Viihde

Uudet olympia-asut ällistyttävät muotialaa: ”Kuin Putous-sketsihahmot, päiväkotimeininki...”

Julkaistu:

Uudet olympia-asut
Suomen olympiajoukkueen uudet asut saivat myös muotimaailman vaikuttajat hämmennyksiin.
Suomen olympiajoukkueen uusista asuista saatiin ensimmäiset makupalat keskiviikkona.

Suomalaisen Luhta Sports Wear Companyn tekemät asut eivät keränneet pelkkää kiitosta, ja IS:n lukijoista yli 60 prosenttia oli sitä mieltä, että asut eivät miellytä.

Puvut herättivät runsaasti keskustelua ja äänestys keräsi peräti 28 000 ääntä.

Nyt oman mielipiteensä laukovat myös suomalaiset muotialan vaikuttajat.


New Yorkissa vaikuttava muodin ja kauneuden ammattilainen stylisti-meikkitaiteilija Riku Campo tyrmää asut täysin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Olin yllättänyt Suomen Olympiajoukkueen edustusasujen lopputuloksesta. Mielestäni kokonaisuus näyttää enemmän Putous-tv-sarjan Suomi-huumoriosaston puvustukselta kuin vakavasti Suomea edustavien olympiaurheilijoiden edustusvaatteilta, Campo lataa.

– Miksi esimerkiksi Marimekko ei voinut puvustaa heitä? Brändi tunnetaan maailmalla ja Suomi-valkosiniset Mariraidat olisivat cool ja ajankohtaiset, Campo jatkaa.

Muotibisneksessä vuosikymmeniä mukana ollut Anne Kukkohovi ihmettelee asuja niin ikään.

– Päällimmäinen tunnelma on hämmennys. Tiedän, että kasarimuoti on kuumaa ja tässä on selvästi haettu sitä, Kukkohovi sanoo.


– Osa vaatteista toimii joten kuten, mutta kokonaisuus on hupsu ja kiusallinen – varsinkin tuo naisten kokonaisuus. Olisin vetänyt sitten kunnon kasarivetimet, enkä sekoittanut kaikkea. Tämä on vähän sellainen päiväkotimeininki?

Kritiikkiä on saanut myös miesten paidassa surunauraa muistuttava musta kankaanpala sekä naisten urheiluvaatteisiin kuuluva hame.


Myös karvahatut on otettu vastaan ristiriitaisin miettein.

Tähän vastaanottoon myös Luhdalla osattiin varautua.

– Lähsimme hakemaan kansainvälistä tyyliä. Tämä ei ole missään nimessä perinteisen suomalaiskulttuurin mukainen vaatetus, Luhta Sports Wear Companyn urheiluyksikön johtaja Juha Luhtanen sanoi IS:lle olympia-asujen julkaisutilaisuudessa.


– Olemme seuranneet tarkkaan muiden maiden kisapukeutumista. Tämä on modernia ja ajan henkistä, ja tämä aiheuttaa varmasti keskustelua, Luhtanen jatkaa.

– Esimerkiksi karvahatut eivät ole ehkä suomalaisille ominaisia, mutta tällaisia päähineitä käytetään erityisesti Aasiassa.

Olympiamallistoon tulee 25 erilaista kokonaisuutta verryttelypuvuista mitalikahviasuihin, ja puvusto valittiin yrityksen järjestämän sisäisen suunnittelukilpailun tuloksena.

70 suunnittelijan joukosta valittiin puvusto, jonka tavoitteena ovat ennen kaikkea Aasian markkinat. Suomalaisia IcePeakin asuja myydään yli 50 maahan.


– Myös meille vahvoissa maissa Saksassa, Ranskassa, Hollannissa ja Italiassa rakastetaan kuoseja, värejä ja rohkeutta. Halusimme tehdä puvuston, jolla on huomioarvoa, Luhtanen sanoi.

– Tämä on sidottu Suomeen luonnon, revontulien, lumihiutaleiden ja kelohongan kuosin kautta. Jätimme pois siniristilipun, ja toimme pukuihin värikkyyttä ja palastelua.


Tammikuussa myyntiin tulee myös kompakti kaupallinen mallisto.

Luhta ja Suomen Olympiakomitea solmivat kuusivuotisen yhteistyösopimuksen, joka kattaa myös seuraavat kahdet olympialaiset.

– Tämä on meiltä valtava investointi ja iso ja tärkeä sopimus, Luhta sanoi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt