyllä esityksiä on tarkoitus järjestää ainakin San Franciscossa ja pääkaupunki Washingtonin maineikkaassa Kennedy Centerissä.

– Vielä ei tiedetä, kuinka loppuun hiottua versiota silloin päästään esittämään.

Lontoon Royal Academy of Musicin musiikkiteatterilinjalta valmistunut Vestman on onnellinen päästessään työskentelemään alan huippujen kanssa. Esimerkiksi Ilmarista esittävä Conor Ryan näytteli viime vuonna NBC-kanavalla nähdyssä Jesus Christ Superstar -rock-oopperan televisioversiossa. Louhen roolissa nähtävä Raissa Katona Bennett taas on ollut mukana The Phantom of the Operan ja Catsin kaltaisissa suurtuotannoissa.

– Mukana on älyttömän hyviä tyyppejä, joiden kanssa on ilo päästä tekemään töitä ja imeä vaikutteita, Vestman sanoo.



Suomessa Vestmanin voi nähdä kevään ajan Tästä asti aikaa-musikaalin pääroolissa Seinäjoen Kaupunginteatterissa.

Yhdysvallat tuli Vestmanille tutuksi jo 2000-luvun puolivälissä, kun hän kiersi maata Husky Rescue -yhtyeensä kanssa. Tuolloin ryhmä kiersi läpi yli 30 osavaltiota ja esiintyi monta kertaa myös New Yorkissa.

– Mutta musiikkiteatterin tekeminen täällä on aivan uusi kokemus. Broadwaylle tai edes off-Broadwaylle pääseminen on varmasti jokaisen näyttelijän haave.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt