Viihde

Ohjaajana debytoiva Pamela Tola puhuu nyt elokuva-alan ongelmista – ”Haluan, että kaikilla näyttelijöilläni on hyvä olla”

Ohjaajana debytoiva Pamela Tola puhuu nyt elokuva-alan ongelmista – ”Haluan, että kaikilla näyttelijöilläni on hyvä olla”

Julkaistu:

elokuva-ala
Työhyvinvointi on ohjaajana debytoivalle Pamela Tolalle lähellä sydäntä.
Eletään helteistä heinäkuuta 2018. Joukko suomalaisen esittävän taiteen eturiviin kuuluvia näyttelijöitä valmistautuu esittämään Swingers-elokuvan aloituskohtauksen 30 asteen porottavassa helteessä. Kohtauspaikkana toimii Hirvihaaran historiallinen kartano Mäntsälässä.

Tunnelma on odottava. Näyttelijäjoukon eteen on pystytetty Angel Filmsin logoilla varustettu telttakatos, jonka alla on retkituoleja. Yhdessä tuolissa istuu vaalea, nukkemaisen pienikokoinen nainen. Hän on ohjaajana debytoiva Pamela Tola.

Neljä kuukautta Swingers-elokuvan kuvausten päättymisen jälkeen hän istuu hiljaisessa valokuvausstudiossa. Tola antaa harvoin haastatteluja, mutta esikoisohjaus on iso asia.


Swingers on parinvaihdosta kertova kriisikomedia, jossa on mukana pitkä lista tunnettuja näyttelijöitä. Tärkeissä rooleissa nähdään muun muassa Matleena Kuusniemi, Kiti Kokkonen, Aku Hirviniemi, Roope Salminen ja Marja Salo. Tolaa pyydettiin elokuvan ohjaajaksi viime keväänä.

– Kun päätin lähteä tähän projektiin mukaan, ratkaisevaa oli se, että haluan tehdä juttuja, joiden takana voin seistä, Tola sanoo nyt.

Pamela Tola ja käsikirjoittaja Niina Lahtinen saivat tuotantoyhtiöltä paljon taiteellista vapautta elokuvan tekemiseen. Tola kuvailee, että heidän yhteistyönsä oli antoisaa ja helppoa.

– Kirjoitimme naishahmot uusiksi ja muutenkin muokkasimme käsikirjoitusta. Tarkemmalla tutkailulla sieltä alkoi löytyä tosi mielenkiintoisia teemoja ja henkilöitä, hän kertoo.


Tola itse nousi tähdeksi vain parikymppisenä. Katsojien silmien eteen piirtyivät suoritukset Tyttö sinä olet tähti-, Saippuaprinssi- ja Paha maa -elokuvissa 2000-luvun alussa.

Tola kertoo, että hänelle on tarjottu nuoren naisen rooleja vielä aivan viime vuosina. Nykyään hän on 37-vuotias kolmen lapsen äiti, eivätkä parikymppisen naisen roolit ole enää häntä varten.

Tola pohtii, että elokuvissa kerrotut tarinat naisista voivat olla joskus todella yksipuolisia. Nuorille naisille suunnattuja rooleja on yksinkertaisesti tarjolla paljon enemmän.

– Olin yli kolmekymppinen, kun näyttelin vieläkin parikymppistä. Silloin ajattelin, että en usko tähän rooliin enää itsekään.

Ohjaajaksi hän on halunnut jo yli kymmenen vuotta. Nyt hän pääsee toteuttamaan sitä, mistä on haaveillut pitkään.

– Toivoisin, että yhteiskunta olisi tasa-arvoisempi. Että elokuvissa olisi enemmän tarinoita naisista. Haluaisin luoda todellisuutta, jossa minä olen ihminen enkä nainen.


Näytteleminen on ensimmäinen suuri intohimon kohde Tolan elämässä. Hänen lapsuutensa Suhmuran tuhannen asukkaan pikkukylässä lähellä Joensuuta ei ollut helppo. Tolan ja hänen sisarustensa molemmat vanhemmat kuolivat, kun Tola oli alakouluikäinen. Vanhempien kuoleman jälkeen hän asui sisarustensa kanssa vuoden lastenkodissa ja sen jälkeen kahdeksan vuotta perhekodissa.

Perhekodissa asuessaan Tola alkoi näytellä vapaaopiston teatteriryhmässä. Tola oli vain 10-vuotias, kun hän esitti Robin Hood -näytelmässä pulleaa, laulavaa sheriffiä. Rakkaana muistona mieleen tulee myös rooli miekkailevana sotilaana Kolme muskettisoturia -esityksessä.

– Lapsena näyttelemisessä parasta oli se, että sai olla ihan mitä vain. Ei tarvinnut näytellä pelkästään sitä siroa nuorta naista, vaan sain olla mies, koira, ihan mikä vaan, Tola sanoo hymyillen.

Lapsena hän tunsi olonsa erityiseksi, kun sai koulusta vapaapäiviä näytelmiin valmistautumista varten.

– Sain teatterissa hyväksyntää, mitä en muualla saanut. Se oli ihanaa, kun lavalla ihan kaikki oli mahdollista.

Tolan sisällä paloi halu päästä uusien mahdollisuuksien äärelle jo teini-iässä. Pienellä paikkakunnalla kaikki muistutti omista vaikeista kokemuksista.

– Olen iloinen, että sain kasvaa pienessä paikassa. Se tekee minusta rikkaamman, että minulla on omanlaiseni menneisyys.


Sen jälkeen koitti muutto Helsinkiin ja vuodet Teatterikorkeakoulussa. Niistä ajoista mieleen muistuu yksinäisyys. Hän oli isossa entuudestaan tuntemattomassa kaupungissa ilman perheen ja läheisten tukea.

– Olin hirveän ahdistunut koko ajan siellä koulussa. Koin ulkopuolisuutta ja ajauduin ihmeelliseen tilaan, että vertasin itseäni koko ajan muihin.

Teatterikorkeakoulussa tehtiin siihen aikaan paljon demoja, joissa harjoiteltiin muun muassa kohtausten tekemistä. Opiskelijoille sanottiin, että harjoituksia ei tarvitse ottaa tosissaan, mutta samaan aikaan niitä oli kuitenkin seuraamassa joukko ohjaaja- ja dramaturgiopiskelijoita.

– Vihasin niitä demoja! Tola puuskahtaa.

– Tuntui, että kaikki muut löysivät sitä kautta omia ohjaajia ja projektejaan, mutta kukaan ei pyytänyt minua mihinkään.

Ennen läpimurtoaan Tola pääsi luokkakaverinsa Laura Birnin kanssa viimeiseen vaiheeseen asti Helmiä ja sikoja -elokuvan koekuvauksissa. Birn sai roolin, ja Tola oli pettynyt itseensä.

– En osannut nähdä sitä, että niin pitkälle pääseminen oli jo itsessään hyvä asia. Oman paikan löytäminen tällä alalla on todella raadollista.


Omasta epävarmuudestaan huolimatta Tola ampaisi jo opiskeluvuosinaan huipulle.

Tyttö sinä olet tähti -elokuva ilmestyi vuonna 2004. Sen jälkeen Tola saikin roolin todella isosta suomalaisesta tuotannosta. Aku Louhimiehen ohjaama ja Markus Selinin tuottama Paha maa -elokuva kahmi Jussi-palkintoja ja oli tuolloin vasta 24-vuotiaan Tolan uran todellinen läpimurto.

Viimeistään Pahan maan tekemisen aikana alan nurja puoli kävi Tolalle selväksi. Hän kertoi aiemmin tänä vuonna Ylen haastattelussa, minkälaista kohtelua koki elokuvan kuvauksissa.


Tola pohtii nyt, että hänellä oli noina vuosina huono itsetunto. Jostain syystä hänen oli vaikeaa luottaa omiin kykyihinsä.

– Olin saanut sen, mistä unelmoin, mutta itsetuntoni ei kuitenkaan korjautunut. Olin näyttelijä, joka oli saavuttanut isoja rooleja, mistä olen kiitollinen. Ei minulla ollut kuitenkaan sellaista onnellista fiilistä, että eläisin elämäni parasta aikaa.

Ikävistä kokemuksista kertominen Ylen haastattelussa on ollut vaikea prosessi, jossa on ollut kääntöpuolensa. Tola kertoo saaneensa sen jälkeen ensimmäistä kertaa elämässään pelottaviakin uhkauksia tuntemattomilta ihmisiltä.

– Näin suoraa vihapostia tulee harvoin. Se on ahdistavaa, miten paljon vihapuhetta ja naisvihaa on herännyt sen keskustelun myötä. Se on surullista, koska tässä ei pitäisi olla lainkaan kyse sukupuolten tai henkilöiden vastakkainasettelusta, vaan alan valtarakenteista ja työhyvinvoinnista, hän sanoo.


Ohjaajana Tola haluaa ennen kaikkea, että kaikilla on töissä hyvä olla. Tolan mielestä elokuvan tekemisessä on tärkeää luottaa tekijöihin.

– Kun olen ohjaajana, haluan antaa vastuuta ja luottaa. Jokainen näyttelijäkollegani on minulle rakas. Haluan, että kaikilla näyttelijöilläni on hyvä olla.

Hän lisää painokkaasti, että ennen kohtausten tekemistä on olennaista, että näyttelijät ja tuotanto ovat samalla kartalla toivotusta lopputuloksesta.

– Näyttelijöillä pitää olla sellainen olo, että he tietävät, mitä ovat tekemässä. Kuvaustilanne on aina kuitenkin paineistunut ja rajoittunut.


Palataan vielä Swingers-elokuvan kuvauksiin viime heinäkuuhun. Tola nousee ohjaajan tuolistaan ja kävelee puhumaan näyttelijöille. Kaikesta näkee, että hän keskittyy kovasti antaessaan palautetta.

Kuvauspäivän jälkeen tunnelma on iloinen. Kaikki näyttelijät nauravat yhdessä. Jotain kertoo sekin, että tuotantotiimi kutsui toimittajia paikalle kuvauksiin seuraamaan, mitä kulissien takana oikeastaan tapahtuu.

– Pamela on tosi hyvä siinä, mitä hän tekee. Kuvauksissa on harvoin näin hyvä henki. Se ei ole itsestään selvää, näyttelijä Marja Salo tiivistää ajatuksensa kuvausten jälkeen.

Kun Tolalta kysyy, milloin hän on ollut työtilanteestaan aidosti onnellinen, hän sanoo elävänsä sitä tilannetta muun muassa juuri nyt. Ikä on tuonut mukanaan rauhaa.

– Tällä hetkellä koen, että asiani ovat menneet ammatillisesti kivaan suuntaan. Asiat ovat tosi hyvin, hän sanoo ja hymyilee.

Swingers-elokuvan ensi-ilta 30. marraskuuta.
Edit: Jutun otsikkoa muokattu 16:25.