Euroviisuvoittajan esiintymisasusta leimahti kohu – somessa kuohuu: ”Kulttuurini ei ole lelusi” - Viihde - Ilta-Sanomat

Euroviisuvoittajan esiintymisasusta leimahti kohu – somessa kuohuu: ”Kulttuurini ei ole lelusi”

Euroviisut voittanut Israelin edustaja Netta joutui sosiaalisessa mediassa arvostelun kohteeksi.

13.5.2018 19:59

Euroviisut järjestetään ensi vuonna Israelissa, sillä maan edustaja Netta nappasi voiton lauantaina Lissabonissa kisatuissa viisuissa. Netta esiintyi räväkästi viisulavalla ja hänen Toy-kappaleensa vetosikin sekä yleisöön että asiantuntijaraateihin. Nettaa pidettiin jo varhain voittajasuosikkina, ja hänen kanan kotkotusta sisältänyttä kappalettaan kehuttiin vuolaasti.

  • Yllä olevalla videolla kooste euroviisujen kärkimaista!

25-vuotias Netta esiintyi viisuissa näyttävään, kimonomaiseen mekkoon pukeutuneena. Pinkkiä ja mustaa yhdistelevässä asussa oli japanilaisesta perinneasusta tutut, suuret ja koristeelliset hihat. Laulajan tummat hiukset oli sidottu nutturoille, jotka muistuttivat suuresti perinteistä japanilaista kampausta.

Nettan esityksessä nähtiin myös tassua heiluttavia kissoja esittäviä Maneki neko -patsaita, jotka ovat suosittuja Japanissa.

Nettan asuun kuului näyttävät, kimonomaiset hihat.­

Laulajan asu oli räiskyvä ja pirteä, mutta kaikkiin se ei uponnut. Daily Mailin mukaan pian Israelin voiton jälkeen Twitteriin tulvi twiittejä, joissa ihmeteltiin, miksi Netta oli ominut palan japanilaista kulttuuria.

Israelin lavashow’ssa nähtiin tassuaan heiluttavia kissapatsaita.­

Daily Mailin mukaan moni kommentoija ihmetteli, miksei kukaan puuttunut Israelin edustajan ”kulttuuriseen omimiseen”. Kulttuurisella omimisella tarkoitetaan toisen kulttuurin elementtien käyttämistä.

– Joo okei Israel, laulusi on tarttuva, mutta entäs tuo kulttuurinen omiminen, josta kukaan ei vaikuta puhuvan? ihmetteli eräs nainen.

– Minun kulttuurini ei ole lelusi, twiittasi aasialinen nainen tiukasti.

– Israelin esitystä pitäisi pitää erittäin ”progressiivisena” ja ”suvaitsevaisena”, sillä se rikkoi ”kauneuskäsitteitä”. Entä henkilön aasialaisen kulttuurin omiminen? jatkuivat Twitter-kommentit.

– Vuotena, jolloin kulttuurinen omiminen on ollut kuuma aihe ja Israelia on vaadittu tilille sen rasistisista ja sen alistavasta asenteesta Palestinalaisia kohtaan, tuntuu Israelin euroviisuvoitto askeleilta taakse päin.

– Ihmiset eivät tunnu ymmärtämän, että mitä tulee Israelin lauluun/laulajaan, olisi siinä kulttuurista omimista. Kutsutaan sitä siksi, mitä se on: se oli rasistista. Aasialainen kulttuuri ei ole siellä siksi, että voit leikkiä sillä.

Osa viisuja seuranneista piti Israelin edustajan asua kauniina ja ihmetteli siitä syntynyttä kohua.

– Ollaanpa rehellisiä. Jos Israelia syytetään kulttuurisesta omimista, pitäisi Kyprosta syyttää Beyoncén kopioimisesta, totesi eräs.

Israelin voittokappale Toy sisälsi sanoman naisten asemasta ja arvosta ja se sai lopulta 529 pistettä, kun tuomarien ja yleisön äänet laskettiin yhteen. Toiseksi sijoittui Kyproksen Eleni Foureira Fuego-kappaleellaan ja kolmanneksi Itävallan Cesar Samson kappaleella Nobody But You.

  • Katso Israelin esitys alla olevalta videolta!

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?