”Törkeää ja ällöttävää” – Jennifer Lawrencen tähdittämä mainoskampanja lytättiin täysin: somessa sataa kritiikkiä

Julkaistu:

somekohu
Somessa kritisoidaan muotitalo Diorin päätöstä käyttää kampanjansa keulakuvana Oscar-palkittua näyttelijätähteä.
Ranskalainen Dior on maailmankuulu luksustuotteita valmistava yhtiö. Diorin mainoskasvoina ovat poseeranneet vuosikymmenten saatossa lukuisat mallimaailman kärkinimet.

Oscar-palkittu näyttelijä Jennifer Lawrence, 28, on ollut muotitalon vakiokasvo jo viiden vuoden ajan.

Tuoreimmissa Diorin kuvissa Lawrence poseeraa meksikolaisvaikutteisissa muotiluomuksissa, jotka ovat saaneet inspiraationsa meksikolaisten hevosnaisten pukeutumisesta. Meksikossa hevosnaisten rodeonkaltaista kilparatsastusta kutsutaan nimellä charreada.

– Olen todella innoissani tästä mallistosta, ja haluan juhlistaa näiden naisten kulttuuriperimää modernilla tavalla, Lawrence on kertonut Daily Mailin mukaan.


Mainoskuvat nostivat kuitenkin aikaan välittömän rähäkän sosiaalisessa mediassa. Daily Mailin mukaan ihmiset olivat pyöristyneitä siitä, että Dior on valinnut meksikolaista kulttuuria ylistävän kampanjan kasvoksi vaalean, yhdysvaltalaisen naisen.

Voit katsoa kuvat mallistosta tästä linkistä.

– Miksei tähän voinut ottaa meksikolaista mallia? kommentoijat hämmästelivät.

– Jennifer Lawrence ja Dior ovat esimerkkejä siitä, miten hyvä ajatus muuttuu huonoksi markkinoinniksi, eräs kommentoija huokaisi.

– Kaikki meksikolaiset huippumallit olivat siis varattuja, joten teidän oli pakko valita Jennifer Lawrence? Tämä on törkeää ja ällöttävää, mutta valitettavasti ei yhtään yllättävää.

– Miten ihmiset eivät ole tästä sen raivostuneempia? Tämähän on hullua! Ihan yhtä paha kuin se Pepsi-mainos, kommenteissa todettiin.

Dior ja luova johtaja Maria Grazia Chiuri julkistivat malliston ensimmäistä kertaa toukokuussa, jolloin he lennättivät muotinäytökseen kahdeksan meksikolaista naista. Naiset pukeutuivat muotiluomuksiin ja ratsastivat hevosilla huippumallien esitellessä vaatteita catwalkilla.

Keskustelu somessa kiivastui kuitenkin entisestään, kun kävi ilmi, että muotikuvat oli kuvattu Kalifornian puolella eikä Meksikossa.

– Kuvasimme upealla maatilalla Kaliforniassa, enkä voi kuvitella parempaa maisemaa tällaiselle kampanjalle, Lawrence kertoi sosiaalisessa mediassa.

– Dior halusi sitten juhlistaa meksikolaista kulttuuria laittamalla kampanjan kasvoksi valkoisen, rikkaan naisen, joka poseeraa Kaliforniassa, eräs kommentoija huokaisi.

Lawrencen fanit puolustivat kuitenkin puolustivat naista. Moni kommentoija muistutti, että kampanjassa mukana oleva malli Selena Forrest ei myöskään ole Meksikosta kotoisin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt