Jethro Rostedin Yolo-ökyveneen uppoaminen edelleen täysi mysteeri – IS tutustui Suomen kuuluisimpaan paattiin: ”Vastaava on tapahtunut kaksi kertaa” - Viihde - Ilta-Sanomat

Jethro Rostedin Yolo-ökyveneen uppoaminen edelleen täysi mysteeri – IS tutustui Suomen kuuluisimpaan paattiin: ”Vastaava on tapahtunut kaksi kertaa”

Julkaistu: 18.8.2018 9:52

IS kävi tutustumassa XO Cruiseriin. Jethro Rostedtin uponnut Yolo-vene on samaa mallia.

Helsingin Lauttasaaressa kelluu tällä hetkellä Suomen kuuluisin vene – tai paatti, kuten Turussa kutsutaan kaikkia alle 20 metrisiä pursia.

Kuuluisa tästä venemallista tuli tämän viikon maanantaina, kun kiinteistömies Jethro Rostedtin omistama XO Cruiser upposi Turun venesataman laiturissa.

Lue lisää: Jethron Yolo-vene upposi – osti 350 000 euron luksuspaatin Hjallikselta vasta kesän alussa: ”On se lohduton näky, voi v***u!”

Jethron Yolo-vene upposi kolmessa minuutissa.

Reaktioista päätellen uutinen oli tavoittanut jokaisen Lauttasaaren uivaan venenäyttelyyn saapuneen messuvieraan. Cruiserin kohdalla askel hidastui ja lopulta pysähtyi. Kulmakarvat kohosivat, kyynärpää muksaisi ystävää kylkeen.

– Eiks tää ole just se vene? kuului kuiskaus kaverin korvaan.

Yolo-veneen kohtalo on herättänyt paljon keskustelua. Jehro Rostedt osti veneen Harry ”Hjallis” Harkimolta toukokuussa. Miehen mukaan kyseinen venhe maksaa uutena noin 350 000 euroa.

XO Boatsin toimitusjohtaja Dan Colliander hymähtää. Jos miestä harmittaa XO Cruiserin saama julkisuus, hän ei näytä sitä. Sen sijaan hän pyytää astumaan peremmälle.

Kevyt loikka kahden 350 hevosvoimaisen perämoottorin ohi kannelle. Hmm, tukevalta tuntuu. Kannen takaosaan jää aurinkovuode, jonka istuinosan kippaamalla saa esiin grillin. Jääkaappeja löytyy kaksi. Isompaan mahtuu neljä samppanjapulloa. Keulasta löytyy hytti ja yllättävän iso wc.

– Me kutsumme tätä henkilökohtaiseksi saareksi, Colliander vertaa.

– Veneellä pääsee ulos merelle, ankkuroit ja voit pitää vaikka pienet grillijuhlat.

XO Boatsin toimitusjohtaja Dan Colliander kertoo veneensä olevan Suomessa suunniteltu ja mietitty konsepti.

Toimitusjohtajan mukaan suomalaisten veneilytavat ovat muuttuneet vuosien saatossa.

– Kaikki ovat tänä päivänä jostain syystä niin kiireisiä. Veneellä halutaan päästä nopeasti perille kelissä kuin kelissä. Veneessä asutaan enää harvemmin.

XO Cruiserilla pääsee. 760 litraa vetävä polttoainetankki takaa, että matkalla Helsingistä Maarianhaminaan ei tarvitse poiketa huoltoasemalla.

– Tämän veneen marssivauhti on noin 30 solmua, silloin polttoaineenkulutus on optimitasolla.

Jethro Rostedt kertoi käyneensä veneellään noin 15 kertaa Airiston selällä. Pidemmälle ei kokematon veneilijä tohtinut mennä.

– Suomessa näitä saa ohjata kuka tahansa. Jethrolla oli vielä joystick-ohjaus. Sillä vene voi kääntyä oman akselinsa ympäri. Se on vähän kuin autojen autopark, Colliander vertaa.

Lue lisää: ”Nyt tarkastetaan Suomen kallein katiska!” – Jethron vene hilattiin ylös: tältä näyttää kolmessa minuutissa uponnut luksuspaatti

Toimittajaa, joka ei ole koskaan ohjannut soutuvenettä isompaa alusta, Colliander ei silti päästäisi yksin merelle.

– En ennen kuin olisimme käyneet kahdestaan pari tuntia ajamassa ja varmistaisin, että tunnet kaikki vivut, laitteet ja ymmärrät, miten karttaa luetaan.

Toimitusjohtaja ottaa turvallisuuden vakavasti.

– Tärkeintä veneessä on ajoergonomia. Kun istutaan veneessä, pitää olla mahdollisimman turvallinen olo ja nähdä hyvin.

Miehekäs muskelivene kulkee parhaimmillaan 46 solmua. Colliander vakuuttaa, ettei vene silti rynkytä kovassakaan aallokossa. Sen varmistaa erityinen rungon muoto.

– Tässä on niin sanottu syvä v-pohja. Se leikkaa kuin veitsi aaltojen läpi. Runko on erityisen jäykkä ja hiljainen. XO Cruiser on Suomessa suunniteltu ja mietitty konsepti.

Tässä vaiheessa toimittaja alkaa kaivaa pankkikorttia esiin.

Paljonko pitää olla tilillä katetta?

– Tämä paatti on tällä set upilla sen alle 300 000 euroa.

Selvä, unohdetaan.

Jethron vene meni kuitenkin pohjaan. Toimitusjohtaja oli itse mukana nosto-operaatiossa.

– Me emme tiedä vielä, mitä tapahtui. Olemme rakentaneet 600 venettä ja vastaava on tapahtunut kaksi kertaa. Otamme tämän erittäin vakavasti ja selvitämme komponentti komponentilta, mitä tapahtui, niin että varmasti ymmärrämme.