Viihde

F1-toimittaja Mervi Kallio työskenteli 20 vuotta lentoemäntänä – paljastaa nyt työn todellisen luonteen: ”Alkoholi on usein syy ehdotteluun”

Julkaistu:

työ lentoemäntänä
Mervi Kalliolle lentoemännän ammatti oli unelma jo lapsena.
F1-toimittaja Mervi Kallio työskenteli lentoemäntänä vuoteen 2016 saakka, jolloin hän teki haikein mielin päätöksen irtisanoutua Finnairilta.

– Lopetin työt joulukuussa 2016. Ei ole ehtinyt tulla vielä ikävä lentämistä, kun olen tehnyt kaikki F1-osakilpailut, niin on saanut matkustaa ihan tarpeeksi. Ihmisiä tietysti on ikävä, mutta sieltä jäi paljon ystäviä, Kallio sanoo.

Kallio työskenteli lentoemäntänä melkein 20 vuotta niin yksityisillä kuin reitti- ja lomalentoliikennettä tarjoavilla lentoyhtiöillä, joiden asiakaskunta vaihteli etelän lämpöön matkaavista lomalaisista liikemiehiin.

– Lentoemännän työ on monille varmasti ollut unelma jo pikkutytöstä saakka. Muistan pienenä, kun leikittiin serkun kanssa lentoemäntää. Kun lensin ensimmäisen kerran mannertenvälisen lennon perheeni kanssa, niin muistan ajatelleeni, että miten upeita lentoemännät ovat, Kallio hymyilee.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lentoemännän työt Kallio aloitti ensin kesätöinä opintojen ohessa, mutta työ vei mennessään.

– Ehkä se on se elämäntyyli, joka työssä viehättää. Kuten joku kollega joskus sanoi, niin kai meissä lentoemännissä on pisara mustalaisverta, kun emme osaa olla paikoillaan, Kallio pohtii.

Moni voisi kuvailla lentoemännän työtä unelmien työpaikaksi, jossa matkustetaan henkeäsalpaavan upeisiin kohteisiin. Kallio kuitenkin muistuttaa, että todellisuudessa työpäivät ovat usein todella pitkiä ja pistävät unirytmin sekaisin.

– Jos tekee pitkiä lentoja mannerten välillä, kuten minä tein, niin sitten työpäivät saattoivat olla tosi pitkiä. Ne olivat rankkoja, koska monessa kaukokohteessa oltiin vain yksi yö. Monesti kohteeseen saavutaan yölennon jälkeen ja joutuu tokkurassa puolenpäivän aikaan mennä nukkumaan, että jaksaa taas yöllä lähteä takaisin kohti Suomea.

– Olen onnekas, että pystyn nukkumaan ihan milloin vain ja kärsin harvoin aikaeroväsymyksestä. Monille univaje ja uniongelmat ovat se syy miksi joutuu lopettamaan lentoemännän työn. Työ käy todella rankaksi, jos ei pysty nukkumaan.


Kallio sanoo työssä parasta olleen se, ettei mikään työpäivä ollut samanlainen. Asiakaspalvelutyössä pääsi tapaamaan eri kulttuureista tulevia matkustajia, eikä välillä pieniltä kulttuurieroiltakaan voitu välttyä.

– Ihmiset saattavat närkästyä jos tarjolla ei olekaan oikeaa mehua. Kulttuureissa on eroja ja esimerkiksi amerikkalaisille Dr. Pepper voi olla ihan yhtä yleinen juoma kuin vaikkapa mehu. Tai sitten he ihmettelevät, että miten teillä ei voi olla kofeiinitonta kahvia.

– Yksityislennoilla asiakkailla oli oikeus pyytää mitä ihmeellisimpiä asioita, koska se kuuluu siihen palveluun. Ihmiset olivat tosi tarkkoja ruoasta ja juomasta, oli se sitten hanhenmaksaa tai jotain tiettyä samppanjaa. Rakastan ihmisten kohtaamista ja kaikkea asiakaspalvelutyötä. Yksityiskoneissa kiehtovinta oli se, että vain mielikuvitus oli rajana, kustannuksia ei hirveästi tarvinnut miettiä.

Pääosa Kallion kohtaamista matkaajista on käyttäytynyt koneessa esimerkillisesti ja hankalistakin tilanteista selvitty puhumalla.

– Tietenkin aina on niitä, jotka käyttäytyvät tylysti tai humalassa ehdottelevat jotain. Kerran eräs bisnesluokan matkustaja oli alussa todella tyly ja joi lennon aikana aika paljon. Jossain vaiheessa pääsimme juttelemaan ja selvisi, että hänellä oli tullut juuri avioero ja menossa iso riita lapsen huoltajuudesta.

– Yleensä tylyllä käytöksellä on syynsä, esimerkiksi ihmisellä on lentopelko. Välillä on sellaisia matkustajia, jotka ovat juoneet liikaa ja alkoholi saa tuntemaan olon kuninkaaksi, että saat ihan kaiken mitä haluat. Alkoholi on usein syy ehdotteluun tai törkeään kielenkäyttöön. Asiakaspalvelutyössä ajatellaan, että aina pitää olla ystävällinen ja kohtelias, mutta on tilanteita, joissa pitää sanoa tarpeeksi napakasti häiritsevästä käytöksestä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt