Ainoana Suomessa Lamborghinia myy Lempäälässä sijaitseva Luxury Collection Automobiles.
Vesa Keskisen ostamaa Lamborghini Urus -mallia on Suomessa myyty seitsemän kappaletta. Kuka niitä ostaa, se on salaisuus.
– Meidän tärkein myyntiartikkeli on luottamus. Me ei koskaan puhuta asiakkaasta yhtään mitään paitsi jos asiakas antaa luvan, ja Vesa Keskinen on antanut luvan kertoa, että hän on tällaisen auton ostanut, sanoo autokauppias Esa Schroderus.
Onko ostajissa muita julkisuuden henkilöitä?
– Yrittäjätaustaisia on suurin osa. Aika monasti teema on, että ihmiset haluaa toteuttaa jonkun unelman tai haaveen. Monella on 50-, 60- tai jopa 40-vuotissynttäriä, Schroderus kertoo.
Tämän mallin suhteen Luxury Collection on ollut edelläkävijä.
– Olimme maailmassa ensimmäiset, jotka kävivät speksaamassa auton tehtaalla. Kolme maailman ensimmäistä Urusta on päästy speksaamaan.
Tämä on Suomen ensimmäinen Lamborghini Urus. Samanlaisen menopelin hankki myös Vesa Keskinen, hinta rapiat 500 000 euroa.
Polkupyörällä liikkuvalla reportterilla ei ole hajuakaan, mitä speksaaminen tarkoittaa.
– Se on varusteiden valitsemista. Valitaan, mikä väri, mitkä vanteet, mitkä istuimet autoon tulee.
Lambossa on asetuksia melkein kuin formula-ykkösissä. Omat asetukset kadulle, radalle, hiekalle, lumelle, maastoon.
– Kun käytössä on strada-asetus, se on normaalia arkiajoa. Auto on miellyttävän hiljainen. Sitten kun mennään sportille, tulee hönkää, vaihdot terävöityy, alusta jäykistyy ja putkistossa rupee vähän paukkumaan.
Lambon huippunopeus on 305 km/t. Suomessa se on vähän ylimitoitettua. Täällä korkein sallittu nopeus on 120 km/t. Siihen auto kiihtyy muutamassa sekunnissa, selkä vain painautuu voimalla nahkaiseen penkkiin – ja tehokkaat jarrut hiljentävät nopeuden sekunneissa kävelyvauhtiin.
Yksi mikä autosta puuttuu on kauhukahva katon rajasta. Tekee mieli pitää jostain kiinni, sen verran ärhäköitä ovat auton liikkeet osaavan kuskin käsittelyssä.
Lamborghini oli alkujaan traktoritehdas, mutta osaavat ne tehdä autojakin. Lambossa on myös suomalaista osaamista, mutta tekijää verhoaa salaperäisyys.
– Lamborghinin mittarit tehdään Tampereella, mutta mistään ette saa tietoa, kuka ne valmistaa, sanoo Esa Schroderus.
Jos aikoo liikkua huomaamattomasti, ei ehkä kannata ostaa Lamborghinia, vaikka sattuisikin olemaan ylimääräiset puoli miljoonaa euroa.
– Liikenteessä yllättävän monta autoa on tullut rinnalle ja peukkua on tullut oikein kunnolla. Keskaria ei ole tullut, kertoo Schroderus.
– Kalajoella meillä oli elokuussa tapahtuma NHL-pelaajien kanssa. Elämä pysähtyi huoltoasemalla aika lailla, kun tankkasin Kokkolan ABC:llä.
Esa Schroderus (vas) ja Miika Toivonen myyvät luksusautoja Lempäälässä. Sarjayrittäjä Toivonen oli mukana Nelosen Leijonan luolassa viime keväänä.
Nuo NHL-pelaajat, ainakin osa heistä, ovat rahamiehiä. Onko joku heistä hankkinut Lambon?
– Tarkemmin sanomatta he ovat iloksemme myös meillä asioineet, Schroderus sanoo.
IS:n iskuryhmästä Lamborghinia kiihdytteli valokuvaaja Kalle Parkkinen.
– Kaikenlaisia on tullut ajettua panssarivaunusta lähtien. On tämä yllättävän helppo ajaa, Parkkinen tuumi.
–Liikenteessä yllättävän monta autoa on tullut rinnalle, ja peukkua on tullut oikein kunnolla, kertoo Esa Schroderus.
Onko sinulla seksikkäämpi auto kuin jutussa esitelty Lamborghini? Lähetä kuva WhatsAppilla numeroon 040 660 9019 tai tämän lomakkeen kautta.