Viihde

Maija, 30, tuottaa ensimmäisenä suomalaisena näytelmän New Yorkin teatterilavoille – oivallus puhutusta aiheesta toi unelmapestin

Julkaistu:

Suomalainen sisu on vienyt Maija Anttilan pitkälle, ja pian off-Broadwaylla saa ensi-iltansa hänen tuottamansa näytelmä MsTRIAL.
Seinäjoelta kotoisin oleva Maija Anttila on ensimmäinen suomalainen, joka tuottaa näytelmän New Yorkin teatterilavoille. New York tunnetaan teatteritaiteen mekkana, ja Broadwaylla työskentelevät teatterialan kirkkaimmat tähdet. Off-Broadway-tuotannoiksi kutsutaan näytelmiä, jotka sijaitsevat vain kivenheiton päässä Broadwaylta. Siellä Anttila ja näyttelijä-käsikirjoittaja Dep Kirkland työstävät MsTRIAL -näytelmää.

MsTRIAL kertoo huippujuristista ja hänen kahdesta nuoresta alaisestaan Kaikkien elämät lähtevät luisuraiteille villien juhlien jälkeen. Nainen asettuu valta-asemassa olevaa miestä vastaan. Yksi näytelmän teemoista on seksuaalinen häirintä, yksi viime aikojen suurimmista puheenaiheista maailmalla.


Oikeussalit ovat tuttuja aikaisemmin asianajajana työskennelleelle Kirklandille. Hän kertoo kirjoittaneensa näytelmän kuitenkin jo vuosia sitten ennen metoo-kampanjaa, mutta aihe on nyt ajankohtaisempi kuin koskaan.

– MsTRIALin aihe on niin pinnalla, että se sopii täydellisesti tämän päivän yleisölle. Juuri tämän tapaista vakavaa, älykästä ja haastavaa viihdettä ihmiset kaipaavat ja kertovat siitä myös ystävilleen, näytelmän käsikirjoittanut Dep Kirkland kertoo Ilta-Sanomille.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kirkland kuvailee haluavansa yleisön muodostavan itse mielipiteensä näytelmän hahmoista ja heidän toimistaan. MsTRIALin luettuaan Anttila sanoo huomanneensa heti saaneensa käsiinsä todellisen kultakimpaleen. Ajatuksia herättävän näytelmän, jonka teemat liikkuvat häilyvällä rajalla.

– Luettuani näytelmän tajusin heti, että se tulee olemaan aikansa kulttinäytelmä ja tulee tärkeän aiheensa takia kiinnostamaan ihmisiä ympäri maailman. Metoo-kampanja ei vielä tässä vaiheessa ollut olemassa, mutta se ei tarkoittanut sitä, etteikö aihe olisi ollut tärkeä nostaa pöydälle ja aloittaa keskustelu. Metoo-kampanjan käynnistyttyä asia alkoi olla uutisissa päivittäin ja ymmärsin kuinka tärkeää näytelmä on saada teattereihin juuri nyt, Anttila sanoo.

Näytelmälle kerätään joukkorahoitusta Mesenaatti.me-palvelun kautta. 1,3 miljoonan dollarin rahoituksesta on jo kasassa sitoutuneita sijoituksia yli puolet. Myös suomalaisilla on mahdollisuus osallistua näytelmän loppurahoittamiseen.

Anttila muutti Yhdysvaltoihin opiskelemaan The American Academy of Dramatic Arts -oppilaitokseen 10 vuotta sitten, eikä ole sen jälkeen katsonut taakseen. Anttila on tehnyt töitä vimmatusti päästäkseen urallaan eteenpäin ja saadakseen jalan oven väliin. Nyt hänellä on kaksi omaa tuotantoyhtiötä, yksi New Yorkissa ja toinen Los Angelesissa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Lähdin Amerikkaan opiskelemaan 19-vuotiaana ja sille tielleni jäin. Olen vuosien varrella verkostoitunut ja kontaktoinut alan isoimpien nimien kanssa niin Hollywoodissa kuin Broadwaylla. Se mahdollistaa työn, jota teen nyt, Anttila sanoo Ilta-Sanomille.


Monet ovat kokeilleet onneaan Hollywoodissa, mutta joutuneet karvaasti pettymään. Suomalainen sisu ja periksiantamattomuus ovat kuitenkin vieneet nuoren naisen pitkälle.

– Ala on valtava ja tie tänne ei ole ollut helppo, mutta pala palata olen rakentanut itselleni paikkaa muiden isojen tuottajien joukkoon, Anttila kertoo.

– Tällä hetkellä minulla on tuotannossa Los Angelesissa elokuva, jota ollaan suunniteltu jo pitkään, mutta odotamme oikeaa hetkeä tuotannon aloittamiseen, sekä iso tuotanto Johanna Telanderin säveltämästä Kalevala -musikaalista, josta olemme jo järjestäneet lukuisia konsertteja täällä New Yorkissa loppuunmyydyille katsomoille. Muokkaamme tuotantoa siihen pisteeseen, että voimme alkaa pystyttää isoa tuotantoa Broadwaylle kun olemme valmiit.

Anttila ja Kirkland tapasivat yhteisen ystävänsä kautta, joka uskoi parivaljakolla olevan paljon yhteistä.

– Tuottajaystäväni oli tavannut Maijan New Yorkissa ja sanoi, että minun on tavattava hänet. Hän oli oikeassa, Kirkland hymyilee.

– Yhteinen tuottajaystävämme tiesi heti, että Depillä ja minulla olisi paljon puhuttavaa ja yhteistyö lähti muutaman puhelun jälkeen liikkeelle kuin itsestään, Anttila iloitsee.

Tuotannossa mukana teatterialan legendoja – näyttelijöiden löytäminen ei ole helppoa

Maija Anttila sanoo Broadwaylla olevan nyt kysyntää vakavia aiheita käsitteleville teoksille. Hän uskoo, että MsTRIALista voi tulla samanlainen menestys kuin koulukiusaamista ja ahdistusta käsittelevästä Dear Evan Hansen -musikaalista, joka Anttilan mukaan tahkoaa Broadwaylla jättitiliä.

– Broadwaylla tällä hetkellä tuottoisimmat musikaalit ja näytelmät ovat tarinoita aiheista, jotka koskettavat ihmisiä ja joista halutaan yleisesti keskustella. Ihmisiä puhuttavat aiheet ovat kiinnostavia, koska elämme tämän todellisuuden keskellä ja monet haluavat saada uudenlaista perspektiiviä omien ajatustensa tueksi, hän huomauttaa.

Tuotannossa mukana ovat myös todelliset teatterialan legendat. Tuottaja Daryl Roth on voittanut urallaan 10 Tony-palkintoa ja 7 Pulitzer-palkintoa. Näytelmän ohjaa Broadway-veteraani Bill Castellino.

Näytelmää on tarkoitus esittää teatterissa, joka vetää 300–400 katsojaa kahdeksan kertaa viikossa. Anttila toivoo näytelmän saavan ensi-iltansa jo tänä vuonna tai viimeistään ensi keväänä.

Casting on parhaillaan käynnissä. Dep Kirkland kuvailee heidän haluavan löytää rooleihin näyttelijät, jotka ovat juuri täydellisiä rooleihinsa.

– Vakavissa teattereissa näytelmä on menestys ainoastaan, kun se tuodaan mahdollisimman todenmukaisesti eloon. Kikkailu castingissa ei toimi, eivätkä näytelmät toimi, jos niihin ei etsitä parhaita mahdollisia näyttelijöitä, Kirkland korostaa.

– Tämän tasoiset näytelmät tai samankaltaiset elokuvakäsikirjoitukset voivat houkutella nimekkäitä näyttelijöitä.

Anttila sanoo, että oikeiden näyttelijöiden löytäminen rooleihin on työlästä eikä casting tapahdu hetkessä.

– Näyttelijöiden valinta tulee olemaan tärkeä prosessi. Näytelmän menestyminen ei tule riippumaan loppupeleissä siitä, kuka lavalla seisoo, mutta on ollut hienoa huomata, kuinka paljon kiinnostusta eri tahoilta on tullut näytelmän roolittamiseen ja siinä mukana olemiseen, hän iloitsee.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt