Karaoken Suomen mestaruus ratkeaa tänään! Tuomarit kertovat vinkkinsä: näin vedät hyvin karaokea - Viihde - Ilta-Sanomat

Karaoken Suomen mestaruus ratkeaa tänään! Tuomarit kertovat vinkkinsä: näin vedät hyvin karaokea

Helsingin Sokos Hotel Presidentissä on mitelty viikonlopun aikana karaokelaulannan Suomen-mestaruudesta. Tuomarit kertovat IS:lle, miten vetää onnistunut karaokeveto.

28.5.2016 13:58

Sokos Hotel Presidenttiin kerääntyi kilpailun 60 parasta laulajaa, joista kymmenen pääsee viimeiselle finaalikierrokselle. Mestaruus ratkeaa tänään lauantaina illalla klo 19. ISTV lähettää kilpailun suorana lähetyksenä. Voit katsoa karaokekisoja tästä linkistä.

Kilpailun tuomaristossa ovat Mika Pohjonen, Nisa Soraya, Teuvo Loman, Ulla Bürger, Luca Gargano, Emmi Bogdanoff, Joonas Suokas ja Mauro Gargano.

Hyvä karaokeveto ei synny pelkästään hyvällä äänellä ja laulutekniikalla. Lauluopettaja Ulla Bürger sanoo, että tekniikan ja äänen lisäksi katsotaan muun muassa esiintyjän ilmaisua, henkilökohtaista tatsia, kappaleen sopivuutta ja tietenkin lavalla olemista.

– Jos laulaa ”hauki on kala, hauki on kala”, se ei ole kivaa, vaikka olisi kuinka hieno ääni.

Ilta-Sanomat haastatteli neljää tuomaria, jotka kertoivat, mitkä seikat tekevät karaokevedosta menestyksen. Vinkeistä voi jokainen lähipubin kultakurkku ottaa oppia!

Pohjonen: Valitse oikeat kappaleet

Oopperalaulaja Mika Pohjonen sanoo, laulun puhtauteen ja äänen persoonallisuuteen on helppo kiinnittää huomiota, mutta kappaleen on myös sovittava laulajan suuhun.

– Saattaa olla, että joku kappale istuu hirveän hyvin laulajan tyyppiin ja toinen kappale ei enää istukaan. Kahden tai useamman kierroksen väliset erot ovat aina mielenkiintoista seurattavaa. Joku saattaa olla mielettömän jäätävä ensimmäisellä kierroksella, ja olla ihan eri tyyppi toisella.

Mika Pohjolan mukaan sillä on väliä, minkä kappaleen laulaja valitsee esitettäväkseen.­

Pohjonen sanoo, että ohjelman valinta vaatii taitoa. Se on oleellisessa osassa siinä, miksi jotkut karaokelaulajat pystyvät sytyttämään paljon enemmän.

– Se vaikuttaa siihen, että se sellainen vau-elementti löytyy, Pohjonen toteaa.

Bürger: Älä jännitä

Ulla Bürger sanoo, että suomalainen kulttuuri on pidättyväistä ja varsinkaan miehet eivät pääse näyttämään suuria tunteita. Hän korostaakin karaokessa tunteenpalon merkitystä ja sitä, ettei jännitä.

– Pointti on, kuka pistää itseään eniten likoon. Karaoke on nimenomaan itsensä ilmaisua. Jos menee lavalle, ja jännittää kauheasti, sydän itkee verta, mutta hän silti menettää pisteitä sille, joka ottaa lavan haltuun ja nauttii siellä olemisesta.

Ulla Bürger sanoo, ettei laulaja ole koskaan valmis. Aina voi oppia uutta ja kehittyä.­

Bürger on ollut karaokekilpailujen kuvioissa monta vuotta. Hän sanoo nähneensä huikeita kasvutarinoita. Ensin laulaja on esiintynyt kuin pyydellen anteeksi sitä, että hän on lavalla. Seuraavina vuosina hän on räjäyttänyt pankin esiintymällä antamalla kaikkensa itsestään.

– Tuomarointi ei saa olla vain tylyttämistä, formaatin tekemistä ja bitch-släppäämistä. Pitää antaa palautetta ja kehittää. Musta on ollut mahtavaa antaa laulajille eväitä mukaan kisan päätteeksi, joiden avulla he voivat parantaa suorituksiaan. Tämä on sellainen ala, että aina oppii.

Loman: Älä vedä överiksi

Teuvo Loman sanoo katsovansa karaoke-esityksissä kokonaisuutta. Hän sanoo, että karaokeen tavallaan kuuluu se, että kuka tahansa voi mennä laulamaan taidoista huolimatta.

– Karaoke on sellaista kivaa hauskaa. En tykkää pelkästään teknisistä suorituksista. Vaikka esiintyjä laulaisi epäpuhtaasti, se ei haittaa, jos hän on lämmin ja tuo hyvän fiiliksen.

Teuvo Lomanin mielestä hyvä karaokeveto saa olla rosoinen, mutta esitystä ei tule vetää pelleilyksi.­

Lomanin mukaan moni ammattiesiintyjä laulaa epävireisesti, mutta heillä on jokin oma juttu. He ovat täysivaltaisesti mukana.

– En etsi sellaisia, jotka miettivät, että jokainen nuotti menee varmasti oikein. Esityksen on oltava ennemmin rosoinen, joka antaa yleisölle kontaktia. Se ei kuitenkaan saa mennä överiksi, pelleilyksi. Jotkut heiluvat lavalla ihan mielettömästi ja se vie äänivaraa. Hengitysteho ei riitä, Loman selventää.

Soraya: Ole läsnä

1980-luvun iskelmätähti Nisa Soraya sanoo, että laulutekniikka on karaokessakin tärkeää, mutta se jää toiseksi esiintymiskyvylle. Hän painottaa erityisesti artistin kykyä olla läsnä lavalla.

– Jos vertaa esimerkiksi Antti Tuiskua ja Laura Voutilaista. Laura on mielettömän hyvä laulaja, mutta hän omistautuu täysin laululleen ja unohtaa joskus, että siellä on muitakin. Antti ei osaa laulaa kuten Laura, mutta hän on sataprosenttisen läsnä. Siksi katson mieluummin Anttia.

Nisa Soraya sanoo katselevansa mielellään artisteja, jotka ovat esiintyessään läsnä.­

Soraya kehuu myös iskelmäveteraani Dannya. Sorayan mukaan Danny omistautuu aina yleisölleen esiintyessään.

– Hän on sanonut, että artistin missio on välittää energiaa. Se on totuus.

Soraya asuu osan vuodesta Kanariansaarilla ja osan Helsingissä. Hän kertoo kiertävänsä Kanarian karokebaarit kaukaa. Hän kertoo myös, miten karaokevedosta saa varmasti huonon.

– Kanarian karaokebaareissa laulajat ovat aina liian kännissä ja huonoja. Siitä kärsii sävelkorva ja siitä tulee huono olo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?