Italialainen piirtäjämestari piirsi Aku Ankka -sarjakuvan Aki Kaurismäen elokuvasta: ”50-vuotisen urani huippuja”

Julkaistu:

aku ankka
Italialainen ankka­mestari Giorgio Cavazzano sovitti Aki Kaurismäen elokuvan sarjakuvaksi.
– Aika siistii, kommentoi elokuvaohjaaja Aki Kaurismäki 32-sivuista sarjakuvaa, jonka italialainen ankkamestari Giorgio Cavazzano piirsi hänen elokuvastaan.

Suomen Aku Ankan tiimin ideasta 2015 syntynyt projekti yhdisti Kaurismäen, Cavazzanon ja sarjan käsikirjoittaneen Kari Korhosen ainutlaatuisella tavalla.

Aku Ankan väki selvitti ensi alkuun, suostuisivatko Cavazzano ja Korhonen projektiin ja saatuaan vihreää valoa, he ottivat yhteyttä Kaurismäkeen.


– Meillä oli aluksi ajatuksena joko Calamari Union tai Mies vailla menneisyyttä, mutta 20 Aku Ankan matka Kalliosta Eiraan ei tuntunut niin houkuttelevalta, sanoo Aku Ankan päätoimittaja Aki Hyyppä.

– Sitä paitsi tarina tässä valitussa on niin paljon parempi, toteaa Kaurismäki.


ANKKA vailla menneisyyttä
on nimikkotarina torstaina ilmestyneessä viiden elokuvasarjakuvan kokonaisuudessa, joka ilmestyi torstaina Sanoman kustantamana.

Kirjassa on mukana joukko hienoja elokuvaa käsitteleviä esseitä, jotka on kirjoittanut Filmihullu-lehden päätoimittaja Lauri Timonen.



– Ankkatuntemukseni on vankka, toteaa Aki Kaurismäki lapsuusmuistoistaan.

– Meille tuli 1960-luvun alussa Orimattilan Sanomat, Etelä-Suomen Sanomat, Helsingin Sanomat ja Aku Ankka. Olin nelilapsisen perheen kolmanneksi vanhin ja kyllästyin siihen, että joku lukisi minulle Aku Ankkaa. Sen vuoksi opettelin itse lukemaan nelivuotiaana Aku Ankasta. Ankka pysyi minulla seurana aina siihen asti kunnes mopedi sen syrjäytti.



KAURISMÄKI on vannoutunut barksilainen, joka tietää myös suosikkinsa.

– Paras tarina on Carl Barksin Nelikulmaiset munat. Barks on suuri mestari ennen Cavazzanoa, joka tulee sitten. Minä en pidä Don Rosan viivasta. Don Rosa on tuhertaja, murskaa Kaurismäki.

Kaurismäen avautumisen jälkeen myös Giorgio Cavazzano uskaltautuu sanomaan, että hänkään ei pidä Rosan tyylistä, vaikka Don Rosa saattaakin olla venetsialaisen Cavazzanon kaukainen sukulainen.

– Tämän tarinan piirtäminen oli tavattoman helppoa, sillä Kari Korhonen teki hyvin valmiin kuvakäsikirjoituksen, kehuu Cavazzano yhteistyötä.


– Minusta tämän sarjakuvan ajatus tuntui helpolta, kun minun ei tarvinnut keksiä siihen ideaa. Siinä tilanteessa puolet työstä on tehty, sanoo Suomen ainoa ankkapiirtäjä Kari Korhonen, joka lukeutuu tällä hetkellä koko maailmankin ankkapiirtäjien aateliin.

– Sitä paitsi Mies vailla menneisyyttä sopi Ankka-tarinaksi hyvin. Musta Pekka on Sakari Kuosmanen, Aku Ankka on mies ja Iines Ankka tietysti se, joka on.

Ja oli hauska tehdä Karhukoplasta Esko Nikkareita, Kari Korhonen nauraa.


GIORGIO Cavazzano on sovittanut aiemminkin elokuvia sarjakuvaksi. Casablancan ohella hänen tärkeä teoksensa on La Strada, jonka hän työsti yhdessä elokuvan ohjanneen Federico Fellinin kanssa.

– Akia ja Felliniä yhdistää se, että näissä elokuvissa ihmiset ovat oikeita ja eläviä eivätkä mitään näyttelijöitä. Ensimmäinen Kaurismäen elokuva, jonka näin oli Le Havre, joka teki minuun suuren vaikutuksen nimenomaisesti ihmisten kuvauksessa.


Aki Hyyppä totesi sarjakuvasovituksen haasteeksi myös sen, että aikuisten elokuvasta tehdään koko perheen luettavaa.

– Minä olen siinä mielessä säälittävä elokuvaohjaaja, että elokuvieni korkein ikäraja on kahdeksan vuotta, toteaa Kaurismäki.

– Minulle tämä sarjakuva on 50-vuotisen piirtäjänurani huippuja, toteaa projektista selvästi ylpeä ja liikuttunut Cavazzano.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt