Viihde

Tällaista on Suomen suosituimpien tosi-tv-sarjojen käsikirjoittaminen – tekijä paljastaa: ”Kilpailijat kääntyvät helposti tuotantotiimiä vastaan”

Julkaistu:

tosi-tv
Käsikirjoittaja Outi Keskevaari raottaa verhoa tosi-tv- ja peliohjelmien kulissiin. Kaikki ei olekaan niin spontaania kuin luulemme.
Outi Keskevaari on tällä hetkellä yksi Suomen ahkerimpia ja tuotteliaimpia käsikirjoittajia. Hän on ollut mukana käsikirjoittamassa muun muassa Kimmoa, Sykettä ja Pasilaa.

Tämän syksyn aikana naisen kädenjälki näkyy tosi-tv- ja peliohjelmissa kuten Paratiisihotellissa ja Kaikki vastaan 1 -liveshow:ssa. Nämä tv-sarjat nähdään syksyn aikana Nelosella. Molemmat ohjelmat ovat käsikirjoitettuja tv -formaatteja, joissa asiat eivät aina välttämättä tapahdu sattumalta.

– Aina, kun kilpailun voittajalle on luvassa rahapalkinto, niin silloin päätösten tulee olla kilpailijoiden omissa käsissä. Käsikirjoittajana en voi päättää, kuka voittaa, käsikirjoittaja Outi Keskevaari kertoo.

Sisiliassa kuvattiin kesän aikana Suomen Paratiisihotellin toinen tuotantokausi, joka alkoi tv:ssä keskiviikkona.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Tässäkin formaatissa on omat hienovaraisuuden sääntönsä. Jos peliä haluaa ohjata johonkin suuntaan, se on käsikirjoittajan tehtävä miettiä, kenen kautta se kannattaa tehdä ja kenelle kannattaa antaa valtaa ja vastuuta.

Paratiisihotellissa on erilaisia teemoja, joiden kautta kilpailu etenee.

– Käsikirjoituksessa luodaan sellaisia tilanteita, joissa osallistujista saadaan erilaisia tunteita irti. Ihmisiä pyöritellään erilaisiin tilanteisiin ja katsotaan, miten he reagoivat.

Käsikirjoittajan mukaan suomalaiset ihmiset, jotka lähtevät tosi-tv formaattiin mukaan, kapinoivat helposti.

– Suomalainen ei alistu kauhean helposti pyöritykseen. Varsinkin nuoret ovat herkkähipiäisiä. Kilpailijat kääntyvät helposti tuotantotiimiä vastaan, jos he kokevat, että heitä kohdellaan väärin.

Kaikki vastaan 1 -ohjelman tehtäväosiot on kuvattu jo kevään ja kesän mittaan.

– Teen suoriin lähetyksiin käsikirjoitukset ja juonnot. Olemme ohjaajan kanssa studiossa ja annamme koko ajan juontajalle ohjeita korvanapin kautta.


Suorat lähetykset vaativat käsikirjoittajan mielestä heittäytymiskykyä ja nopeaa reagointia.

– Siinä on aina omat jännitteet ja paineet, joiden kanssa on pakko elää. Se on hetkessä elämistä.

Käsikirjoittaja muistuttaa, että peliohjelman formaatissa juontajan kanssa on oltava luottamuksellinen suhde.

– Ohjelmallinen kokonaisuus suunnitellaan tarkasti etukäteen, mutta suora lähetys on aina oikullinen sekä haastava. Päätösten tulee lähteä nopeasti selkäytimestä ja juontajan tulee luottaa niihin. Muutama rohkaiseva ja kannustava kommentti juontajan korvaan saattaa saada paljon hyvää aikaan.

Kaikki vastaan -yksi ohjelman juontajana jatkaa myös toisella tuotantokaudella Anni Hautala.

– Suorassa lähetyksessä saa parhaan flow’n päälle, ja kun kaikki menee hyvin, silloin todella tuntee onnistuneensa.

Keskevaari on toiminut käsikirjoittajana myös draamapuolella. Hän on ollut käsikirjoittamassa muun muassa Kimmoa, Pasilaa ja Sykettä. Kaikki kolme sarjaa toimivat samoilla lainalaisuuksilla. Tuotantotiimissä oli pääkäsikirjoittaja, joka hioi toisten tekstit valmiiksi.

– Pasilassa oli mahdollista mennä asioissa ja huumorissa pidemmälle, koska se oli animaatio. Siinä ei myöskään tarvinnut paljon realismista välittää. Sitä oli herkullista käsikirjoittaa, koska hahmot pystyivät tekemään melkein mitä tahansa.

Syke oli taas hyvin realistista draamaa.

– Sykkeeseen joutui tekemään paljon taustatyötä. Onneksi meillä oli aina loistavat asiantuntijat käsikirjoittajatiimin käytettävissä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt