Viihde

Lohta vain kerran viikossa, rinnat muokataan suuriksi palloiksi – julkkiskaunottaret kertovat nyt rehellisesti, miten kiistelty fitness-buumi levisi Suomeen

Lohta vain kerran viikossa, rinnat muokataan suuriksi palloiksi – julkkiskaunottaret kertovat nyt rehellisesti, miten kiistelty fitness-buumi levisi Suomeen

Julkaistu:

fitness-buumi
Äärimmäisyyksiin menevä bikini fitness -laji aloitti Suomessa valtavan fitness-innostuksen, jonka kaikki ominaispiirteet eivät ole vain positiivisia.
Yökerhomusiikki jyskyttää, kun korkokenkiin ja niukkoihin bikineihin pukeutuneet naiset astelevat vuorotellen kirkkaiden valojen loisteessa lavalle. He hytkyttävät muhkeita pakaroitaan ja rintojaan ja väläyttävät valkoisia hampaitaan. Isojen rintojen ja pakaroiden väliin jää pyykkilautamaisen litteä vatsa.

Bikini fitness -laji rantautui Suomeen muutama vuotta sitten hyökyaallon tavoin. Moni mieltää bikini fitnessin ”julkkislajiksi”, sillä viime vuosina useat seurapiirikaunottaret ovat astelleet kisalavoilla. Julkkisten takia laji on saanut valtavasti näkyvyyttä erityisesti sosiaalisessa mediassa.

Bikini fitnessissä tavoitellaan X-kirjaimen muotoista vartaloa tiukan ruokavalion ja treeniohjelman avulla. Suomen Fitnessurheilu Ry:n sivuilla kerrotaan, että tuomarit antavat pisteitä muun muassa ryhdin, kiinteyden, kehon mittasuhteiden, ihon sävyn, yleisvaikutelman ja kauneuden perusteella.

Kilpailijat tekevät poseerauksiaan lavalla merkityn alueen sisällä. Esityksen kokonaiskesto on enintään 30 sekuntia. Puoli minuuttia aikaa loistaa lavalla unelmakunnossa.


Kun kirjoittaa hakukoneeseen sanan fitness, löytyy lukematon määrä somepostauksia, blogikirjoituksia ja keskustelupalstoja, joissa jaetaan fitness-vinkkejä. Vinkkien jakajat eivät yleensä ole ammattilaisia, vaan pikemminkin nuorten keskuudessa suosittuja blogitähtiä.

Instagram on pullollaan kuvia, joissa treenatut nuoret naiset poseeraavat vähäpukeisena. Tavallisissa naisissa kuvat voivat aiheuttaa ilkeän piston sydämeen. Miksi minä en näytä tuolta? Monet somesta innostuneet muokkaavat kuviaan Photoshopilla tai muilla kuvankäsittelyohjelmilla, koska oma vartalo ei näytä kuvissa tarpeeksi hyvältä.

Mistä tässä fitness-hulluudessa oikein on kyse?

IS haastatteli aiheesta kahta pitkän linjan bikini fitness -harrastajaa, Eevi Teittistä ja Elina Tervoa. Molemmat sanovat samaa: isoilta ongelmilta ei voida välttyä, kun bikini fitnessin kaltaisen extreme-lajin elementit leviävät tavallisten ihmisten arkeen.
Kuvassa Jen Selter, joka on yksi Instagramin tunnetuimmista fitness-tähdistä. Hänellä on palvelussa 12,6 miljoonaa seuraajaa.

Eevi Teittinen, 29, treenasi bikini fitnessiä muutaman vuoden ajan lajin huipulla. Hän voitti bikini fitnessin SM-kilpailut vuonna 2015 alle 160-senttisten sarjassa.

Teittinen on ylläpitänyt jo vuosia suosittua Minifitness-blogiaan. Teittisen blogi oli ensimmäisiä todella suosittuja fitness-aiheisia blogeja Suomessa.

Bikini fitness -vuosinaan hän kirjoitti blogissaan lajin harrastamisesta ja tiukasta treenistään. Nykyään hän käsittelee blogissaan liikuntaa ja hyvinvointia paljon kokonaisvaltaisemmin.

– Bikini fitnessin myötä tavoitteellinen treenaaminen kuntosalilla tuli tavallisemmaksi. Tietoisuus ravinnosta kasvoi ihan selkeästi. Siinä ilmiössä on paljon hyvää, Teittinen sanoo nyt IS:lle.

Mutta varjopuoliakin on.

Teittinen kertoo tuntevansa useita naisia, joilla on puhjennut fitness-harrastuksen myötä ongelmia syömisen ja palautumisen kanssa. Hän itse säästyi isommilta terveysongelmilta, koska on käynyt liikunta-alan koulutuksen ja sai myös apua rautaisilta ammattilaisilta.


Fitness-lajeissa tavoitellaan yleensä pientä rasvaprosenttia ja näkyviä lihaksia. Bikini fitnessissä treenataan lähes joka päivä ja joskus kaksikin kertaa päivässä.

– Jos mikä tahansa huippu-urheilu leviäisi tavallisten ihmisten keskuuteen tuolla tavalla, samanlaisia ongelmia tulisi varmasti. Mutta laji on kehittynyt paljon viime vuosina. Lajijärjestöjä ja pakollisia koulutuksia on perustettu, jotta ongelmia voitaisiin välttää, Teittinen arvioi.

Alhainen rasvaprosentti saavutetaan noudattamalla tarkkaa ruokavaliota. Teittinen kertoo kirjanneensa oman ruokavalionsa Exceliin. Päivän jokainen ruokailukerta punnitaan yleensä gramman ja kalorimäärän tarkkuudella.

Ruoka-ainerajoituksia on paljon.

– Kahvia saa juoda kaksi kuppia päivässä. Aamupuuroa oli tietty grammamäärä ja siihen laitettiin päälle toinen grammamäärä marjoja. Liha tai kala on ok, jos siinä on alle seitsemän prosenttia rasvaa. Lohta sai syödä ehkä kerran viikossa, Teittinen luettelee.

Jotta lihassa olisi tarpeeksi vähän rasvaa, se pitää paistaa itse, jotta rasvan määrästä voi varmistua. Kivat brunssit ja illalliset perheen tai ystävien kesken kaatuvat nopeasti mahdottomuuteensa.

Arki alkaa pyöriä ruokarajoitusten ympärillä.

– Ongelma ilmenee syömisen hallitsemisessa tai pikemminkin hallitsemattomuudessa. Tiedän ihmisiä, jotka eivät esimerkiksi uskalla syödä lainkaan omenaa.

– Ruokavalio rajoittaa heidän arkeaan ja aiheuttaa masentuneisuutta ja eristäytyneisyyttä.

Sitten on vielä ne rinnat. Naisen rinnat pienenevät helposti, kun noudattaa tiukkaa ruokavaliota ja treenaa paljon. Bikini fitness -lavoilla ja somessa näkee silti usein varsin kookkaita rintoja.

Teittinen kertoi blogissaan vuonna 2015, että kisoissa liiveihin pakataan jopa kahdet täytteet, ”kananfileet”, riisipusseja ja pumpulia. Lisäksi rinnat maskeerataan meikin avulla pyöreän näköisiksi.

Kun yläosan riisuu, nököttää pöydällä tissit – tai siltä se ainakin näyttää. Se niistä isoista ryntäistä, Eevi kirjoitti kisavuotenaan eli neljä vuotta sitten.

Teittinen otti itse silikonirinnat jo nuorena, koska kärsi pienistä rinnoistaan.

– Minulle rintaimplantit olivat sellainen asia, että se oli iso askel minulle siihen, että koin olevani nainen, hän sanoo nyt.

– Mutta bikini fitnessissä sillä ei ole mitään merkitystä, minkä kokoiset rinnat sinulla on. Lajissa on tarkoitus luoda mahdollisimman tasapainoinen illuusio kropasta. Onhan siellä kisaajia, joilla ei ole silikoneja.

Elina Tervo, 32, kilpaili bikini fitness -lavoilla yli seitsemän vuotta ennen kuin lopetti kisailun. Hän voitti lajin parissa Euroopan mestaruuden Pariisissa vuonna 2012 sekä hopeaa Las Vegasissa MM-kilpailuissa vuonna 2014.


Lajin treenaamisen hän lopetti kokonaan vuonna 2015.

– Pääsyy lopettamiseen oli se, että minulle tuli paljon terveysongelmia. Toisaalta ajattelen, että olen elänyt sitä elämää niin pitkään kuin halusin, Tervo kertoo IS:lle.

Viime vuosina bikini fitness –innostus on levinnyt yhä useamman ihmisen arkeen mukaan. Tervo huomasi sen viimeisinä vuosinaan lajin parissa.

– Se fitness-buumihan räjähti käsiin silloin muutama vuotta sitten. Sen jälkeen tytöt halusivat sellaisen vartalon keinolla millä hyvänsä. Jotkut aloittivat hirveän kuurin vain kuusi kuukautta ennen kisoja, Tervo muistelee.

Tervo kritisoi sitä, että tavalliset ihmiset kopioivat bikini fitnessistä erilaisia kikkoja omaan treenaamiseensa tutustumatta aiheeseen kunnolla. Hänen mielestään hyvä esimerkki on se, miten yhä useammat luulevat laihtuvansa syömällä kolmen tunnin välein välipaloja.

– Fitness-maailma ei kuulu normaalin ihmisen elämään. Toimistoissa koko päivän paikoillaan istuvat ihmiset ahmivat proteiinia kuin olisivat huippu-urheilijoita. Siinä ei ole mitään järkeä.

Tervo arvioi, että hänellä ei ole koskaan ollut syömishäiriötä. Samalla hän kuitenkin myöntää, että lajin lopettamisen jälkeen hänellä meni jopa kolme vuotta palautumiseen.

– Kun lopetin bikini fitnessin, tajusin, miten vaikeaa siitä on päästää irti. Laskin ravintoloissa edelleen päässäni kaloreita, kun katsoin ruokalistaa.

Tervo sanoo tajunneensa vasta viime aikoina, että ruoan ei pitäisi olla asia, jota joutuu miettimään koko ajan.

– Fitness-maailmassa on kuitenkin paljon hyviä asioita. Niitä ovat muun muassa rutiinit, säännöllinen liikkuminen ja terveellisen ruoan syöminen. Mitään muuta ei oikeastaan tarvitse, että pysyy hyvässä kunnossa.

Lue lisää fitness-buumin leviämisestä Suomeen tämän päivän painetusta lehdestä tai digilehdestä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt