Jenni Alexandrova laukoo suorat sanat ilmaista yötä kärttäneen sometähden ja hotelliomistajan selkkauksesta – ”Maailmalla sillä tienataan miljoonia”

Juontaja Jenni Alexandrova ottaa blogissaan kantaa ilmaista majoitusta pyytäneen sometähden ja hotelliomistajan väliseen selkkaukseen. Valtava somemyrsky nousi uutiseksi viime viikolla.

Jenni Alexandrova hämmästelee blogissaan, miksei sosiaalista mediaa mielletä vieläkään oikeaksi työksi.

29.1.2018 20:40

Englantilainen sometähti Elle Darby, 22, nousi viime viikolla kansainväliseksi uutiseksi, kun hän ehdotti sähköpostitse ilmaista yöpymistä irlantilaishotellissa vastineeksi somenäkyvyydestä. Darby ehdotti designhotelille yhteistyötä kanssaan ja tarjosi mahdollisuuden näkyvyyteen noin 94 000 seuraajan Instagram-tilillään sekä YouTube-kanavallaan.

Hotelliomistaja Paul Stenson ei lämmennyt idealle ja julkaisi Darbyn sähköpostin nimettömänä hotellin Facebook-sivulla. Julkaisusta alkoi valtava kohu, jonka seurauksena Darby kertoi YouTube-videolla olevansa kyseinen somevaikuttaja ja saaneensa valtavasti vihapostia.

Darbya haukuttiin pyrkyriksi ja hänen työnsä somevaikuttajana kyseenalaistettiin. Myös irlantilaishotelli joutui myrskyn silmään, sillä kaikki eivät sulattaneet Stensonin toimia, joita tämä jatkoi. Tämä ei pyytänyt Darbylta anteeksi vaan lisäsi ainoastaan vettä myllyyn.

Lopulta Darby julkaisi videon, jolla hän kertoi saaneensa tappouhkauksia ja joutuneensa turvautumaan lääkärihoitoon valtavan selkkauksen vuoksi.

Nyt juontaja Jenni Alexandrova ottaa blogissaan kipakasti kantaa Darbyn ympärillä velloneeseen kohuun. Alexandrova hämmästelee kirjoituksessaan sitä, miten sosiaalista mediaa ei yhä edelleenkään miellettä ”oikeaksi työksi”.

Alexandrova kertoo kirjoituksessaan, että Darbyn pyyntö ilmaisesta yöstä oli herättänyt keskustelua myös hänen omalla Facebook-seinällään. Juontajan oli vaikea ymmärtää kaikkia kommentteja.

– Keskustelu osoitti ihmisten tietämättömyyden. Joku nimitti somevaikuttamista ”antityöksi”. Toisen mielestä näin vähäpätöistä asiaa ei edes pitäisi Suomessa uutisoida. Osan mielestä oli vain hirmuisen hauskaa naureskella säälittävälle ilmaisen hotelliyön kinuajalle, Alexandrova kirjoittaa blogissaan.

Radiojuontajana työskentelevän Alexandrovan Instagram-tilillä on seuraajia yli 37 000 ja myös hänen bloginsa on suosittu. Alexandrovalla onkin omakohtaista kokemusta menestyksekkäästä toimimisesta sosiaalisessa mediassa.

– Kerron salaisuuden: Sosiaalinen media on oikeaa työtä. Maailmalla sillä tienataan parhaimmillaan miljoonia. Suomessakin osa pääsee oikein hyville ansioille. Kerron toisenkin salaisuuden: Bloggaaja ei pyydä mitään ilmaiseksi. Hän pyytää yhteistyötä, jota kutsutaan vaihdantataloudeksi. Miksi hotelli tai muu yritys olisi tällaisesta kiinnostunut? Siksi, koska somevaikuttaja voi tavoittaa esimerkiksi 25–34-vuotiaat kaupunkilaisnaiset paremmin kuin yksikään lehti tai tv-mainos, hän selittää.

Jenni Alexandrova yhdessä miesystävänsä, juontaja Jussi Heikelän kanssa Linnan juhlien jatkoilla.

Alexandrova muistuttaa, että myös sometähden täytyy pystyä maksamaan laskunsa. Yhteistöitä ehdottavat paitsi vaikuttajat itse, myös yritykset itse.

– Some on työtä siinä missä mikä tahansa muukin työ. Toisen duunille on kuitenkin helppo nauraa. Naurajat puolestaan tuntuvat olevan turvallisella kuukausipalkalla porskuttavia ihmisiä, joiden mielestä ”ennen oli kaikki paremmin”.

Suomessa sosiaalisella medialla elää nykyään jo kourallinen ihmisiä. Nuoret ihailevat artistien ja elokuvatähtien sijaan esimerkiksi YouTubeen videoita tekeviä nuoria aikuisia sekä blogeja pitäviä tavallisia nuoria. Alexandrova toteaakin, että somen mahdollisuudet mainonnassa ollaan vasta pikkuhiljaa tajuamassa.

– Sosiaalinen media on raadollista työtä. Miksi? Koska kaikki perustuu siihen, oletko sinä ihmisenä kiinnostava. Sitä sopii jokaisen naurajan testata, juontaja päättää tekstinsä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?