Joachim Trier imi elokuvaansa vaikutteita Stephen Kingiltä – ”Minua kiinnosti ajatus kielletystä rakkaudesta, intohimosta ja erotiikasta”

Julkaistu:

Joachim Trier otti Thelma-elokuvaansa vaikutteita mm. Stephen Kingiltä. Ennen kuin Hollywood tekee Thelmasta oman versionsa, alkuperäinen esitetään Espoo Ciné -festivaalilla.
Vähän ennen Cannesin tämän vuoden avajaisten suurimpia tähtiä, espanjalaista näyttelijäpariskuntaa Penélope Cruzia ja Javier Bardemia, elokuvajuhlien kuuluisalle punaiselle matolle astui smokissaan tiistaina myös norjalaisohjaaja Joachim Trier – toivoa täynnä.

– Monet puhuvat elokuvan kuolemasta ja siitä, kuinka kaikki siirtyvät tekemään televisiota, mutta minulla on vahva usko elokuvaan ja valkokankaan isoon kuvaan, Trier sanoo Ilta-Sanomille.

Aiempina vuosina Trierin elokuvista kaksi on myös kilpaillut Cannesissa – draama Oslo, August 31st (2011) Un Certain Regard -sarjassa ja surumielinen Louder Than Bombs (2015) pääkilpailussa – mutta tänä vuonna hän toi Ranskan Rivieralle vain itsensä, Kriitikoiden viikko -esityssarjan tuomariston puheenjohtajan ominaisuudessa.


Hänen oma elokuvansa, jo viime vuonna valmistunut vaikuttava psykologinen jännitysdraama Thelma, nähdään lauantaina kuitenkin Espoo Ciné -festivaalilla – ja kohta myös Hollywood-elokuvana.

– Julkistamme sopimuksen uusintafilmatisoinnista ihan pian, Trier paljastaa.

Puhumme puhelimessa muutama päivä ennen Cannesin alkua. Trier soittaa kotikaupungistaan Oslosta.

– En itse aio osallistua Hollywood-version tekemiseen, sillä olen tehnyt jo oman täydellisen norjalaisen versioni.


Thelmaa katsoessa käy selväksi, miksi se kiinnostaa Hollywoodia: tarina ankaran uskonnollisen kasvatuksen saaneesta nuoresta naisesta, joka muutettuaan pois kotoa alkaa saada pelottavia epileptisiä kohtauksia, on kuin moderni muunnelma Stephen Kingin kauhuromaaneista tai David Cronenbergin elokuvista.

– Cronenbergin elokuvat säikäyttivät minut nuorempana pahanpäiväisesti, Trier tunnustaa.

Trier tunnustautuu myös Brian De Palman ohjaaman King-sovituksen Carrie (1976) faniksi. Niiden lisäksi Thelma sai vaikutteita kauempaakin, Carl Theodor Dreyerin klassikosta Jeanne d’Arcin kärsimys (1928) ja muun muassa Rosemaryn painajaisesta (1968) – sekä saduista ja noidista.

– Carrie on yliluonnollisten kasvukertomusten klassikko. Halusin tehdä kuitenkin paljon eksistentiaalisemman tarinan, joka käsittelee myös vastuuta, joka herää, kun Thelma huomaa vaarallisten voimien tulevan hänen sisältään, Trier luonnehtii.

– Yritän aina ymmärtää elokuvieni kaikkia hahmoja ja välttää sitä, että joku olisi vain yksiselitteisesti paha. Periaatteessa siis epäonnistuin täysin kauhuelokuvan tekemisessä! Trier sanoo ja nauraa päälle.


Eili Harboen näyttelemä Thelma huomaa, että hän menettää hallinnan sekä kehoonsa että tunteisiinsa. Miesten sijaan hän rakastuukin naisiin.

– Minua kiinnosti ajatus kielletystä rakkaudesta, intohimosta ja erotiikasta niiden syvätasolla, missä korostuvat myös häpeä ja syyllisyys. Kyse on tunteiden tukahduttamisesta ja vapautumisesta.

Toisin sanoen kontrollin menettämisen hyväksymisestä.

– Olen itse disko-sukupolven kasvatti ja uskon, että kaikkien pitäisi saada rakastaa, keitä haluavat, ja olla se, joka he haluavat olla.

Thelma-elokuva esitetään Espoo Ciné -festivaalilla lauantaina 12.5. klo 19.00.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt