Viihde

Tv-mittari paljastaa, mitä sinäkin katsot televisiosta – mukana 1 100 suomalaista

Julkaistu: , Päivitetty:

Katsojaluvut
Selvitimme, miten tv-katsojaluvut oikein mitataan. Suomessa on noin 2 300 ihmistä, joiden tv-käyttäytyminen kertoo, mitä kansa katsoo. Mukana jutussa on viikon 43 tuoreita katsojalukuja.
Lauantai-ilta, Itä-Suomi, kaksi lasta ja vanhemmat. Tv:ssä pyörii parhaillaan nelihenkisen perheen lempiohjelma Haluatko miljonääriksi?

Television vieressä on laite, jota kutsutaan tv-mittariksi. Sen avulla perhe tuottaa päivittäin informaatiota katselua mittaavalle Finnpanelille siitä, mitä kaikkea he katsovat.

Näiden tietojen perusteella selviää, kuinka monta katsojaa eri ohjelmilla on kullakin viikolla.

Näin se toimii

Finnpanelin asentaja käy perheessä asentamassa mittarilaitteen ja selostaa tarkoin, miten laitetta käytetään.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mittaus toimii näin: Kun tv on avattu, mittariin tulee teksti: ”Kuka katselee?”


Tällöin isä (A) ottaa käteensä mittarin mukana tulleen erillisen kaukosäätimen. Koska juuri isä katselee televisiota, hän painaa kaukosäätimessä olevaa nappia A, johon on rekisteröity hänen tietonsa.

Näin mittari tietää, että ahaa, nyt isä katsoo televisiota. Mittari tunnistaa, mitä kanavaa isä katsoo.

Juuri nyt vieressä istuvat myös vaimo (B), tyttö (C) ja poika (D), joten isä (A) painaa kaukosäätimestä myös muut kirjaimet. Näin Finnpanel saa tietää, että kyseistä ohjelmaa katsoo parhaillaan koko perhe.

Jos taas vaimo (B) päättää jonain iltana katsoa yksin lempiohjelmaansa, hän painaa vain omaa nappiaan B. Katselun loputtua hän painaa nappia uudelleen, jotta mittari tietää, että tv:tä ei enää aktiivisesti katsota.

Kaikki mittarin tiedot siirtyvät digitaalisesti eteenpäin Finnpanelille.

Mittari tunnistaa kanavat

Mittari kerää tiedot siitä, millä kanavilla perhe käy kunkin katselutuokionsa aikana. Heidän pitää vain muistaa kirjautua palveluun omilla tunnuksillaan/kirjaimillaan joka kerta, kun tv:tä katsellaan.

Näin saadaan mitattua myös se, millä kaikilla kanavilla perhe käy katselunsa aikana – esimerkiksi vain kurkistamassa eri ohjelmia.


Jos perhe katselee yhtäjaksoisesti jotain ohjelmaa kolmen minuutin ajan, perheen katselu sisältyy ohjelman tavoittavuuslukuun.

Tämä ei vielä kerro sitä, että ohjelmaa olisi katsottu yhtään sen pidempään. Todellisuudessa ohjelman katsojaluvut määrittää tutkimukseen päätyvä keskikatsojamäärä, ei tavoittavuus.

Keskikatsojamäärä on yhtä kuin ohjelman jokaiselta minuutilta laskettu katsojakeskiarvo.

– Kun tv-yhtiöt puhuvat sekä ohjelman tavoittavuudesta että keskikatsojamäärästä, se voi aiheuttaa sekaannuksia, Finnpanelin tutkimusjohtaja Christel Oilinki kertoo.

– Keskikatsojamäärät ovat ne, jotka kuvaavat ohjelman katsomista parhaiten.

Mukana ”mini-Suomi”

Mittaritutkimukseen osallistuu kerralla noin 1 100 suomalaista taloutta. Nämä 1 100 taloutta on valittu tutkimukseen siten, että ne edustavat suomalaisia talouksia.

Finnpanel huolehtii siitä, että koko Suomi on tutkimuksessa edustettuna niin maantieteellisesti, ikäjakaumallisesti kuin talouden kokoluokkaan nähden.

– Meille on tärkeää, että mittauksessa on mukana ”mini-Suomi”. Varmistamme kerran kuussa, että meillä on tarpeeksi lapsiperheitä, pariskuntia, yksin eläviä, juuri tietyn ikäisiä ja tietyn kokoisissa perheissä eläviä ihmisiä, Oilinki sanoo.


Katsojat on jaettu sukupuolen lisäksi ikäryhmiin: alle 25-vuotiaisiin, 25–44-vuotiaisiin, 45–64-vuotiaisiin sekä yli 65-vuotiaisiin. Maantieteellisesti Suomi on jaettu karkeasti itään, länteen, etelään ja pohjoiseen.

– Tilanteet muuttuvat koko ajan, koska ihmiset muuttavat eri paikkakunnille, perustavat perheitä, eroavat, muuttavat yhteen ja muuta sellaista, Oilinki selvittää.

– Jos huomaamme, että nyt Länsi-Suomeen tarvitaan yksi kolmihenkinen perhe, jolla on kaksi televisiota ja maksu-tv-kortti, otamme sellaiseen perheeseen yhteyttä.

– Nykyään muutosten seuraaminen on helppoa, sillä tietokoneelle syötetyt tiedot kertovat, millaisia talouksia puuttuu tai millaisia talouksia on mahdollisesti liikaa. Vielä 15 vuotta sitten tämä kaikki oli käsityötä, ja asentajat lähettivät meille muutostietoja paperilapuilla.

Osallistuminen on mieluista

Tutkimukseen ei voi itse ilmoittautua, vaan Finnpanel etsii sopivat taloudet väestörekisterin avulla.

– Lähetämme väestörekisteristä satunnaisotannalla saatuihin kotitalouksiin kyselyn, jossa kyselemme henkilöiden tv-tottumuksia ja mahdollista halukkuutta osallistua tv-mittaritutkimukseen.


Valituksi tulleet taloudet, joiden jäseniä kutsutaan myös panelisteiksi, ovat tunnollisia ja viihtyvät mittaritutkimuksessa usein monta vuotta.

– Keskimäärin panelistit ovat mukana 3–4 vuotta, ja useimmat heistä antavat kokemuksesta positiivista palautetta. Jos he kokisivat tämän hankalaksi, tuskin he olisivat näin pitkään mukana.

– Monet panelistit kokevat, että he pääsevät tällä tavoin vaikuttamaan tv-ohjelmistoon, koska heidän tietojaan käytetään tv-ohjelmiston suunnittelussa. He saavat tästä myös vuosittaisen palkkion, joka on alimmillaan 180 euroa vuodessa.

Lukemat puhuvat puolestaan

Mitään tarkentavia kysymyksiä panelisteille ei lähetetä, vaan mittarilukemat puhuvat puolestaan.

– Heiltä ei kysytä selityksiä sille, miksi he katsovat tai eivät katso jotakin ohjelmaa, Oilinki kertoo.


Tv-mittarituloksia hyödynnetään ennen kaikkea tv-yhtiöissä, jotka saavat Finnpanelin tarkat raportit päivittäin. Panelistien henkilöllisyyttä Finnpanel ei paljasta, eivätkä panelistit saa kertoa olevansa mukana tutkimuksessa, jotta ulkopuoliset tahot eivät voi vaikuttaa heidän tv-katseluunsa.

– Tv-yhtiöt saavat tietää katsojien iän, sukupuolen, ammattiryhmän, koulutustason, kiinnostuksenkohteet ja elinvaiheen.

Tulokset ovat tarkkoja

Kuinka tarkan kuvan sitten saamme koko Suomen katsojaluvuista sen perusteella, että parhaillaan noin 1 100 taloutta antaa omat katsojatottumuksensa maanlaajuiseen tv-mittaritutkimukseen?

Yksittäinen henkilö paneelissa edustaa keskimäärin noin 2 300 vastaavalaista suomalaista. Finnpanelin ilmoittama virhemarginaali on kaksi prosenttiyksikköä, ja tuloksia pidetään luotettavina.

– Nykytekniikalla tulokset ovat varmalla pohjalla, Oilinki sanoo.

Alle 4-vuotiaiden lasten katselua ei lasketa mukaan tilastoihin.


Myös tallenteilta katsotut ohjelmat ovat olleet mukana mittauksessa siitä saakka, kun Finnpanel korvasi kaikki mittarinsa digiaikaan siirryttäessä vuonna 2007.

Finnpanelin mittarit laskevat ainoastaan tv:n kautta katsottavat ohjelmat.

– Mittari pystyy laskemaan kaiken, minkä katsot tv:n kautta. Esimerkiksi äly-tv:llä katsotut Yle Areenan ohjelmat näkyvät tuloksissa, Oilinki kertoo.

Ongelmana uudet päätelaitteet

Mittauksen ongelmana ovat nykyiset tabletit ja kännykät, joiden kautta katsottujen tv-ohjelmien katsojamääriä ja katsojaprofiilia ei pystytä mittaamaan.

Globaali tutkimus- ja teknologia­yritys comScore pystyy tutkimaan eri laitteissa tehdyt ohjelmien käynnistykset ja katsotun ajan, mutta ohjelmien katsojien ikäjakaumaa ei tiedetä.

– Tv-yhtiöille olennainen tieto on juuri katsojien ikä, koska he haluavat kohdentaa mainoksensa oikeille kohderyhmille, Oilinki huomauttaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt