Viihde

Uskomatonta mutta totta: Madonna täyttää 60! Näin karikatyyrisestä seksisymbolista kasvoi paheksuttu ja palvottu popin kuningatar

Uskomatonta mutta totta: Madonna täyttää 60! Näin karikatyyrisestä seksisymbolista kasvoi paheksuttu ja palvottu popin kuningatar

Julkaistu:

Madonna
Kesällä 1958 syntyi neljä ihmistä, joista tuli 1980-luvulla popin kuninkaallisia. Kaksi heistä on kuollut ja yksi eristäytynyt julkisuudesta, mutta yksi porskuttaa nuoruutta palvovan popteollisuuden huipulla neljättä vuosikymmentä.
Kesällä 60 vuotta sitten esikaupungit Atlantin molemmin puolin saivat uusia asukkaita, jotka muuttaisivat maailman.

Kolme heistä syntyi Yhdysvaltain keskilännessä: Prince Rogers Nelson Minnesotan Minneapolisissa 7. kesäkuuta, Madonna Louise Ciccone Michiganin Bay Cityssä 16. elokuuta ja Michael Joseph Jackson sen naapurissa Indianan Garyssa 29. elokuuta.


Rapakon toisella puolella, nykyisen Suur-Lontoon alueella Kentissä, Catherine Bush tuli maailmaan 30. heinäkuuta.


Madonna, Prince, Michael Jackson ja Kate Bush sanoittivat, kuvittivat ja sävelsivät kokonaisen sukupolven kokemusmaailman. Music Television altisti 1980-luvun nuorison ärsyketulvalle, josta kaikki neljä ymmärsivät erottua. He tekivät taiteellisesti kunnianhimoisia pophittejä, kehittivät musiikkivideoista oman taidemuotonsa ja jalostivat itsestään karikatyyrimäisiä ikoneita, jotka tunnisti muutamasta piirteestä.


Seuraavalla vuosikymmenellä kolme neljästä ikonista väsyi – tai yleisö väsyi heihin, kuten poptähdille yleensä vääjäämättä käy. Bush piiloutui salamavaloilta neljäkymppisenä, Jackson ja Prince musertuivat popteollisuuden jyrän alle viisikymppisinä.

Yksi kuitenkin pysyy valokeilassa. Madonna täyttää torstaina 60 vuotta, ja koko maailma ihmettelee yhä pöyristyneenä, paheksuvana ja ihaillen: kuka tuo nainen oikein on?

Madonna kysyi asiaa itsekin jo varhaisella singlellään Who’s That Girl (1987). Hän leikki alusta alkaen naamioleikkejä, jotka pakottavat pohtimaan, tietääkö hänkään, kuka on.


Madonnan muodonmuutoksista ei tee toimivia niiden taiten toteutettu pinta vaan se, että ne menevät pintaa syvemmälle. Ensin hän muuntautui krusifikseilla ja tikkareilla leikkivästä rasavillistä Marilyn Monroen perintöön nojaavaksi Hollywood-blondiksi, joka yhtä aikaa glamorisoi ja kyseenalaisti 80-luvun materialismia ja viihdeteollisuuden tapaa tuottaa ihmisistä ihannekuvia. Material Girl (1984)- ja Open Your Heart (1986) -videoiden satiiri osui suoraan hedonismin aikakauden hermoon.


Madonna, Jackson ja Prince olivat poptaiteen pyhä kolminaisuus, joka toi humanismia Thatcherin ja Reaganin jääkylmään kapitalismiin. Heidän bileisiinsä pääsivät kaikki – ihonväriin, tulotasoon, uskontoon, seksuaalisuuteen ja sukupuoli-identiteettiin katsomatta.

Madonnan videot Vogue ja Justify My Love (1990) sekä dokumenttielokuva In Bed with Madonna (1991) nostivat drag queenit, biseksuaalit, lesbot ja homomiehet New Yorkin yökerhoista maailman parrasvaloihin. Korseteissa heiluva Prince täytti lavashow’nsa panseksuaalisella flirtillä. Jackson pakotti pelkällä ulkonäöllään massat miettimään suhtautumistaan sukupuolinormeihin.

 

Madonna on ollut geisha, lastenkirjailija, vallankumousaktiivi, Jeesus, Kleopatra, Barbarella, matador, rietas nunna ja sirkuspelle. Hetkittäin hän on näyttänyt jopa konservatiiviselta kartanonrouvalta.

Madonna oli myös patriarkaatin Pikku Myy, miljoonien nuorten naisten ärhäkän poliittinen roolimalli. Express Yourself – ilmaise itseäsi, hän lauloi liituraitapuvussa 1989. Viesti kaikui kirkkana: naisilla on oikeus paitsi päättää omasta elämästään myös johtaa muita.


Seuraava muodonmuutos oli Like a Prayer -albumi (1989), katolisen kotikasvatuksen saaneen Madonnan kapina uskonnollisia normeja vastaan. Sen jälkeen Madonna ylisti Erotica-albumilla vapautunutta seksuaalisuutta ja juhli Sex-kirjassa (1992) lihan iloja kumipuvussa.

Sukupuoli. Uskonto. Seksuaalisuus. Madonna murskasi täsmäiskuilla ihmiskunnan tabujen värisuoran, eikä populaarikulttuuri ole sen jälkeen ollut entisensä.


Michael Jacksonin, Princen ja Kate Bushin urat kääntyivät laskuun talouslaman ja teiniangstin sävyttämällä 1990-luvulla. Madonna oli 80- ja 90-luvun vaihteessa niin suosittu, että lakipiste tuli väistämättä vastaan hänelläkin. Erotica myi heikosti ja imago säröili: jännittävästä kameleontista tuli irstaudella ratsastava nuhjuisen seksin lähettiläs.

Bush väistyi valokeilasta ja Prince ja Jackson lakastuivat nostalgia-akteiksi. Aluksi Madonnaa näytti uhkaavan sama kohtalo, mutta sitten hän ponnistikin uudelleen tähtitieteellisen suureksi crossover-suosikiksi.


Ray of Light (1998) on kevyen musiikin historian ehkä komein uudelleentuleminen, popin kuningattaren magnum opus, jonka jylhät balladit ja ekstaattiset tanssiraidat toivat 1990-luvun lopun teknobuumin maan alta listojen kärkeen. Frozen-videolla Madonna esiintyi goottijumalattarena ja levyä promotoidessaan maanläheisenä hippinä.

Muutos oli leuat loksauttava: kasari-ikonista tuli täysin luontevasti suojelusenkeli 90-luvun nuorisolle, joka purki ahdistustaan gootti- ja brittipopiin sekä grungeen. Samalla hän tarttui kabbala-uskosta ammentavalla albumillaan vuosikymmenen loppua värittäneeseen uushengellisyyden trendiin.

Ikiliikkuja oli syntynyt. Ray of Lightin jälkeen Madonnaa eivät ole pysäyttäneet edes pettymykset. Kyberajan lehmityttöimagoa mehustavan Music-megahitin (2000) jälkeen tuli mahalasku (American Life 2002), jota seurasi jälleen uusi loistokas paluu (Confessions on a Dance Floor 2005), jonka jälkeen nyrjähdys (Hard Candy 2008, MDNA 2012) ja sitten taas taiteellinen comeback (Rebel Heart 2015).


Madonna on todistanut valtaistuimeltaan, kuinka sukupolvi toisensa jälkeen on nostanut suosioon uusia idoleita ja sitten hylännyt heidät. Jacksonin, Princen ja Bushin lisäksi Madonna on nähnyt Boy Georgen, Cyndi Lauperin, George Michaelin, Janet Jacksonin, Whitney Houstonin, Kylie Minoguen, Britney Spearsin ja Lady Gagan nousun ja laskun – ja samalla itse tuottanut yhä uusia imagoja ja kulttuurisia merkityksiä.


Kuka tuo nainen oikein on? Kysymys on pysynyt maailman huulilla, kun Madonna on ollut geisha, lastenkirjailija, vallankumousaktiivi, Jeesus, Kleopatra, Barbarella, matador, rietas nunna ja sirkuspelle.


Hetkittäin hän on näyttänyt ja kuulostanut jopa konservatiiviselta kartanonrouvalta, mutta heti seuraavassa käänteessä pukeutunut taas pinkkeihin diskovetimiin ja tehnyt jotakin rohkeaa, kuten julistanut seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia Venäjällä miljoonasakkojen uhalla.

Michael Jackson kuoli 2009, Prince 2016. Kate Bush julkaisi 2010-luvun alussa uuden albumin ja käväisi konserttilavalla, mutta on muuten pysytellyt piilossa. Madonnankin tähti on himmentynyt: hän on alati näkyvillä, mutta levymyynti sakkaa ja musiikista puuttuvat innovaatiot. Rebel Heartia (2015) lukuun ottamatta uudet albumit ovat olleet rutiinipullaa.

Kuvissaan ja videoissaan hänet on käsitelty 30 vuotta nuoremman näköiseksi. Yhteiskunnan kahleista vapautunut kapinallinen näyttääkin nyt olevan itse kauneusnormien kahlehtima.


Madonnan Instagram-tilin kuvissa poseeraa usein ulkonäkökeskeinen diiva, joka on turvottanut poskensa täyteaineilla ja kaupustelee ihonhoitotuotteita sen sijaan että muuttaisi enää maailmaa musiikillaan. Toisinaan Insta-Madonna taas on vapautunut kukkamekkohippi, joka tanssii meikittömänä Malawin maalaiskylissä ja Havannan kaduilla eikä välitä siitä, että hänen päivityksensä vilisevät kirjoitusvirheitä.

Ristiriitaista. Kuka tuo nainen oikein on?
Madonna on nähty ikänsä kautta yli 20 vuotta, usein julmasti. Yhtäältä hän on ylhäisessä yksinäisyydessään kypsään ikään ehtineenä poptaivaan supertähtenä, mutta toisaalta hän ei saa olla sitä. Kun Madonna näyttää ikäiseltään, häntä arvostellaan vanhan näköiseksi. Kun hän ei näytä ikäiseltään, häntä arvostellaan ikuisen nuoruuden illuusioon hysteerisesti tarrautumisesta.

 

Kun Madonna näyttää ikäiseltään, häntä arvostellaan vanhan näköiseksi. Kun hänei näytä ikäiseltään, häntä arvostellaan ikuisen nuoruuden illuusioon hysteerisesti tarrautumisesta.

Kun naispuolinen popmuusikko ikääntyy, hänen katsotaan menevän pilalle – skandaalilehdet revittelevät jopa Madonnan kämmenselän rypyillä. Miehiltä kukaan ei vaadi nuoruutta. Sen sijaan että maailma tuijottaisi Elton Johnin tai 26. heinäkuuta 75 vuotta täyttäneen Mick Jaggerin ulkonäköä, se kuuntelee heidän musiikkiaan.


Madonna on yksi kaikkien aikojen innovatiivisimmista poplyyrikoista ja -säveltäjistä. Tuottajana hän on visionääri, joka on useaan kertaan uudistanut popmusiikin soundilliset trendit. Silti hänet nähdään kernaammin mediapelin ja markkinoinnin kuin musiikin osaajana.

Madonna kantaa ristiä, jota tuskin voi kuvailla paremmin kuin hän itse 9. joulukuuta 2016 Billboard Awards -gaalassa. Puheessaan Madonna muisteli Erotica-albumin jälkimaininkeja.


– Minua kutsuttiin huoraksi ja noidaksi. Yksi otsikko vertasi minua Saatanaan. Kysyin: mitä ihmettä, eikö Princekin juoksentele ympäriinsä verkkosukkahousuissa ja korkeissa koroissa huulet punattuina ja peppu paljaana? Kyllä juoksenteli, mutta hän olikin mies.

Erotica ja Sex ovat päätyneet uuteen tarkasteluun, kun avoimen seksuaaliset nuoret muusikot kuten Nicki Minaj, Ariana Grande ja Janelle Monae ovat nousseet idoleiksi. Nyt tiedostetaan, kuinka paljon tämän päivän poptähdet ovat Madonnalle velkaa.

Nuori Madonna taisteli, jotta hänet ja miljoonat muut naiset otettaisiin vakavasti. Kuusikymppisen Madonnan taisto on lopulta sama: tulla otetuksi vakavasti. Sukupuoli- ja ikäsyrjinnän akuutisti tiedostavalla 2010-luvulla se on myös hänen pääsylippunsa jälleen yhden aikakauden ilmiöksi.


Voisiko hän tulla vielä kerran ryminällä takaisin? Madonnan 14. albumi on luvassa syksyllä. Ennakkovihjeistä – kuten Madonnan omasta alla näkyvästä Instagram-päivityksestä – päätellen levyn musiikillinen maailma on sekoitus ranskalaisen underground-tuottaja Mirwaisin kokeellista elektropoppia ja Madonnan uuden kotimaan Portugalin kansanmusiikkia.
Kuulostaa omaperäiseltä, kuulostaa Madonnalta. Kuusikymppisen naisen ryntäys poplistojen myyntijyräksi ja kriitikoiden lempilapseksi olisi vastoin kaikkia todennäköisyyksiä, mutta maailmassa on yksi ihminen, joka voi siinä onnistua.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt