Tamperelainen Topi-koira singahti supertähdeksi Instagramissa – lähes 100 000 fania: omistaja Nina häkeltyi menestyksestä täysin - Viihde - Ilta-Sanomat

Tamperelainen Topi-koira singahti supertähdeksi Instagramissa – lähes 100 000 fania: omistaja Nina häkeltyi menestyksestä täysin

Suloinen Topi tuli Lindstedtille kolme vuotta sitten.

Julkaistu: 3.11.2018 6:53

Kotieläimestä voi tulla sosiaalisen median supertähti, jonka edesottamuksia seuraavat fanit ympäri Suomea. Lemmikin julkisuus kartuttaa usein myös omistajan kukkaroa.

Kun tamperelainen Nina Lindstedt, 37, otti reilu kolme vuotta sitten pienen ja suloisen Topi-saksanpaimenkoiran, halusi hän ehdottomasti tallentaa sen elämänkaaren valokuviin.

Ajatus tilaa vievistä albumeista ja paperikuvien teettämisestä ei kuitenkaan houkutellut.

– Topin Instagram-sivut perustettiin alun perin ihan vain siksi, että se on kätevä tapa taltioida muistoja. Se on kuin Topin päiväkirja, Lindstedt kertoo.

Niin syntyi Topin oma Instagram-sivu. Topi the dog -sivun suosio on ylittänyt kaikki odotukset, sillä tällä hetkellä tamperelaisen perhekoiran elämää seuraa kuvapalvelu Instagramissa jo yli 99 000 ihmistä.

– Luulin, että jos haluaa paljon seuraajia, pitää olla valmiiksi kuuluisa jostakin. Mitä lähemmäs sataa tuhatta ollaan tultu, niin sitä nopeampaa tahtia seuraajat ovat vain lisääntyneet.

Elämänmakuisissa kuvissa näkyy, kuinka Topi temmeltää mukana perheen ajanvietteissä, kuten veneilemässä tai metsälenkeillä. Kuvia Lindstedt julkaisee kaksi tai kolme päivässä, viikonloppuisin enemmänkin.

– Topille on kasvanut jo ihan oma persoonansa netissä. Varsinkin pentuna se oli vähän tuhma, joten ihmiset odottavat siltä kujeita ja pientä ilkikurisuutta.

Aitous on Lindstedtin mukaan Instagramissa menestyneen lemmikin suosion salaisuus. Sivuja ei ole perustettu menestys mielessä, eikä Topia viedä otoksia varten epämukaviin tilanteisiin.

– Kuvaan kännykälläni meidän todellista arkeamme. Minun ei tarvitse keksiä Topille tarinoita, sillä kaikki tilanteet ovat meidän oikeasta elämästämme.

Suosio on ollut niin valtaisa, että rahoitusalalla työskentelevä Lindstedt koki tarpeelliseksi perustaa Topille oman yrityksen.

– Yritys näki päivänvalon elokuussa, ja se kulkee Topin nimellä.

Topin sivujen kautta onkin tullut runsain määrin yhteistyöpyyntöjä niin kotimaisilta kuin kansainvälisiltäkin yrityksiltä. Lindstedt kertoo tekevänsä yhteistyötä vain sellaisten yritysten kanssa, joiden palveluita Topi käyttäisi muutenkin ja jotka liittyvät koiran arkeen.

Topista on myös tehty vuosikalenteri, ja he ovat kuvanneet muutamille yrityksille melko menestyneitä mainosvideoita nettiin.

– Tällä varmaan voisi elättää itsensä, jos lähtisi voimakkaasti kaupallistamaan koiraa. Minulla on kuitenkin oikea päivätyö rahoitusalalla, ja tämä on mielenkiintoinen lisätyö, jossa voin oppia uutta.

Yritykset hyödyntävät Lindstedtin mielestä yllättävän vähän sosiaalista mediaa markkinointiin. Hän on itsekin vasta Topin sivuja pyörittäessä ymmärtänyt lemmikkisivujen tuomat mahdollisuudet.

– Olen itse pitänyt kuitenkin melko tiukkaa rajaa siinä, että työskentelen vain kotimaisten yritysten kanssa. Ulkomaisiin yrityksiin olen suhtautunut varauksella.

Rahan takia Topin sivuja ei kuitenkaan pyöritetä. Topin kuvia julkaistaan nyt ja jatkossakin seuraajamäärästä riippumatta.

Sivutienestin sijaan parhaita asioita ovat viestit, joita Topin postilaatikkoon kilahtaa useita päivässä.

– Olen saanut paljon henkilökohtaisia viestejä esimerkiksi yksinäisiltä ja koulukiusatuilta, jotka saavat iloa Topin sivuista. Niitä lukiessa tulee melkein itku. Mahtavaa, että voin parantaa jonkun päivää Topin kautta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?