Terhi, 45, oli Valion ikimuistoisen tv-mainoksen piimätyttö – tältä hän näyttää nyt: ”Kadulla ei onneksi enää tunnisteta” - Viihde - Ilta-Sanomat

Terhi, 45, oli Valion ikimuistoisen tv-mainoksen piimätyttö – tältä hän näyttää nyt: ”Kadulla ei onneksi enää tunnisteta”

–Se on hauska tarina kerrottavaksi lapsille. Ja onhan se mukavaa, että minusta on olemassa todisteita siitä, että olen ollut nuori ja rypytön, Terhi sanoo nyt piimätyttö-mainoksesta.

Julkaistu: 13.11.2018 6:15

Piimämainos nosti tuusulalaisen Terhi Seunan parrasvaloihin 1990-luvun Suomessa. Elämä kuljetti naisen lopulta ulkomaille asti.

Vaalea polkkatukkainen nainen on farkkushortsit jalassa heinätöissä. Hän avaa ladon oven ja löytää järkytyksekseen sulhasehdokkaansa suutelemassa intohimoisesti toisen naisen kanssa.

Nainen kääntyy aloillaan, marssii juomaan kylmää piimää ja heittää sormuksensa kaivoon miehen juostessa epätoivoisena hänen perässään.

– Tahdon tosimiehen varrelleni, miehen riskin rinnalleni, mainoksessa laulettiin.

Tällainen Valion Tahdon tosimiehen -niminen piimämainos pyöri lähes jokaisen suomalaisen olohuoneessa vuonna 1993.

[video]

[/video]

Jos video ei näy, katso se tästä.

Polkkatukkainen nainen oli 20-vuotias tuusulalainen Terhi Seuna (nyk. Seuna-McMillan), josta tuli mainoksen myötä hetkellisesti julkkis 90-luvun alun Suomessa, jossa television ääressä istuivat iltaisin kaikki vauvasta vaariin.

– Oli hassua, että minut tunnistettiin. Varsinkin pienessä Tuusulassa kaikki tiesivät minut ja tämä oli siellä todella iso asia, Terhi kertoo.

– Mielestäni mainoksen naiskuva oli vahva ja itsenäinen, Terhi Seuna-McMillan sanoo.

Elämä on vienyt 45-vuotiasta Terhiä pitkin maailmaa aina Iso-Britannian, Ranskan ja Sveitsin kautta Yhdysvaltoihin, mutta mainosta hän muistelee mielellään ja hymyillen.

Pitkänhuiskea ja vaalea Terhi alkoi haaveilla mallintöistä vasta lukioikäisenä. Hän päätyi Kerttu Selinin kuuluisan mannekiinikoulun kautta mallitoimisto Modelboomin listoille.

 Tahdon tosimiehen varrelleni, miehen riskin rinnalleni.

– Valio valitsi mallitoimistosta piimämainokseen heidän mielestään sopivimman naisen. Vastasin varmaan heidän kuvaansa eloveenamaisesta suomineidosta.

Oli kuitenkin pienestä kiinni, ettei Terhin tie mainostähdeksi katkennut kuin seinään. Ennen mainoksen kuvaamista Terhi lähti nimittäin Kanarian saarille kuvaamaan Anttilan kuvastoa. Terhillä oli pitkät vaaleat hiukset, jotka olivat kuin luotu tulevaan Valio-mainokseen.

Kanarialla kampaaja kuitenkin innostui ja sai Terhin vakuuttumaan siitä, että hänelle sopisi lyhyt ja napakka polkkatukka. Suomeen palattuaan mainostoimistossa säikähdettiin Terhin uutta ulkonäköä.

– Siellä järkytyttiin, että miten olen voinut mennä leikkaamaan hiukseni, vaikka minut on jo valittu Valion mainokseen, Terhi kertoo nauraen.

Piimämainos pyöri lähes jokaisen suomalaisen olohuoneessa vuonna 1993.

Onneksi Valiolla suhtauduttiin asiaan yllättävän hyvin.

– He olivat itse asiassa innoissaan, että olin niin modernin näköinen. Se sopi heidän mielestään hyvin mainoksen henkeen.

Kuvaukset järjestettiin harvinaisen kuumana toukokuisena päivänä Nurmijärvellä maaseudun helmassa.

– Itse tulin sinne muistaakseni tuottajan kanssa, mutta minusta oli makeeta, kun ohjaaja Vellu Valla päräytti paikalle isolla kovaäänisellä prätkällä.

 Valio valitsi mallitoimistosta piimämainokseen heidän mielestään sopivimman naisen. Vastasin varmaan heidän kuvaansa eloveenamaisesta suomineidosta.

Mainos purkitettiin yhden päivän aikana. Terhiä kehotettiin eläytymään erilaisiin tunnetiloihin täysillä.

– Ohjaaja neuvoi, että voin eläytyä kiukkuun ja sanoa mitä vaan, koska ääntä ei oteta nauhalle. Ensimmäisen otoksen jälkeen hän vinkkasi, että muista, vaikkei ääntä kuulukaan niin huulilta pystyy lukemaan, Terhi nauraa.

Terhi sopi oivasti Valion kasvoksi, joten mainokselle kuvattiin tulevina vuosina myös kaksi jatko-osaa.

Niistä ei tullut ensimmäisen mainoksen kaltaisia hittejä, mutta esiintymiset piimätytön asussa maatalousmessuilla ja ruutuaika televisiossa takasi sen, että Terhi tunnistettiin Suomessa, mutta jopa ulkomailla asti.

– Kerran Lontoon ruuhkaisilla kaduilla suomalainen äiti ja tytär osoittivat minua ja sanoivat, että hei, tuohan on se piimätyttö! Se oli hauskaa.

Rikastumaan mainoksella ei päässyt, mutta Terhi muistelee saaneensa kuitenkin muutaman tuhat markkaa palkkiota.

– Ei niillä rahoilla opiskeluja maksettu. Myöhemmin olen saanut joitain satasia rojalteja, kun mainosta on uudelleen esitetty aina silloin tällöin.

Uteliaisuus ja halu nähdä maailmaa veivät Terhin ulkomaille lukion jälkeen. Terhi pääsi Englantiin opiskelemaan kansainvälisiä suhteita ja ranskan kieltä ja vietti Ranskan Grenoblessa yhden vaihto-oppilasvuodenkin.

 Ei niillä rahoilla opiskeluja maksettu.

Mallintöitä Terhi kokeili ulkomailla jonkin verran, kuten muotinäytöksiä Ateenassa, ja pääsi hän myös Kreikan aamutelevisioon esittelemään suomalaista muotia.

Ura mallina, varsinkin Ateenan tai Milanon kaltaisissa muotikaupungeissa, olisi kuitenkin vaatinut täyspäiväisen panostuksen.

– Se on aika rankka maailma, eikä minulla ollut maailman rautaisin itseluottamus siihen aikaan. Lisäksi olin vähän vanha malliksi, vaikka olin vasta 20-vuotias.

Pikkuhiljaa Terhi keskitti energiansa opiskeluun ja uraansa ja jättäytyi pois kameran edestä ja lavoilta.

Hän jäi opiskelujen jälkeen Lontooseen töihin ja työskenteli mainostoimistossa. Hän tapasi englantilaisen miehensä juuri ennen kuin häntä oltiin siirtämässä New Yorkin -toimistolle töihin vuonna 2004.

– Ajattelin muuttavani Yhdysvaltoihin pidemmäksi aikaa, mutta tulin jo vuoden kuluttua takaisin. Tajusin, että elämäni on Lontoossa hänen luonaan.

 Ohjaaja neuvoi, että voin eläytyä kiukkuun ja sanoa mitä vaan, koska ääntä ei oteta nauhalle. Ensimmäisen otoksen jälkeen hän vinkkasi, että muista, vaikkei ääntä kuulukaan niin huulilta pystyy lukemaan

Nykyään Terhin sukunimen perässä lukee myös McMillan, ja parilla on kaksi lasta, 7-vuotias tyttö ja 10-vuotias poika.

Lapsissa äidin ura mainosmallina herättää edelleen uteliaisuutta.

– Lapset kyselevät siitä aina aika ajoin, ja mieheni ja hänen perheensä mielestä on hauskaa, että olen ollut kuuluisa.

Elämä kuljetti Terhin perheineen takaisin Suomeen vuonna 2010, kun Terhi siirtyi Nokialle Espooseen töihin. Uudet työkaveritkin tunnistivat Terhin takavuosien mainoksesta, vaikka aikaa alkoi olla kulunut jo yli 15 vuotta.

– Muutama kollega ihmetteli, että ethän sinä satu olemaan se piimätyttö siitä mainoksesta? Kadulla ei onneksi enää tunnisteta.

Läheskään kaikki mainokset eivät jää ihmisten mieliin. Terhi arvelee, että Valion piimämainoksen vetovoiman salaisuus oli erilaisuus.

– Käsikirjoittaja ja luova tiimi saivat siihen jotenkin sellaisen jujun, että se erottui muista aikansa mainoksista ja jäi mieleen.

Terhi työskentelee nykyään Clayesmoren yksityiskoulussa markkinointitehtävissä.

Nyt perhe on muuttanut Suomesta takaisin Englantiin, Dorsetin viehättävälle maaseudulle, jossa Terhi työskentelee Clayesmoren yksityiskoulussa markkinointitehtävissä.

Piimämainos palasi Terhin mieleen äskettäin yllättävää kautta. Hänen ystävänsä oli huomannut, että mainosta oli käytetty tänä syksynä Suomessa liikkuvan kuvan aineistona ylioppilaskirjoituksissa äidinkielen lukutaidon kokeessa.

Tulevien ylioppilaiden piti analysoida miten mainoksessa myydään piimää, ja minkälaista nais- ja mieskuvaa se välittää.

 Kerran Lontoon ruuhkaisilla kaduilla suomalainen äiti ja tytär osoittivat minua ja sanoivat, että hei, tuohan on se piimätyttö!

– Mielestäni mainoksen naiskuva oli vahva ja itsenäinen, joka voi valita muut asiat miehen edelle. Jälkikäteen ajateltuna huomaan, että se muistutti jopa vähän minua itseäni.

 Se on hauska tarina kerrottavaksi lapsille. Ja onhan se mukavaa, että minusta on olemassa todisteita siitä, että olen ollut nuori ja rypytön.

Vaikka Terhistä ei tullutkaan huippumallia, on hän silti iloinen nuoruuden kokemuksestaan.

– Se on hauska tarina kerrottavaksi lapsille. Ja onhan se mukavaa, että minusta on olemassa todisteita siitä, että olen ollut nuori ja rypytön.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?