Kansalaiset hämmästyivät: Seksilelu rävähti ruutuun X Factorin mainoskatkolla – näin kanavajohtaja kommentoi - Viihde - Ilta-Sanomat

Kansalaiset hämmästyivät: Seksilelu rävähti ruutuun X Factorin mainoskatkolla – näin kanavajohtaja kommentoi

”Nyt lapsetkin tietävät, mikä on Jellyjortikka”, hämmästelee eräskin perheenäiti.

11.12.2016 13:51

Saara Aallon riemumarssi Britannian X Factorin finaaliin ei ole jäänyt moneltakaan huomaamatta. Itse asiassa kyseisen ohjelman lauantain livelähetys keräsi Sub-kanavalle kaikkien aikojen ennätysyleisön, yli miljoona katsojaa.

Sitä kiusallisemmaksi on koitunut kanavan kömmähdys. Sub näytti näet X Factorin mainostauoilla dildomainoksia. Nyt noin viidesosa suomalaisista tietänee, mitä tarkoitusta varten palvelee tuote nimeltä Jellyjortikka.

Kyseinen vempain alkoi välittömästi puhuttaa sosiaalisessa mediassa, jossa siitä muotoutui jonkin sortin ilmiö. Huvittuneiden kommenttien lisäksi osa kansalaisista antoi rivien välistä ymmärtää, ettei koko perheen ohjelman yhteydessä esitetty dildomainos välttämättä ollutkaan se kaikkein parhain idea.

Kiitos #subsuomi ja #huippukiva Nyt lapsetkin tietää mikä on #jellyjortikka— Katja Harvala (@kjharvala) 10. joulukuuta 2016

Jos twiitti ei näy, voit tsekata sen tästä.

Joko perheen pienimmillekkin on #jellyjortikka tuttu? #xfactorfinal #saaraaalto #xfactorfi— Ville Tiuraniemi (@vtiurani) 10. joulukuuta 2016

Jos twiitti ei näy, voit tsekata sen tästä.

Illan voittaja on #jellyjortikka. Ois britit ihmeissään. Käännäpä tämä kotimaasi kielelle @anttiholma? #XFactor— Mikko Silvennoinen (@Mikkosi) 10. joulukuuta 2016

Jos twiitti ei näy, voit tsekata sen tästä.

Illan suurin voittaja #jellyjortikka. Yksi mainostauko ja koko kansan huulilla. Tai siis ei nyt ihan kirjaimellisesti #xfactorfinal #XFactor— Jussi Luoto (@jussiluoto) 10. joulukuuta 2016

Jos twiitti ei näy, voit tsekata sen tästä.

#JellyJortikka iski kyllä markkinarakoon, kun osti mainosaikaa #xfactorfinal:ista.— Tuomas Ylevä (@TuomasYleva) 10. joulukuuta 2016

Jos twiitti ei näy, voit tsekata sen tästä.

Onnea @subsuomi ja #JellyJortikka. 1 036 000 katsojaa ilman tekstitystä on maaginen luku. Konsepti todella upposi kansaan. #XFactor— Aleksi Valavuori (@Valavuori) 11. joulukuuta 2016

Jos twiitti ei näy, voit tsekata sen tästä.

Subin kanavapäällikkö Lauri Ogawa on tietoinen mainoksen saamasta huomiosta.

– Ymmärrän täysin tämän hämmennyksen – varsinkin, kun ohjelman katsojien joukossa on ollut paljon nuorempaa väkeä. Huomasin itsekin Twitterissä Jellyjortikka-läppää, Ogawa sanoo.

Hän kuitenkin huomauttaa, että periaatteessa kanava on toiminut täysin ohjeiden mukaan.

– Meitä sitoo tarkat ikärajat sekä ohjelmien että mainosten esitysaikojen suhteen. Kello 21 jälkeen saa esittää yli 16-vuotiaille soveltuvaa materiaalia ja kello 23 jälkeen yli 18-vuotiaille soveltuvaa.

Saara Aallon riemulla ei ollut rajoja, kun paikka sunnuntain superfinaalissa varmistui.­

– Kyseinen mainos soveltuu esitettäväksi kello 21 jälkeen, ja lauantainen X Factor UK alkoi meillä vasta kello 22.

Samaan hengenvetoon Ogawa kuitenkin myöntää, että eilinen X Factor-jakso oli ”poikkeustapaus”.

– Vaikka mainosmateriaali oli kellonajallisesti ohjeistuksen mukaista, niin tämän kyseisen mainoksen esittäminen olisi pitänyt huomioida tarkemmin.

– Lapsiperheitä olisi voinut huomioida paremmin mainosten sijoittelun suhteen. Pyrimme jatkossa huomioimaan tällaisenkin skenaarion, että perheen nuorempia katsojia saattaa olla viikonloppuiltana myöhään tv:n äärellä.

Britannian X Factorin voittaja ratkeaa tänään sunnuntai-iltana suoraan yleisöäänillä.

Juttua muokattu klo 15:03: muutettu X Factorin esitysajaksi klo 22 ja lisätty yksi uusi Ogawan kommentti.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?