Kaikkien aikojen euroviisulasku – näin Yle kommentoi kisan tulevaisuutta ja sitä, miten paljon rahaa UMK-projektiin oikeasti kului - Viihde - Ilta-Sanomat

Kaikkien aikojen euroviisulasku – näin Yle kommentoi kisan tulevaisuutta ja sitä, miten paljon rahaa UMK-projektiin oikeasti kului

Euroviisut maksoivat Ylelle tänä vuonna jättisumman rahaa.

14.5.2018 6:31 | Päivitetty 14.5.2018 10:35

Suomalaiset seurasivat lauantai-iltana euroviisujen perinteistä pisteidenlaskua pettyneinä, kun Suomen edustajalle Saara Aallolle ei tippunut juuri lainkaan pisteitä. Suomalaislaulaja sai finaalissa lopulta 46 pistettä, kun illan voittajan pistesaldo oli 529 pistettä.

Kun puhutaan numeroista, niin myös euroviisujen vaietumpi puoli tulee väistämättä mieleen. Raha.

Tämän vuoden euroviisut ovat olleet tiettävästi taloudellisesti suursatsaus. Useat suomalaiset uutismediat ovat uutisoineet viisujen tämän vuoden jättipanostuksista sivuillaan jo ennen euroviisufinaalia. MTV:n maaliskuussa ilmestyneen uutisen mukaan Saara Aallon euroviisushow´hun on kulunut satoja tuhansia euroja. Iltalehti puolestaan väittää, että tämän vuoden viisuesitys on jopa kaikkien aikojen kallein viisushow.

Mitä viisut sitten tänä vuonna maksoivat? Vastausta siihen ei tiedä kukaan muu kuin Yleisradio, joka laskun lopulta maksaa.

Saara Aallon Monsters-show oli Yleltä iso panostus euroviisuihin.

Ylen luovien sisältöjen johtaja Ville Vilén suostuu vastaamaan IS:n kysymyksiin aiheesta sähköpostitse. Hän ei vahvista sitä, että kyseessä olisivat olleet kaikkien aikojen kalleimmat euroviisut Suomelle, mutta ei myöskään kiellä asiaa kysyttäessä suoraan.

– Saaran finaalishow’hun satsattiin tällä kertaa poikkeuksellisen paljon, mutta summia on vaikea eritellä, koska viisut on Ylessä koko vuoden projekti ja finaaliesityksessä oli uusia ja vanhoja elementtejä, Vilén kommentoi.

Tänä vuonna myös levy-yhtiöllä oli harvinaisesti oma roolinsa euroviisuissa. Vilén vahvistaa, että Yle on tehnyt tiivistä yhteistyötä Saara Aaltoa edustavan levy-yhtiön eli Warner Music Finlandin kanssa. Vilénin mukaan Ylen ja Warnerin välillä ei kuitenkaan liikkunut rahaa.

– Yle ja Saara sopivat yhteistyöstä ja Warner tuli tämän jälkeen kuvaan mukaan Saaran vaihdettua levy-yhtiötä.

– Warnerin rooli on levy-yhtiölle tyypillinen. He tekivät samalla Saaran kanssa levyn ja kustansivat musiikin ja muut omat kustannuksensa. Ylen kustannuksia ovat televisio-ohjelmiin liittyvät kustannukset. Ylen ja levy-yhtiön välillä ei liikkunut rahaa, Vilén sanoo.

Aalto jäi euroviisujen finaalissa toiseksi viimeiselle sijalle. Hän onnistui kuitenkin pääsemään finaaliin ensimmäisenä suomalaisena neljään vuoteen.

Saara Aallon esitys ei ole Suomen euroviisuhistoriassa ainoa show, johon on upotettu avokätisesti euroja. Esimerkkinä voidaan mainita Lordi, joka voitti euroviisut kalliilla tulenlieskoilla varustellulla monsterishow’llaan vuonna 2006.

Pyrotekniikat voivat maksaa parhaimmillaan kymmeniä tuhansia tai jopa satoja tuhansia euroja. Yle kertoi viisujen alla keväällä 2006, että pyrotekniikoiden saksalainen alihankkija pyysi Lordin toivomista tekniikoista 38 000 euroa. Hintaa onnistuttiin Ylen mukaan neuvottelemaan tuolloin järjestävien tahojen kanssa hieman alemmaksi.

Legendaarisen viisuvoiton jälkeen Lordin käyttämien pyrotekniikoiden hinnan aiheuttama kiukku vähemmän yllättävästi hävisi kuin savunhaihtuva tuulenpuuskassa.

Viisuvoittaja Lordi ja Saara Aalto tapasivat Lissabonissa.

Suuret rahalliset satsaukset tuovatkin ymmärrettävästi painetta menestyä viisumittelössä. Tänä vuonna sanottavaa menestystä finaalissa ei tullut, ja katsojat ovat harmistuneita. Sosiaalisessa mediassa on harmiteltu sitä, että veronmaksajien rahat menivät vähän kuin hukkaan.

Ylen luovien sisältöjen johtaja korostaa, että euroviisut on koko vuoden projekti, johon kuuluu mukaan hakumenettely, videot, karsinnat ja lopulta koko loppukilpailu kustannuksineen. Kyseessä ei siis ole vain kallis lavashow.

– Yleensä loppukilpailuun viedään karsinnan esitys lähes sellaisenaan, mutta tällä kertaa tilanne oli muutenkin toinen, haluttiin satsata ja finaaliesitys rakennettiin uudelleen. Tästä syntyi lisää kustannuksia, hän selittää.

Ylellä ei tiedetä vielä, miten UMK:n tulevaisuus ratkeaa, mutta heidän mielestään 2018 oli monella tavalla kokonaisuutena onnistunut viisuvuosi.

– Kaikilla katsojamittareilla televisiossa, radiossa ja verkossa tämä vuosi oli menestys. Vedämme nyt hiukan henkeä ja pohdimme, kuinka ensi vuotta kohti lähdetään, Vilén päättää.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?