Viihde

Kommentti: Flow-festivaalin ytimessä on monipuolinen musiikkikattaus – Miksi osa kokee jäävänsä silti ulkopuolisiksi?

Julkaistu:

näkökulma
Loppuunmyydyn Flow-festivaalin menestyksen salaisuus on se, ettei tapahtuma aliarvioi asiakkaitaan, kirjoittaa musiikkitoimittaja Pasi Kostiainen.
Parasta pöytään!

Siinä vuodesta 2004 lähtien järjestetyn Flow-festivaalin motto.

Paras on toki makuasia, mutta jatkuvasti kasvanut joukko ihmisiä, kokee Flow-tarjonnan vuosittain nauttimisen arvoiseksi. Ja tarjonta tarkoittaa festivaalia kokonaiselämyksenä. Suvilahden festivaalialueen suunnittelua liikkumisen kannalta sujuvaksi ja somistusta silmää miellyttäväksi. Ruokatarjoilua, josta vastaavat huippukokit ja -ravintolat.

Kohtaamisia tuttujen ja tuntemattomienkin kanssa iloisina, festivaalitunnelman ja monen tapauksessa tavallista huolitellumman pukeutumisen arjen yläpuolelle kohottamina.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tapahtuman ytimessä on kuitenkin yhä musiikki. Ja sen monipuolisuudessa Flow on lyömätön.


Flow tarjoaa kävijöilleen tähtiesiintyjiä. Esimerkiksi sunnuntain pääesiintyjä Kendrick Lamar on tämän hetken suosituin – ja kehutuin – rapartisti koko maailmassa. Lauantaina vuosikymmenen tärkein englantilainen rockyhtye Arctic Monkeys soittaa ensimmäisen Suomen-keikkansa.

Supisuomalaisia kansansuosikkejakin Flow’ssa riittää. Anna Puu, Pyhimys, Olavi Uusivirta ja Vesta ovat tuttuja radionkuuntelijoille, striimaajille ja festarikävijöille.

Tähän asti mainitut artistit ja yhtyeet kelpaavat mille tahansa suomalaisille festareille. Mutta Flow venyttää kuulijoidensa musiikkimakua, -tuntemusta ja -uteliaisuudennälkää tarjoamalla mahdollisuuden kuulla ja kokea tulevaisuuden tähtiä, esimerkiksi brittilupaus Jorja Smithin, norjalaisen Sigridin ja suomalaisen Ruusut.


Tai kuunnella jazzin, taide- tai kansanmusiikin tämän hetken valioita. Valittavana ovat muun muassa vuosikymmenen tärkeimmäksi jazzmuusikoksi kutsutun Kamasi Washingtonin kaksi konserttia, neljän naisen kanteleyhtye Kardemimmit tai Teosto-palkintoehdokkaana ollut ja metsästä musiikkiinsa muuttuvia ja kerroksellisia äänimaisemia ammentava Meriheini Luoto & Mi-Rage.

Perinteisesti myös elektroninen musiikki on Flow’ssa hyvin edustettuna. Ihan kirjaimellisesti, sillä monilla dj-lavoilla ja -alueilla soi koko tapahtuman ajan niin, että elävältä musiikilta voi välttyä halutessaan vaikka koko festivaalin ajan.

Eikä tapahtuma elä vain nykyhetkessä. Se muistaa musiikin juuret monipuolisesti. Ohjelmistossa ovat tänä vuonna muun muassa rocklegenda Patti Smith,71, jazzlegenda Olli Ahvenlahti, 69, ja elektronisen musiikin legendayhtye, vuonna 1967 perustettu Tangerine Dream.


Jos kaikki on niin hienoa, niin miksi Flow’ta myös vierastetaan – ja jopa inhotaan?

Ehkä syy on siinä, että festareille saapumattomat kokevat jäävänsä ulkopuolisiksi. Että Flow ei ole heille, että Flow-yleisö asettuu heidän yläpuolelleen – ja että Flow-musiikki on paljolti tuntematonta ja siksi jotenkin itseä hienompaa sekin.

Ymmärrettävää, mutta samaa ulkopuolisuuden tunnetta voi potea huonon itsetunnon puuskassa minkä tahansa tapahtuman ulkopuolella.

Flow ei kuitenkaan ole salaseura. Sisään pääsee päivittäin 28 000 lipunostajaa. Piletin saa hankkia kuka tahansa 18 vuotta täyttänyt.

Tosin tänä vuonna on jo myöhäistä: Flow on loppuunmyyty, taas. Yleisö luottaa siihen, että sitä ei aliarvioida.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt