Lemmyn maitomainoksen tekijä: Lemmy jäi pitkäksi aikaa iskemään tarinaa - Viihde - Ilta-Sanomat

Lemmyn maitomainoksen tekijä: Lemmy jäi pitkäksi aikaa iskemään tarinaa

Lemmy Kilmister kuvasi Valion maitomainosta kolme viikkoa ennen kuolemaansa. Tekijä muisteli kuvauksia Korporaatiolle.

14.3.2017 13:29

Huonekaluketju Vepsäläisen toimitusjohtajana aloittanut Jussi Lindholm toimi aiemmin mainosalalla. Tuona aikana hän on voittanut mainosalalla useita arvostettuja palkintoja, joista viimeisin tuli Valion Lemmy-kampanjasta.

Lindholm kertoi Korporaatiolle muistojaan Valion maitomainoksen teosta. Hänen mukaansa legendaarinen Lemmy Kilmister saatiin houkuteltua mukaan sillä, että idea kuulosti managementin korviin niin absurdilta, että siihen oli pakko suostua. Kilmister ei tehnyt viimeisinä aikoinaan enää soundcheckejä eikä antanut haastatteluja. Maitomainokseen hän kuitenkin suostui.

Raskaan rockin suurmies oli jo silloin vakavasti sairas. Hän menehtyi aggressiiviseen syöpään 70-vuotiaana 29. joulukuuta 2015 – kolme viikkoa mainoksen kuvaamisesta.

Tunnelma kuvauksissa Maunulan huoltoasemalla oli rento.

– Hän viihtyi siellä todella hyvin. Jäi pitkäksi ajaksi iskemään tarinaa, Lindholm kuvailee.

Mainospomo piti hyvin absurdina sitä, että Kilmister seisoo siellä heidän kanssaan ja nauraa hänen jutuilleen. Ottoja ei tarvittu montaa, koska tekijät luottivat tähden karismaan.

Kilmisterin menehtyminen tuli järkytyksenä koko musiikkimaailmalle. Mainosta ei ollut vielä silloin julkaistu.

– Vähän sama, kun olet kolme vuotta odottanut joulua ja sitten saat kuulla, että joulu on peruttu, Lindholm kuvailee.

Bändi ja bändin management kehottivat jakamaan muistoja.

– Mietittiin, mitä oikein tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä.

Mainoksen tekijät muistivat oton, jonka Lemmy oli tehnyt ihan käytännönpilana. Siinä Motörheadin keulakuva heittää ”You assholes”, jota ei ymmärrettävästi lukenut käsikrjoituksessa. Heihin teki vaikutuksen, kuinka hymy nousee Lemmyn korviin asti ja silmiin tulee poikamainen ilo.

He pyysivät managementilta lupaa julkaista YouTubessa mainos, johon lisättiin kyseinen otos tribuuttina Kilmisterille. Videota on tähän mennessä katsottu lähes miljoona kertaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?