Näin tv-ohjelma tehtiin: Elossa 24h esittelee raadollisen sairaala-arjen Suomessa - Viihde - Ilta-Sanomat

Näin tv-ohjelma tehtiin: Elossa 24h esittelee raadollisen sairaala-arjen Suomessa

IS Tv-lehti seurasi Elossa 24h -sarjan satapäisen tekijäryhmän työtä. Kuvaukset sairaalassa vaativat herkkää ja vahvaa mielenlaatua.

Kätilö Martiina Grönholm hoitaa kahden päivän ikäistä keskosvauva Eetua.­

6.1.2017 16:33

Elossa 24h Arkisin ja lauantaisin TV1 klo 20. Koko sarja uusintana 8.1. TV1 klo 11.40 alkaen.

Vallilassa ITV Studios Finlandin toimistolla on rauhallista vielä syyskuussa 2016. Ei uskoisi, että seuraavana päivänä luvassa on yli sadan hengen kuvausmaraton. Enää on saatava kaikki 40 kameraa kasaan ja organisoitava kuvausryhmät oikeisiin osoitteisiin ympäri Suomea.

Elossa 24h on sarja, jossa kuvataan suomalaista sairaala-arkea kiihkeät 24 tuntia putkeen. Valtavan kuvausmateriaalimäärän tulos nähdään nyt Yle:llä.

Vastaava tuottaja Heli Koskela esittelee väkeä ja kertoo, että mukana on niin Lappia, lounaissaaristoa kuin suuria keskussairaalakaupunkejakin. Kahdeksalla paikkakunnalla kolmen hengen kuvausporukat aikovat soluttautua sairaaloiden osastoille, terveydenhuollon arkeen.

– Pohjalla oleva idea on se, että aivan tavallinen keskiviikko voi olla satunnaiselle ihmiselle käänteentekevä päivä, Koskela toteaa.

Osa päivän potilaista on sovittu etukäteen, kuten muun muassa pienen lapsen sydänleikkaus. Paljon on kiinni sattumasta. Matkaan lähdetään kello 5.00 aamulla, ja siksi studioilla on myös makuupusseja. Muutamat nukkuvat yön lähtökuopissa.

Sarjan tuottaja Eeva Rantanen toi töihin patjan ja makuupussin.­

Sairaalassa ollaan suurien käänteiden ja ihmiskohtaloiden edessä. Koskela kertoo, että tärkeintä on säilyttää sopiva tasapaino hyvien ja huonojen uutisten välillä.

– Vaikeita tunteita varmasti nähdään, mutta ohjelmassa niitä ei voi esittää liikaa. Mukana on myös iloa ja naurua, kun uusia vauvoja syntyy tai tavataan sairaalaklovneja. Tarkoitus on myös esitellä muita sairaaloiden työntekijöitä putkipostimiehestä lähtien.

Sarjan taustalla on brittiläinen formaatti Keeping The Nation Alive (2013), jota on varioitu useissa maissa. Hätätilanteiden varalta Vallilan studiolla päivystää koko kuvausrupeaman ajan myös tuotantopäällikkö Sanna Häkkinen – yksi heistä, joilla on makuupussi mukanaan. Hän pitää langat käsissään.

– Tai ainakin tehtäväni on olla vakuuttava päivän aikana soittavien työryhmäläisten korvissa!

Sarjan käsikirjoittaja ja toimittaja Marjatta Sipponen työn äärellä.­

Kameroiden parissa puuhaa pääkuvaaja Tapio Sovijärvi, jonka näkemys Elossa-kuvauksiin on varsin poikkeuksellinen. Sovijärvi on pitkän kuvausuransa aikana kokenut monta haasteellista produktiota.

– Nyt opiskelen itse ensihoitajaksi, Sovijärvi yllättää.

Aihepiiri on siis tuttu. Kuvaaja-ensihoitajalle on luontevaa olla mukana suurissa tuotannoissa, joissa tapahtuu hektisesti koko ajan.

– Kyllähän tämä silti aina jännittää. Ambulanssin kyydissä olin ensimmäistä kertaa vuonna 2008, nyt astun lääkärihelikopteriin päiväksi.

Sovijärven urakka on muihin verrattuna massiivisempi.

– Moni tässä produktiossa tekee kymmenen tunnin vuoron, mutta minulla on koko 24 tunnin vuoro – ja tuskin ensi yönäkään pahemmin tulee nukuttua.

Tänään Sovijärvi vielä tarkastaa kameroita, soittaa kuvaajia läpi ja pohtii logistiikkaa.

– Tämä ei ole perinteistä realitya, joten mietin paljon visuaalista tyyliä. Tittelit ja taudit eivät ole etunenässä, vaan ihmiset.

Pääkuvaaja Tapio Sovijärvi.­

Jokaisessa jaksossa on yksi päätarina ja sivutarinoita. Käsikirjoittaja Marjatta Sipponen on jakanut toisen käsikirjoittajan Minna-Ella Aaltosen kanssa Suomen kahtia.

– Paikan päällä seuraamme kärpäsenä tunnelmaa ja teemme haastatteluja. On merkityksellistä elää herkillä siinä hetkessä, jossa kulloinkin on, Sipponen sanoo.

Käsikirjoittajien on valmistauduttava siihenkin, että hahmotellut tarinat menevät kokonaan uusiksi. Kuvausten jälkeen alkaa tarkastelu; mitä saatiin, mitä tapahtui.

Yle-tuottaja Nina Stenros on tänään myös paikalla ja miettii, kuinka suruakin voi kuvata kauniisti.

– Tarkoitus ei ole tehdä ahdistavaa ohjelmaa. Omia tunteitaan ei voi ennakoida, mutta tietty henkinen ennakkopohtiminen auttaa itse tilanteissa.

Raakaleikkaaja Mikko Shemeikka koostaa materiaalin kokoon. Sarjan ovat leikanneet leikkaajat Suvi Ryhänen ja Antti Kuivalainen.­

Kuinka sujui?

Viikko kuvauksista on kulunut. Vastaava tuottaja Heli Koskela kertoo, että superjännittävä päivä meni hyvin. Dramaattisiakin hetkiä koettiin.

– Elvytyksiä, ainutlaatuisia synnytyksiä, paljon ihania lapsia...

Jorvissa kyseisenä päivänä synnytyksiin tuli kokonaan sulku.

– Kuvauslupapaperit osoittautuivat tärkeiksi, ja etenkin sairaaloiden päivystykset olivat sensitiivisiä paikkoja. Suurimmaksi osaksi väki otti meidät silti hyvin vastaan, Koskela sanoo.

Kuvausryhmille päivä oli rikas, opettavainen – ja raskas.

– Esimerkiksi saattohoitopastorin matkassa astuttiin syviin vesiin. Päivä oli emotionaalisesti raskas, ja mukana on kuvia, joissa vuoron päätyttyä tekijäporukan päät ovat kopsahtaneet pöytään: kiitos ja näkemiin!

Kuvaaja Tapio Sovijärvellä oli antoisa päivä lääkärihelikopterissa.

– Miehistö otti minut lämpimästi vastaan. Tehtäviä tuli vuorokaudessa muistaakseni kahdeksan, eli kiirettä piti. On mahtavaa päästä seuraamaan alansa huippuja työssään.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?