Hyvin simppeli ruokavalio: Näin kurvikkaat missikaunottaret pääsevät jumalaiseen kuntoon – luovu kahdesta asiasta kokonaan - Viihde - Ilta-Sanomat

Hyvin simppeli ruokavalio: Näin kurvikkaat missikaunottaret pääsevät jumalaiseen kuntoon – luovu kahdesta asiasta kokonaan

Miss Helsinki -kisan finalisteille suunniteltiin oma treeni- ja ruokavalio.

Miss Helsinki -kisaajat aloittivat kuntoprojektinsa käymällä Esport-kuntosalilla kehonkoostumusmittauksissa.­

28.8.2017 13:30

Miss Helsinki -finalistit ovat kerääntyneet aamulla kuntosalille kehonkoostumusmittauksiin. Laite ottaa infrapunavalolla 30 kuvaa sekunnissa ja koostaa totuudenmukaisen figuurin missikaunotarten vartaloista. Tästä alkaa kolmen kuukauden rutistus, jonka aikana heidän pitää noudattaa tietynlaista ruokavaliota ja treeniohjelmaa päästäkseen kisakuntoon.

Mielikuva missien ruokavaliosta saattaa olla varsin ennakkoluuloinen, ovathan missit usein todella hoikkavartisia ja sorjia. Miss Helsinki -organisaatiossa viisi vuotta mukana ollut valmentajapariskunta Heidi ja Jari Sorsa kertovat, että laihduttaminen ei missään nimessä ole tarpeellista. Kalorien laskeminen ja annosten punnitseminen on ihan menneen talven lumia.

Valmentajien vinkeillä missit pääsevät kolmessa kuukaudessa kuntoon. Taika on säännöllisyys ja kurinalaisuus.

– Neuvomme tyttöjä syömään viisi kertaa päivässä: kaksi lämmintä ruokaa, aamiainen ja pari välipalaa. Monipuolinen ravinto on tärkeintä. Suosittelemme syömään mahdollisimman erilaisia ruokia. Jos päivällä syö kanaa, illalla kannattaa valita jotain muuta, vaikka kalaa tai muuta lihaa, Heidi avaa.

Välipaloiksi sopivat valmentajien mukaan esimerkiksi smoothiet, rahka, näkkileipä, riisikakut ja kasvikset.

– Missään nimessä ei saa olla syömättä. Enää ei lasketa mitään kaloreita. Se ei johda mihinkään, valmentajat painottavat.

Rosanna Kulju astuu Martina Aitolehden saappaisiin. Tällä kaudella Martina on vielä Rosannan apuna, mutta ensi vuonna hän jättäytyy kokonaan pois kisan järjestämisestä.­

Luovutaan alkoholista ja herkuista kokonaan

Kolmen kuukauden tehokuurin aikana ei sovi juoda alkoholia. Jari Sorsa sanoo, että toivoo kilpailijoiden pysyvän kokonaan erossa alkoholista, jos mielivät päästä kisakuntoon.

Toinen ”kielletty” asia on herkut: Einesruoka, karkit, sipsit ja pizza.

– Myöskään limut ja energiajuomat eivät sovi yhteen kilpailun kanssa. Ne tekevät ihostakin huonomman näköisen. Vesi on hyvä juoma, mutta ei sitä tarvitse alkaa litrakaupalla juomaan, Jari sanoo.

Säännöllistä urheilua sisällä ja ulkona

Jokaiselle missikokelaalle on tehty pohjakuntokartoituksen perusteella oma kisaohjelma ja ruokasuositukset, vaikka perusidea onkin kaikille sama. Suositus on, että liikuntaa olisi vähintään 3–4 kertaa viikossa.

– Ruokavalio on kuitenkin kaikkein tärkein. Jos siinä pysyy, niin ollaan jo hyvällä tiellä.

Tulokset näkyvät elektronisella näytöllä.­

Kuten ruokavaliossakin, myös treenaamisessa tärkeintä on monipuolisuus. Jos on tottunut käymään vain kuntosalilla, itsensä kannattaa haastaa erilaisia lajeja kokeilemalla. Ulkoliikunta on myös tehokasta.

– Säännöllisyys on tässä ohjelmassa tärkeintä. Ruokavaliosta ja treenimääristä on pidettävä kiinni tulosten saavuttamiseksi. Se ei ole vaikeaa, mutta vaatii kuria, Jari Sorsa toteaa.

Arkeen yhdistäminen vaikeinta

Oman kehonkoostumuksen hahmottaminen auttaa motivoitumisessa.­

Missifinalistit ovat nähneet figuurinsa infrapunakamerassa käymisen jälkeen. He kertovat IS:lle tunnelmiaan iloisesti.

– Vaikeinta tässä on se, kun suurin osa meistä käy samaan aikaan tavallisesti töissä. Töissä käyminen pitää yhdistää syömiseen ja treenaamiseen, kertoo kisaan osallistuva Janna-Juulia Vuorela.

– Helpoiten ruokavalion ja treenaamisen noudattaminen onnistuu, kun aikatauluttaa kaiken, ja tekee ruokaa valmiiksi kotona, toteaa Miska Nikander.

– En ole vielä kunnolla edes aloittanut! Naurahtaa Jasmin Voutilainen.

Kisa siirtyy pois Martinalta

Aiemmin Miss Helsinki -kisaa on järjestänyt vuosia Martina Aitolehti. Nyt Aitolehti on pikkuhiljaa astumassa syrjään, ja hänen tilalleen astuu Rosanna Kulju. Hän voitti itse Miss Helsinki -kisan vuonna 2015.

– Tänä vuonna Martina vielä auttaa minua järjestelyissä, mutta ensi vuonna olisi tarkoitus, että hoidan kaiken itse, hän kertoo.

Kulju kertoo IS:lle, että kisaruokavalio ja treenaaminen ovat jääneet pysyväksi osaksi hänen elämäänsä. Vaikka hän silloin tällöin syö paljon karkkia ja nauttii elämästään, hyvän kunnon perusteet pysyvät kasassa, kun liikkuu riittävästi.

– Jos liikkuu riittävästi, ei tarvitse huolehtia kiloista, upeassa kunnossa oleva Kulju toteaa.

Miss Helsinki -kilpailun finaali järjestetään 18. marraskuuta Helsingissä Kaivohuoneella.

Miss Helsinki -kisatreeni

Viisi ruokailukertaa päivässä: Kaksi lämmintä ruokaa, aamiainen ja välipalat

Raaka-aineiksi sopivat riisi, perunat, kvinoa, bataatti, kasvikset, kana, kala ja välillä myös muu liha

Välipaloiksi esimerkiksi smoothie, rahka, kasvikset, näkkileipä päällysteillä

Vähintään 3–4 treenikertaa viikossa

Treenien tulisi olla mahdollisimman monipuolisia: Erilaisia lajeja, sekä sisä- että ulkoliikuntaa ja myös kuntosalikäyntejä

Alkoholista luopuminen

Karkeista, einesruoasta, sipseistä ja muusta epäterveellisestä ruoasta luopuminen lähes kokonaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?