Viihde

IS selvitti: Mikä ihme on tv-kummajainen Harju & Pöntinen

Julkaistu:

Pelkkiä mainoksia ja iskelmämusiikkia esittävä Harju & Pöntinen on television kummajainen. Sillä on kaikkien trendien vastainen nimi, mutta joka viikko yli 250 000 kuuntelijaa.
Televisiossa kanavapaikalla 17 näkyvä ja kuuluva Harju & Pöntisen ”näköradio” on jo 13 vuoden ajan lähettänyt tv-katsojille iskelmämusiikkia ja mainoksia.

Kanava on suosittu: Finpanel Oy:n tuoreen tutkimuksen mukaan Aito Iskelmä Harju & Pöntistä katsottiin vuonna 2016 yhtä paljon kuin Nelosen kaikkia maksukanavia yhteensä. Esimerkiksi Music Television ja TLC jäivät kauas taakse.

Parhaimpina kuukausina Harju & Pöntinen, tuttavallisesti HP tavoitti jopa 651 000 suomalaista. Maksuttomalla kanavalla oli joka viikko keskimäärin 257 000 eri kuuntelijaa.

Yrittäjä-toimitusjohtaja Hannu Harju puhuu mieluummin kuuntelijoista kuin tv-katsojista, sillä vaikka Aito Iskelmä Harju & Pöntinen toimii Digitan antenni-tv-verkossa, käytännössä ohjelma on radio-ohjelmaa. Liikkuvan kuvan sijasta ruudulla näkyy kuvapankista hankittuja kuvia sekä mainoksia.


– ”Televisiossa toimiva näköradio” on oikein osuva määritelmä. Teemme ohjelmaa aivan eri resursseilla kuin oikeat tv-talot, ja koska iskelmä uppoaa kuuntelijoihin, miksi yrittäisimme tarjota jotakin muuta, kysyy Harju ja toteaa HP:n olevan vaihtoehto kaikille muille kanaville.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Iskelmä on se, joka me osataan parhaiten. Koska kyseessä on radiotoimilupa, kapasiteettimme ei tällä hetkellä edes riittäisi liikkuvan kuvan lähettämiseen.

Harju & Pöntinen antaa kansalle sitä mitä kansa kaipaa: kotimaista iskelmää 24/7 ja Maamme-laulun joka päivä kello 00.00. Harju saa kuuntelijoilta kiukkuisia puheluita välittömästi, jos Maamme-laulu jää palvelinhäiriön takia joskus soittamatta.

Kevyt Kanava -konsernin lapualainen yrittäjäpari Hannu ja Tarja Harju tietää Aito Iskelmä Harju & Pöntisen olevan monille kuuntelijoille ainoa kaveri.

Tutut iskelmät tuovat turvaa ja rikkovat hiljaisuuden, ja ruudussa näkyvään, kanavan omaan numeroon voi soittaa vaikka monta kertaa päivässä. Puhelun hinta on 5 euroa, ja siihen sisältyy levytoive. Levytoiveen ottaa vastaan oikea ihminen, sama joka juontaa lähetystä.

– Meillä on suora kontakti melkein miljoonaan suomalaiseen. Iältään he ovat vähän vanhempaa väkeä, ihan tavallisia ihmisiä.


– Suomi on täynnä yksinäisiä ihmisiä. Jos joku kuuntelija soittaa oikein usein, meillä on tapana kysyä, ymmärtääkö soittaja varmasti, että puhelu maksaa viisi euroa. Yksi nainen vastasi sairastavansa parantumatonta syöpää. Hän kertoi, ettei elinaikaa ole paljon ja ettei hänellä ole ketään muuta, jolle voisi soittaa. Muutaman kuukauden ajan hän soitteli.

Iloisempi tarina kertoo kuulijoista, jotka heittävät matot syrjään ja pitävät vieraidensa kanssa tanssihipat olohuoneen lattialla.

– Käyttötapoja on monia: kanava toimii myös seurustelukanavana, kun vieraiden kanssa istutaan iltaa sohvalla. Musiikki täyttää hiljaiset hetket, biisejä on kiva kommentoida porukalla, ja itsekin voi toivoa kappaleita.

Ruudulla vilahtaa seuranhakupalveluiden sekä seksi- ja keskustelulinjojen mainoksia. Tästä päätellen kaikki suomalaiset eivät suinkaan kuluta aikaansa älypuhelimien kanssa seurustellen.


– Kuten sanoin, Suomi on täynnä yksinäisiä ihmisiä, Hannu Harju kuittaa.

Tv-kanavan nimi on herättänyt paljon kummastusta. Uusi kanava sai aikoinaan nimensä ”kansanäänestyksellä”. Harjun yhtiökumppani oli tuolloin Kai Pöntinen, joka tunnetaan Lapualla myös värikkäänä kokoomuspoliitikkona.

– Pyysimme yleisöltä nimiehdotuksia, ja niitä tulikin monenlaisia. Yksi oli Harju & Pöntinen. Se alkoi kuulostaa hyvältä ja aidolta suomalaiselta nimeltä monikansallisten toimijoiden rinnalla. Silti pohdimme, olisiko se liian pöhkö. Toinen vaihtoehto oli Sun TV. Neuvoa kysyttiin eräältä helsinkiläiseltä mediatoimistolta, ja sieltä tuli vastaus, että Harju & Pöntinen on kunkku.


Vaikka Pöntinen jätti radiobisneksen kymmenen vuotta sitten, Harju & Pöntinen -nimipari on säilynyt ja siitä on tullut iskelmäkanavan brändi.

Sympaattisen ja vaatimattoman oloinen yrittäjäpari ei pidä itsestään meteliä ja paiskii töitä muiden tekijöiden rinnalla. Puolensataa henkilöä työllistävällä yrityksellä menee hyvin: tv-kanavan näkyvyysalue laajeni viime joulukuussa uusille alueille, ja se kattaa nyt 90 prosenttia väestöstä. Radiopuolella Kevyt Kanava -konserni kasvaa niinikään.

Yhtiön liikevaihtotavoite tänä vuonna on neljä miljoonaa euroa.

Harjujen radiot Aito Kajaus, Aito Iskelmä ja Aito Hitti jakautuvat 20:ksi eri mainosalueeksi. Pohjoisin lähetin on Levillä.

Hannu Harju on aina uskonut iskelmän voimaan. Hän haki osavaltakunnallista toimilupaa iskelmäradiolle jo vuonna 1993, muttei saanut.

– Ministeriön viestintäneuvos nauroi ja piti ajatusta mahdottomana: oli sitä mieltä, ettei pelkällä kotimaisella iskelmällä voi elää. Silloin kotimainen iskelmä oli radiossa kaikkea muuta kuin valtavirtaa.


Harju & Pöntinen on todistanut, että iskelmällä voi elää, jopa tv:ssä – ja periaatteella ”enemmän iskelmää, vähemmän höpötystä”, kuten Aito-kanavien yksi slogan kuuluu. Tv-toimilupa on vastikään uusittu kymmeneksi vuodeksi, joten tulevaisuus näyttää valoisalta. Radioluvat ovat katkolla kolmen vuoden kuluttua.

Sitä Hannu Harju ei voi käsittää, että Suomessa halutaan huutokaupata FM-taajuudet.

– Halutaanko oikeasti, että kiinalaiset, Putin tai jenkkiyhtiöt tulevat ja ostavat meidän radiokanavat. Se olisi käytännössä tämän toimialan loppu.

Katsotko Harjua & Pöntistä? Mikä kanavassa viehättää? Keskustele aiheesta alla.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt