Maarit Lalli toivoo julkisen keskustelun kitkevän kiusaamiskulttuurin elokuva-alalta: ”Nöyryyttäminen ei kuulu minkäänlaisiin suhteisiin” - Viihde - Ilta-Sanomat

Maarit Lalli toivoo julkisen keskustelun kitkevän kiusaamiskulttuurin elokuva-alalta: ”Nöyryyttäminen ei kuulu minkäänlaisiin suhteisiin”

Ohjaaja Aku Louhimiehen työskentelytavat ovat aiheuttaneet myrskyn elokuva-alalla. Ohjaajakollegat pitävät näyttelijöiden nöyryyttämistä vastenmielisenä metodina.

Yle julkaisi laajan artikkelin Aku Louhimiehen kyseenalaisista metodeista. Maarit Lalli sanoo toivovansa julkisen keskustelun kitkevän kiusaamiskulttuurin elokuva-alalta.­

20.3.2018 11:04

Yle julkaisi maanantaina laajan artikkelin, jossa useat suomalaiset eturivin näyttelijät kertovat ohjaaja Aku Louhimiehen käyttäneen elokuviensa kuvauksissa kyseenalaisia metodeja, joilla ohjaaja on pyrkinyt saamaan näyttelijät eläytymään rooleihinsa mahdollisimman syvällisesti.

Näyttelijät kertoivat Ylen haastattelussa joutuneensa Louhimiehen ohjauksessa tilanteisiin, joita he pitivät nöyryyttävinä ja kokivat tulleensa manipuloiduiksi. Ylen haastattelemat naiset korostivat, etteivät Louhimiehen käyttämät metodit olleet kuvauksissa yhteisesti hyväksyttyjä tai edes heidän tiedossaan.

Louhimies oli Ylen A-Studiossa vieraana eilen maanantaina. Louhimies kertoi ohjelmassa, ettei ollut aiemmin tiennyt, miltä näyttelijöistä oli kuvauksissa tuntunut. Hän sanoi aikovansa kuitenkin tulevaisuudessa muuttaa toimintatapojaan.

– Nythän on peiliin katsomisen aika. En millään tavalla halua näitä vähätellä tai kiistää näitä tunteita tai muistoja vaan isosti pyytää anteeksi. Ehkä tarvitsen jonkinlaista apua, Louhimies sanoi ohjelmassa.

Aku Louhimiehen käytös elokuviensa kuvauksissa nousi esille Ylen julkaistua artikkelin, johon oli haastateltu useita Louhimiehen elokuvissa esiintyneitä näyttelijöitä.­

Ilta-Sanomat kysyi tunnetuilta suomalaisilta ohjaajilta, kuinka poikkeuksellisia Louhimiehen käyttämät metodit ovat elokuva-alalla. Louhimiehen ohjaajakollegat pitävät ohjaajan metodeja hyvin outoina. Ohjaajat Taru Mäkelä ja Johanna Vuoksenmaa kertoivat Ilta-Sanomille pitävänsä Ylen artikkelissa kuvailtua nöyryyttämistä ja manipulointia vastenmielisenä.

Ohjaaja Maarit Lalli kuvailee näyttelijän ja ohjaajan välisen kommunikaation, sekä yhteisten pelisääntöjen olevan avainasemassa kuvauksissa.

– Rehellisyys, avoimuus, oikeudenmukaisuus ja sitä myöten syntyvä molemminpuolinen luottamus, Lalli listaa IS:lle ohjaajan ja näyttelijän välisen yhteistyön kulmakiviä.

– Myös niin, että saa sanoa, jos jokin ei toimi. Se, että yhdessä keskustellaan, mitä ja millä metodeilla tehdään. Ehdoton tasa-arvo kaikkien työryhmän tekijöiden kesken. Kirjallinen työsopimus on kuitenkin se, joka on allekirjoitettu ja sen mukaan mennään.

”Manipulointi ei kuulu minkäänlaisiin suhteisiin”

Esimerkiksi näyttelijä Pihla Viitala kertoi Ylen jutussa Louhimiehen oudoista metodeista Käsky-elokuvan kuvauksissa. Viitalan mukaan Louhimies oli laittanut kuvauksissa hänen iholleen torakan toukkia. Toisessa kohtauksessa ohjaaja pakotti Viitalan syömään ruokaa, johon tämä oli oksentanut.

–Louhimies ei luota siihen, että kärsimystä näytellään. Hän haluaa, että ihmiset oikeasti kärsivät, Pihla Viitala kertoi Ylen haastattelussa.­

Maarit Lalli sanoo huomanneensa jo opiskeluaikoinaan monilla ohjaajilla olleen toimintatapoja, joiden takana hän ei itse omassa työssään voisi seistä.

– Minusta nöyryyttäminen ja manipulointi ei kuulu minkäänlaisiin suhteisiin. Alalle tullessani ihmettelin aina, miten miesohjaajat, jotka ovat töissä alkoholin vaikutuksen alaisena tai väkivaltaisia työryhmää kohtaan, voivat saada rahoituksen teoksiinsa yhä uudelleen. Tosin olen ollut jo vuosia käsityksessä, että tällaiset ohjaajat eivät tällä hetkellä elokuvia enää teekään, Lalli sanoo.

Ylen haastattelussa näyttelijät Pamela Tola ja Matleena Kuusniemi kertoivat ”salaisesta ohjeesta”, eli Louhimiehen käyttämästä keinosta, jota käytetään esimerkiksi hämmästyksen reaktion saamiseksi. Esimerkiksi Kuusniemen paita revittiin yllättäen auki Riisuttu mies -elokuvassa.

Lalli opiskeli Elokuvataiteen laitoksella ohjausta ja käsikirjoitusta 1990-luvun puolivälissä. Hän muistaa, kuinka jo tuolloin koulussa keskusteltiin metodeista, joilla ohjaaja voisi saada näyttelijästä irti odottamattoman reaktion.

– Muistan ohjauskurssilla käydyn keskustelun siitä, miten ohjaaja voi ohjata salaamalla toiselta näyttelijältä jotakin oleellista. Kertoa sen toiselle näyttelijälle, joka ikään kuin vetää yllätyskortin kohtausta kuvatessa. Näin voi saada aikaan odottamattoman ”aidon” reaktion. Päätin tuolloin, ettei se tule olemaan minun tapani ohjata. En voisi valehdella työtovereilleni. Taikka sitten sovitaan yhdessä, jos tällaisia kikkoja käytetään, hän sanoo.

–Elokuvan tekeminen on niin ainutlaatuista tunnetyötä, että virheiltä ja ongelmilta tuskin koskaan vältytään, mutta niistä pitää pystyä puhumaan ja selvittämään ne, Maarit Lalli sanoo.­

Maarit Lalli sanoo toivovansa julkisen keskustelun kitkevän kiusaamiskulttuurin elokuva-alalta.

– Vallankumoukset ovat harvoin harmittomia, mutta vallankumouksen toivon nyt tapahtuvan. Toivon, että alalle mahdollistuu puolueeton taho, jolle voi kertoa kokemastaan vääryydestä, ellei sitä pysty ottamaan esiin työpaikalla, ja että asia ratkeaa ennen kuin syntyy suurempia traumoja, Lalli korostaa ja jatkaa.

– Haluan ehdottomasti myös kiintiöt 50 / 50 naisille ja miehille elokuva- ja tv-alan rahoituksissa sekä koulutukseen valittaessa. Päähäni ei mene, miten kiintiöiden tarpeellisuutta voidaan edes kyseenalaistaa, kunnes naisten tarinat ja työ ovat luontevasti yhtä paljon kuin miesten.

Edit: otsikkoa muutettu klo 13:23.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?